‌در دنیای پیرامون ما شاهد طیف گسترده ای از رنگ های متفاوت هستیم و از طرفی رنگ ها به خودی خود تاثیر بسیار زیادی بر روی محیط و افراد دارد و همچنین در امر طراحی و گرافیک انتخاب رنگ مناسب برای زیبایی بخشی هرچه بیشتر یکی از مهمترین مراحل طراحی به حساب می آید به همین خاطر برای انتخاب درست و مناسب رنگ های مورد نظر ایتم و مراحل گوناگونی بررسی می شود یکی از این ایتم ها سیستم رنگی پنتون است.

رنگ پنتون یک رنگ خاص نیست بلکه یک سیستم تولید رنگ استاندارد است که شامل مجموعه رنگ های مختلف است که شرکت پنتون به صورت ارائه یک واحد مشخص به مجموعه رنگ های نقطه ای در جهت سهولت در روند کار و کاهش خطای احتمالی یک سیستم رنگ استاندارد جهانی را ارائه کرده است. تا طراحان رنگ دلخواه خود را بدون توجه به فرآیندهای تولید آن و بدون نگرانی از تغییر رنگ استفاده کنند.

اگر به دنبال کسب اطلاعات جامع و کامل از سیستم رنگی و شناخت هر چه بهتر رنگ شناسی و نوع کاربرد آن در طراحی های مختلف و کارهای گرافیکی و دیزاین داخلی و سایر اطلاعات لازم در این زمینه هستید با موسسه هرمس دیزاین همراه باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

رنگ پنتون

 

رنگ پنتون چیست

رنگ پنتون چیست

رنگ پنتون با نام اختصاری PMS یک رنگ مشخص و واحد نیست و در واقع یک سیستم و مجموعه تولید رنگ است در جهت مشخص کردن و استاندارد سازی رنگ ها در سراسر دنیا و سهولت در روند کار طراحی و چاپ محصولات مختلف به طوری که طراحان و گرافیست ها و تولید کنندگان در سراسر دنیا جهت تطابق رنگی خود با اطمینان خاطر از سیستم رنگی استفاده می کنند و در واقع سیستم رنگی پنتون یک زبان رنگی استاندارد و مشترک در بین همه طراحان در سر تا سر جهان است.

تاریخچه رنگ پنتون چیست

تاریخچه رنگ و شرکت پنتون به سال 1950 بر می گردد زمانی که شرکتی به نام M&J توسط برادران مروین و جسی لیواین در زمینه چاپ و نشر فعالیت می کرد که جهت توسعه و پیشرفت شرکت در امر چاپ و تبلیغات  یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل شیمی به نام لارنس هربرت را به صورت پاره وقت استخدام کردند.

لارنس هربرت با توجه به دانش خود توانست یک سیستم‌ دقیق و یکپارچه در جهت استاندارد سازی و ساده سازی رنگ دانه های رنگی و تولید جوهر رنگی استفاده کند و یک سیستم رنگی با تطبیق مناسب جهت کاهش میزان اشتباه در بین عموم مردم ارائه دهد.

لارنس هربرت در سال 1962 شرکت M&J را از برادران لیواین خریداری کرد و نام آن را به پنتون به معنای همه رنگ ها تغییر داد.

شرکت پنتون در حال حاضر در زمینه تطبیق رنگ ها و ارائه هر گونه مشاوره در این زمینه فعالیت می کند‌.

استاندارد سازی رنگ های پنتون چگونه می باشد

pantone color

سیستم رنگ پنتون یک سیستم دقیق و استاندارد است به طوری که این سیستم قادر به استاندارد سازی رنگ ها در فرایند CMYK که یک فرایند چاپ بر اساس ۴ رنگ (سرخابی، آبی، سیاه، زرد) است، در حالی که فرایند CMYK یک فرایند بسیار پرکاربرد در عرصه صنعت چاپ است و اکثر محصولات و خدمات چاپی با این فرایند تولید می شود زیرا با شبیه سازی در این فرایند می توان به رنگ های دیگر دست یافت اما با این وجود باز رنگ های در سیستم رنگی پنتون وجود دارد که نمی توان توسط فرایند CMYK شبیه سازی کرد.

