تفاوت چاپ RGB و CMYK چیست و کدام بهتر است

تفاوت CMYK و RGB

یکی از نکات حائز اهمیت در زمینه طراحی و تبلیغات و امر چاپ دقت و توجه به سیستم رنگها در چاپ است زیرا ایجاد رنگ‌ مناسب یک امر حیاتی در امر چاپ دیجیتال می باشد.دانستن اینکه تفاوت چاپ RGB و CMYK چیست و کدام بهتر است حائز اهمیت می باشد.

انتخاب رنگ مناسب برای طرح و چاپ عالی آن یکی از موضوعاتی بوده است که همواره مورد دغدغه طراحان می باشد زیرا بی توجهی در این زمینه سبب به وجود آمدن تفاوت رنگی فاحش محصول چاپ شده با طراحی در صفحه نمایش و سیستم است و منجر می شود کاری بی ارزش و با ترکیب رنگی بی کیفیت که فاقد ارزش تبلیغاتی است ارائه شود و نارضایتی مشتری و مخاطب را به دنبال خود داشته باشد بنابراین یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای فعالیت در این عرصه و ارائه کاری بی نقص و با کیفیت به آن توجه کرد  این است که تفاوت بین رنگ های RGB و CMYK در چاپ چیست و کدام بهتر است.

در این مقاله سعی کرده ایم به طور مختصر اطلاعاتی در زمینه انواع ترکیب رنگی RGB و CMYK و تفاوت هر کدام ارائه دهیم

حالت رنگ RGB چیست

مد رنگی RGB چیست

سیستم رنگ RGB ازترکیب سه رنگ اصلی قرمز ( Red )، سبز ( Green )، آبی (Blue ) تشکیل شده است که نام این سیستم رنگی از حروف اول سه رنگ گرفته شده است.

این سیستم از ترکیب رنگ های فوق در نمایشگر ها و به صورت غیر فیزیکی و دیجیتال ساخته می شود و به جهت وسعت رنگی که می‌توان در آن میلیون ها ترکیب رنگی متفاوت ایجاد کرد و زنده و روح بخش تر شدن تصاویر بیشتر در طراحی وب و ابزارهای دیجیتال که از آنها نور ساطع می‌شود مانند: صفحه نمایش، تلویزیون، وب سایت، گوشی و… استفاده می شود.

فرمت RGB چیست

فرمت RGB چیست

مهمترین و بهترین فرمت هایی که می توان برای ترکیب رنگی RGB استفاده کرد عبارتند از:

JPEG : این نوع فرمت با توجه به تعادل مناسبی که بین حجم تصویر و کیفیت رنگی که می‌تواند ایجاد کند یکی از ایده آل ترین گزینه ها برای تصاویر RGB به حساب می آید.

PSD : PSD در واقع فرمت استاندارد فتوشاپ است که به دلیل لایه باز بودن و امکان فضایی برای ویرایش تصاویر و تغییر ترکیب رنگ موجود یکی دیگر از گزینه های مناسب برای فایل های اصلی برای اسناد RGB محسوب می‌شود.

PNG : در این نوع فرمت حجم تصاویر آن بیشتر از JPEG است اما به دلیل قابلیت transparency که به خوبی از وضوح و شفافیت کار پشتیبانی می کند یک گزینه بسیار مناسب برای کارهای گرافیکی که باید روی سایر موارد قرار بگیرد به ویژه طراحی لوگو و آیکون می باشد.

GIF : یک نوع فرمت رنگی برای RGB برای تصاویر متحرک که حرکت را ضبط می‌کنند بر روی صفحه نمایشگر مانند آرم متحرک و… می باشد.

جالب است بدانید که از فرمت های BMP ،TIFF ،EPS ،PDF که با اکثر نرم افزارها سازگاری ندارند برای مد رنگی RGB استفاده نمی شود.

چه زمانی از مدل رنگ RGB استفاده می شود

چه زمانی از رنگ RGB استفاده میکنیم

مد رنگی RGB بر اساس ترکیب رنگی سه رنگ اصلی ( قرمز، سبز، آبی ) در طیف گسترده‌ای با شدت و ضعف نور ساخته می‌شود که حداکثر روشنایی در آن تولید رنگ سفید و حداقل روشنایی در آن تولید رنگ سیاه می کند و به دلیل تشکیل شدن طیف های متنوع رنگی از نور به طور عمده در صنعت دیجیتال، طراحی وب، صفحه نمایش الکترونیکی، مانیتورها، PDA، تلویزیون LCD، تبلت ها، گوشی هوشمند، دوربین ها و برنامه های ویرایش عکس و… قابل استفاده می باشد.