تفاوت بین رنگ های فرایندی و نقطه ای

رنگ های فرایندی ( proess color ) یا همان رنگ های CMYK است که در این روش از طیف رنگ ها با استفاده از نیم سایه های ۴ رنگ (سرخابی، آبی، سیاه، زرد) که به صورت لایه های جوهر بر روی هم قرار می گیرد تولید می شود زیرا در این روش ۴ رنگ با هم ترکیب نمی شوند و باید جوهرهای جداگانه استفاده کرد که به صورت لایه لایه بر روی سطح کاغذ قرار بگیرد‌.

رنگ های نقطه ای ( spot color )  که به رنگ های سطلی یا داخلی نیز معروف است رنگ هایی هستند که در مقابل رنگ های فرایندی قرار دارند که این رنگ ها بر خلاف رنگ های فرایندی یا توسط یک جوهر یا توسط فرمول خاصی با توجه به فرمول های کتابچه های راهنمای سیستم رنگی پنتون طبق فرایند های فیزیکی تولید و به صورت یکباره چاپ میگردد در صورتی که رنگ های فرایندی توسط مجموعه ای از نقاط با رنگ های گوناگون چاپ می شود به همین خاطر است که رنگ های نقطه ای دارای طیف رنگی گسترده تری نسبت به رنگ های فرایندی است و جالب است بدانید که روش ساخت رنگ های نقطه ای بر خلاف رنگ های فرایندی تا حدودی همانند روش ساخت رنگ های پایه برای ایجاد رنگ های جدید است‌.

تفاوت بین چاپ لیتوگرافی افست، چاپ دیجیتال و چاپ اسکرین

چاپ لیتوگرافی

چاپ لیتوگرافی

چاپ لیتوگرافی یا همان چاپ افست یکی از رایج ترین انواع چاپ در کارهای تجاری به ویژه با حجم بسیار بالا است.

رنگ هایی که در این روش چاپ استفاده می شود غالبا رنگ های CMYK (سرخابی، آبی، سیاه، زرد) است اما گاهی به جای این رنگ ها از جوهر سفارشی و یا رنگ های پنتون استفاده می شود.

شیوه چاپ لیتوگرافی بدین صورت است که طرح مورد نظر به وسیله صفحات موجود به غلتک های پلاستیکی دستگاه منتقل می شود و سپس طرح مورد نظر به چهار رنگ موجود CMYK تقسیم می شود و هر رنگ توسط یک غلتک ارائه می شود که با عبور کاغذ از بین هر یک از غلتک های مورد نظر رنگ از آن غلتک به کاغذ منتقل می شود و در آخر طرح مورد نظر با رنگ آمیزی مشخص حاصل می شود به این روند چاپ افست گفته می شود زیرا رنگ ها ابتدا از صفحه به روکش پلاستیکی غلتک و سپس از آن به کاغذ مورد نظر منتقل می شود.

این روش به دلیل زمانبر بودن و هزینه های زیاد جهت تهیه و تولید دستگاه و صفحات چاپ و جوهر، مقرون به صرفه نمی باشد مگر اینکه برای چاپ در حجم بسیار بالا استفاده می شود.

چاپ دیجیتال

در این روش چاپ به جای جوهرهای سنتی از تونرهای پودری استفاده می شود و طرح مورد نظر برای چاپ مستقیم از صفحه رایانه به چاپگر انتقال می یابد.

در این روش چاپ به جای استفاده از نمونه های چاپی و صفحات چاپی و صفحه های لاستیکی، از جوهر های مایع یا تونر پودری برای چاپ استفاده می شود این روش چاپ بر خلاف سایر روش های دیگر یک شیوه سریع و دقیق است.

چاپ اسکرین

چاپی بسیار محبوب و پرکاربرد در بیشتر صنایع است که گاهی چاپ در آن بدین صورت است که جوهر به وسیله یک صفحه مشبک بر روی بستر مشخص انتقال می یابد و طرح مورد نظر چاپ می شود که بیشتر برای چاپ بوم های خلاقانه، پوستر ها و آثار هنری، پارچه و منسوجات و هچنین ایجاد طرح های زیبا بر روی لباس ها و محصولات سفارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

به این چاپ، چاپ سری گرافی ( serigraphy ) یا چاپ سیلک اسکرین  ( silkscreen ) نیز گفته می شود همانطور که قبل نیز اشاره شد در این روش از توری برای انتقال جوهر به صفحه مورد نظر و ایجاد طرح مشخص استفاده می شود مگر این که توری توسط شابلون مسدود کننده نسبت به جوهر نفوذ پذیر شود.

جالب است بدانید که رنگ ها در بستر های گوناگون متفاوت هستند با وجود کدهای رنگ PMS ،CMYK، RGB، است که تطبیق رنگ ها صورت می گیرد و بدین منظور است که چاپ اسکرین پنتون ایجاد شد تا تطابق رنگی مورد نظر از بین برندهای مختلف ایجاد شود.

سیستم رنگی پنتون چیست

سیستم رنگی پنتون چیست

 

سیستم رنگی پنتون در واقع یک زبان رسمی و جهانی در بین رنگ ها است که بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان از این سیستم رنگی استفاده می کنند زیرا این سیستم فرصتی را برای طراحان، تولید کنندگان و… فراهم می کند تا در مراحل مختلف کار بدون هیچ گونه دغدغه و نگرانی تصمیمات گوناگونی در مورد رنگ مورد نظر خود بگیرند و علاوه بر این قابلیت تعریف، امکان برقراری ارتباط، کنترل رنگ و… در هنگام برند سازی را فراهم می کند و به راحتی می توان از این طریق یا برآورده کردن خواسته مشتری رضایت افراد را جلب کرد.

کاربرد سیستم رنگی پنتون به دو روش مجزا

۱) سیستم انطباق پنتون ( pms )

یک سیستم رنگی با طیف وسیعی از انواع رنگ های زیبا و منحصر به فرد در انواع و اقسام قالب های گوناگون‌نظیر کتابچه ها، نمونه های رنگی، ابزارهای آنلاین، نرم افزارها، افزونه ها، برنامه ها و… که بیشتر در چاپ بسته بندی، دیجیتال و اسکرین برای برند سازی و بازار یابی به کار می رود.

سیستم مد و دکوراسیون داخلی پنتون

سیستم مد و دکوراسیون داخلی پنتون

این سیستم مذکور سیستمی به روز تر و از لحاظ قیمتی گرانتر است بدین جهت اغلب برای دکوراسیون داخلی و تولیدات مختلف با کد گذاری خاص مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای که کد  TCX برای منسوجات و کد TPG برای رنگدانه ها و پوشش های مختلف استفاده می شود و جالب است بدانید که این سیستم برخلاف سیستم انطباق پنتون بیشتر به صورت رنگ های سفید، سیاه و خنثی مورد استفاده قرار می گیرد و در قالب های کتابچه و نمونه های پارچه ای و منسوجات در دسترس همگان قرار دارد

نکته حائز اهمیت این است که امروز پلتفرم pantone connect این امکان را برای طراحان فراهم می کند تا بتواند از طریق دستیابی به کتابخانه رنگی پنتون به راحتی به مقادیر متفاوت رنگ ها و میزان لازم از هرکدام برای ترکیب رنگ مورد نظر دست یابند.

تفاوت پنتون  TCX و TPG

رنگ های TCX و TPG هردو جزء سیستم استاندارد رنگی پنتون است اما به صورت دو سیستم مجزا و با هدف های مختلف هستند که بیشتر برای تطبیق رنگ ها در سیستم رنگ نساجی مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ های TCX

رنگ های TCX  که مخفف Textile Cotton extend است به صورت نمونه های پارچه ای پنبه ای است نظیر راهنمایی پاسپورت یا یک مجموعه چیپ  که بسیار گران قیمت است به همین منظور گاهی بر روی پارچه های  نخی انجام می گیرد که در این صورت سایه رنگ ها پررنگ تر است.