حالت رنگ CMYK چیست

مد رنگی CMYK چیست

CMYK یا حالت چهار رنگ یکی از معروف ترین سیستم های رنگی است که توسط تجهیزات چاپ تجاری برای ایجاد گرافیک ها و تصاویر تمام رنگی برای چاپ رنگی حرفه ای استفاده می شود.

CMYK یک ترکیب رنگی افتراقی است که اسم آن از حروف اول چهار رنگ فیروزه‌ای( Cyan )، سرخابی( Magenta )، زرد( Yellow ) و سیاه( Key ) گرفته شده است و به جای استفاده از رنگ های افزودنی و به طور کامل متفاوت از مد رنگی RGB و به صورت یک ترکیب فیزیکی است که بیشتر از این حالت رنگی در فتوشاپ استفاده می شود.

سیستم رنگیCMYK بدین صورت است که هرچه رنگ های بیشتری را با هم ترکیب کنید رنگ های تیره تری به دست می آورید و همچنین در این سیستم رنگی به جای سه رنگ با چهار رنگ کار می‌شود و یکی از دلایل بسیار مهم که سبب شده است فرآیند CMYK بسیار موفق عمل کند این می باشد که با افزودن رنگ ها نور جذب یا حذف می‌شود تا رنگ های مختلف ایجاد شود و در واقع یک مدل رنگی کاهشی( Subtructive color ) و بدین صورت است که رنگ‌ها به پس زمینه سفید اضافه می‌شوند و در نتیجه روشنایی پس زمینه کاهش می‌یابد و در انتها زمانی که تمام رنگ ها با یکدیگر ترکیب شدن رنگ مشکی تولید می‌شود و با توجه به اینکه تولید رنگ مشکی از ترکیب رنگهای فیروزه‌ای، سرخابی، زرد کمی سخت و دشوار است، رنگ مشکی را به طور جداگانه به فرایند رنگی اضافه می کنند.

رنگ ها در سیستم رنگی CMYK از درصدهای مختلف از رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند به طور مثال رنگ سبز را با ترکیب صددرصد فیروزه ای، صفر درصد ارغوانی یا سرخابی، صددرصد زرد و صفر درصد مشکی به دست می آید.

فرمت CMYK چیست

بهترین فرمت هایی که برای فایل طراحی شده توسط سیستم رنگی CMYK مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

فایل های PDF : فرمت PDF به دلیل سازگاری بالا با اکثر دستگاه و برنامه ها جزو یکی از ایده آل ترین فرمت ها برای سیستم رنگی CMYK محسوب می شود.

فایل های AI : فرمت AI یک فرمت اصلی و استاندارد برای برنامه آدوی اپلوبستریتور و برای سیستم رنگی CMYK می باشد و گزینه مناسب برای ذخیره طرح های چاپی با قابلیت ویرایش به حساب می آید و زمانی این مد رنگی کارایی بسیار بالایی دارد که تقریباً تمام اعضای تیم با (Adobe Illustrator ) کار کنند.

فایلهای EPS : فرمت EPS بسیار شبیه فرمت AI است ولی با این تفاوت که توسط سایر برنامه ها بر پایه وکتور نیز کار می کند و به دلیل سازگاری بیشتر با برنامه ها و دستگاه می تواند یک فرمت بسیار عالی جایگزین فرمت AI باشد.

در نهایت درست است که تمامی این فرمت ها برای خروجی فایل های طراحی شده با مد رنگی CMYK مشخص شده است ولی بهتر است قبل از هرگونه طراحی با مسئول چاپ در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید با راهنمایی های کاربردی بهترین فرمت را برای طراحی خود انتخاب کنید.

چه زمانی از مدل رنگی CMYK استفاده می شود

سیستم رنگی CMYK به دلیل ترکیب رنگی به صورت فیزیکی و به جای اینکه بر روی صفحه نمایش و مانیتور نمایش گذاشته شود برای طرح‌های موردنظر برای چاپ استفاده می شود بنابراین بیشتر برای کارهای مانند:

برندسازی ( Branding ) :کارت ویزیت، ست اداری، برچسب های تجاری، علائم و ویترین فروشگاه ها، استندها.

تبلیغات ( Advertising ) : بیلبورد ها و پوسترها، فلایر ها و بروشورها.

تبلیغات بر روی وسایل نقلیه ( Vehicle wraps ).