رنگ های TPG

رنگ های TPG که قبلا با نام اختصاری TPX که مخفف Textile paper extend است در بین عموم معروف بود.

رنگ های TPX و TPG تقریبا یکسان هستند تنها به این جهت که TPG دوستدار محیط زیست است و از کاغذ نساجی سبز ساخته می شود در حالی که TPX توسط کاغذهای معمولی ساخته می شود بنابراین تفاوت رنگ های TPG یا TCX در این است که رنگ های TPG به جای نمونه های پارچه ای بر روی کاغذ ساخته می شود و بدین جهت رنگ ها TPG روشن تر و ارزان تر از TCX است.

تفاوت بین رنگ های CMYK_ RGB_  PMS

تفاوت بین رنگ های CMYK_ RGB_  PMS

یکی از بخش های بسیار مهم در امر چاپ، رنگ ها است که دارای مدل و سیستم های گوناگون است نظیر سیستم رنگی   PMS_ RGB_ CMYK است.

RGB: سیستم رنگی است که بیشتر در رسانه های دیجیتال نظیر مانیتور رایانه، تلویزیون، دوربین دیجیتال و…. دیده می شود که شامل رنگ های پایه (قرمز، سبز، آبی) است که نقطه آغاز این سیستم نور است که هر چه نور بیشتر شود رنگ های بیشتری دیده می شود و هرچه نور بیشتر رنگ ها روشن تر به نظر می رسد و بدون نور رنگی دیده نمی شود مانند مانیتور خاموش که صفحه آن سیاه است.

جالب است بدانید که اگر رنگ های این سیستم به حداکثر درجه برسد و با یکدیگر ترکیب شوند نور سفید ایجاد می شود میزان ترکیب این سه رنگ بین ۰۰ بدون رنگ و ۲۵۵ همه رنگ ها تغییر می کند.

در صنعت چاپ از سیستم رنگی RGB استفاده نمی شود زیرا کاغذ نوری از خود ساطع نمی کند بلکه نور را از منابع نور جذب و منعکس می کند بنابراین برای چاپ رنگ ها در سیستم RGB نیاز است که آن را به سیستم رنگی دیگر نظیر مدل CMYK تغییر دهید.

CMYK: سیستم رنگی CMYK از ۴ رنگ فیروزه ای ( cyan )، سرخابی ( magenta )، زرد ( yellow )، سیاه ( key ) تشکیل می شود که از ترکیب مختلف این ۴ رنگ از ۰% هیچ رنگی تا ۱۰۰% از همه رنگ ها ایجاد می شود.

تفاوت بین مدل رنگی CMYK و RGB عبارتند از

تفاوت بین مدل رنگی CMYK و RGB

 

_ سطح و زمینه RGB مانیتور است که نور را ساطع می کند اما پس زمینه مدل رنگیCMYK کاغذ است که نور را جذب و منعکس می کند بنابراین در سیستم‌ CMYK از جوهر های که نور را جذب می کنند استفاده می شود

_ رنگ های CMYK علاوه بر اینکه نور تابیده شده بر روی کاغذ را جذب می کند تحت تاثیر رنگ کاغذ قرار می گیرند بدین جهت رنگ کاغذ یک عامل بسیار مهم در شناخت رنگ به شمار می آید به همین خاطر تصویر بر روی کاغذ سفید با تصویر بر روی کاغذ با رنگ دیگر متفاوت است

_ به خاطر پس زمینه و سطح مدل رنگی CMYK که سفید است نظیر کاغذ برای ایجاد رنگ سیاه سیر از key استفاده می شود.

PMS: سیستم رنگی پنتون که یک سیستم رنگی استاندارد است که شامل ۱۸ رنگ پایه است و از ترکیب آنها رنگ های فراوانی ایجاد می شود.

سیستم PMS از انطباق کامل بین رنگ مورد نظر و رنگ جوهر اطمینان حاصل می کند به طوری که اگر از این سیستم بهره نگیرد امکان دارد که تطابق کامل بین رنگ های جوهر و رنگ مورد نظر شما حاصل نشود.

کتابچه های رنگی پنتون چیست

کتابچه های رنگی پنتون چیست

کتابچه های رنگی پنتون  ( panton color Books ) در واقع یک راهنمای بسیار مفید و یک مجموعه بسته بندی شده و قابل حمل از رنگ ها با کدهای مشخص که با اعداد و فرمول خود کاملا مشخص و برچسب گذاری شده و یک راهنمای جامع از رنگ های پوششی و غیر پوششی در اختیار شما قرار می دهد و این زمینه را برای همگان فراهم می کند تا رنگ مورد نظر خود را در سیستم های مختلف یا همتایان خود مقایسه کند و یک ابزار کاربردی در عرصه صنعت گرافیک، طراحی و چاپ است.

چرا باید از سیستم انطباق پنتون استفاده کرد

از آنجایی که رنگ ها احساسات انسان ها را بر می انگیزند و نقش بسزایی در انتخاب و تصمیم گیری افراد دارد بدین خاطر طراحان و گرافیست ها به ویژه در عرصه تبلیغات نگاه ویژه ای به انتخاب رنگ موثر در طراحی و چاپ کار خود دارند که سیستم انطباق پنتون زمینه لازم جهت بهره گیری از رنگ های مختلف با ترکیب های گوناگون را برای شما فراهم می کند البته در این زمینه لازم است به موارد فوق توجه کرد.

۱) روانشناسی: با انتخاب رنگ مناسب احساسات مخاطب خود را برانگیزید و الهام بخش مفاهیم خاص برای افرادی شوید که می خواهد برند شما آن را برای افراد تداعی کند.

۲) اصالت: هر رنگ بیانگر مفهوم خاص و انتقال دهنده پیام ویژه ای است بنابراین از رنگ های که بیانگر قدرت و اصالت شما است بهره گیرید.

۳) دقت: توجه داشته باشید که محصول نهایی تولید شده همان رنگی باشد که شما انخاب کرده اید.

۴) تشخیص: با انتخاب رنگی خاص و منخصر به فرد علاوه بر انتقال پیام خود سبب شناخت بیشتر مردم از برند شما با آن رنگ می شود.

۵) انسجام: دقت داشته باشید که رنگ ها در تمام محصولات چاپی یکسان باشد و با هم انطباق داشته باشد.

۶) وفاداری: پیوستگی و انسجام رنگ در محصول خود منجر به شناخت هر چه بیشتر برند شما و اعتماد مخاطب می شود.

آیا چاپ رنگ های پنتون گران تر است

در چاپ محصول با رنگ پنتون برای ساخت و ترکیب سفارشی رنگ باید هزینه اضافی نسبت به سایر سیستم های رنگی پرداخت کرد که البته این هزینه در چاپخانه ها متغیر است و بستگی به نوع جوهر آن دارد به طوری که جوهر های پفکی گران تر از جوهرهای متالیک است.

چگونه می توان رنگ پنتون را در کسب و کار خود استفاده کرد

چاپ رنگ های پنتون

رنگ های پنتون بر اساس نسبت های مختلف و با توجه به وزن آنها تولید می شود و یک رنگ دقیق با پشتیبانی متخصصان خود در اختیار شما قرار می دهد و یک زبان جهانی و استاندارد است که سبب هماهنگی بین کسب و کارها مختلف در سراسر جهان می شود.

درک و استفاده درست از رنگ در هر کسب و کاری یک امر بسیار ضروری و حیاتی است که اگر شما به دنبال رنگ خاص هستید که به طور استاندارد و طبیعی موجود نیست و یا به دنبال رنگی سرزنده و شفاف یا به دنبال جوهری خاص با ویژگی های متفاوت و همچنین به دنبال ترکیب رنگی مشخص برای ثبات برند خود هستید سیستم رنگی پنتون با در اختیار گذاشتن ترکیب رنگ ها این امکان را برای شما به راحتی فراهم می کند.

اگر به دنبال طراحی و چاپ محصولات تبلیغاتی خود با بهترین رنگ ها و انتخاب سیستم رنگی مناسب برای شناسایی هر چه بهتر برند خود هستید کافی است که با شماره های تماس ما در موسسه هرمس دیزاین تماس حاصل فرمایید.