چاپ بر روی محصول ( Merchan dise ) : تیشرت، کلاه و سایر لباسها و چاپ بر روی محصولاتی نظیر خودکار و ماگ و…

مواد ضروری ( Essential materials ) : صنایع بسته بندی محصولات، منوی رستوران و… قابل استفاده است.

تفاوت RGB و CMYK در چیست

تفاوت بین RGB و CMYK

صفحه نمایش و مانیتور نور را از خود ساطع می کند در حالی که کاغذ چاپی نور را دریافت می کند و همین امر منجر می شود که فرمت های رنگی به کار برده شده در طراحی وب و طراحی چاپ متفاوت باشند بنابراین دانستن هر یک از مدهای رنگی و چگونگی کاربرد آنها سبب می شود که همواره در زمینه طراحی های چاپی مانند کارت ویزیت، بروشور و… و هم در طراحی سایت ترکیب رنگی دلخواه خود را بدون هیچ عیب و نقصی داشته باشید.

بنابراین دانستن‌ تفاوت های بین دو سیستم رنگی RGB و CMYK جز اولویت ها و دغدغه طراحان می باشد.

تفاوت سیستم رنگی RGB و CMYK در کاربرد:

اولین تفاوت مد رنگی RGB و CMYK در این است که مد رنگی RGB برای ارتباط دیجیتالی که از خود نور ساطع می‌کنند و برای طراحی وب و طراحی سایت استفاده می شود و برای طراحی چاپی که بر روی کاغذ یا پارچه انجام می‌شود مانند چاپ پوستر، کاتالوگ و کارت ویزیت و… از فرمت CMYK استفاده می‌شود.

تفاوت رنگی RGB و CMYK در ترکیب:

یکی از مهم ترین تفاوت های بین سیستم رنگی RGB و CMYK در نوع ترکیب رنگی آنها می باشد به طوری که ترکیب رنگی RGB به صورت غیر فیزیکی و دیجیتال و در مانیتور به نمایش گذاشته می‌شود در حالی که مد رنگی CMYK به صورت فیزیکی صورت می گیرد.

تفاوت دیگر در ماهیت ترکیب رنگی:

تفاوت دیگر این دو مد رنگی در ماهیت ترکیب رنگی آنها است به طوری که رنگ های ایجاد شده توسط سیستم رنگی RGB به دلیل ساطع کردن شفاف تر و درخشان تر هستند در حالی که رنگ های ساخته شده در سیستم CMYK کدر و مات هستند و شفاف و درخشندگی رنگ های RGB را ندارند.

تفاوت عمده دیگر این دو مد رنگی در این است که در سیستم رنگی RGB در این است که رنگ ها از همان ابتدا با هم ترکیب می شوند تا رنگ مورد نظر را به وجود آورند و به همین ترتیب ماهیت ترکیب شوندگی و جمع شوندگی دارند در حالی که در سیستم رنگی CMYK  رنگ ها ترکیب نمی شوند بلکه به صورت لایه لایه بر روی کاغذ چاپ می‌شوند و به صورت تفریقی ایجاد می‌شوند بدین گونه که در سیستم رنگی RGB شما با ترکیب سه رنگ، رنگ سفید را ایجاد می‌کنید به طوری که درسیستم رنگی RGB هرچه رنگ بیشتر اضافه کنید رنگ شما روشن تر می شود اما در سیستم رنگی CMYK با ترکیب رنگها شما به رنگ تیره تر و سیاه نزدیک می شوید.

تفاوت دیگر که بین این دو مد رنگی وجود دارد:

این است که مد رنگی CMYK قادر به ساختن رنگ مشکی نیست بنابراین از همان ابتدا رنگ مشکی به عنوان یک رنگ کلیدی و مجزا با حرف K موجود است.

بنابراین درک تفاوت بین سیستم رنگی RGB و CMYK  بخش اصلی و اساسی در طراحی است.

هنگام طراحی باید از RGB  استفاده کرد یا CMYK استفاده کرد؟

یکی از سوال های مهم در این زمینه این است که طراحی خود را با فرمت RGB انجام دهید یا از سیستم رنگی CMYK استفاده کنید که اهمیت دانستن تفاوت چاپ RGB و CMYK چیست و کدام بهتر است را نسان می دهد. در جواب باید گفت که بستگی به نوع طراحی و استفاده آن برای چاپ دارد به طوری که متوجه شدید از سیستم RGB  برای پروژه های دیجیتال و از مد رنگی CMYK برای پروژه های چاپی استفاده می شود ولی با این وجود به دلیل اینکه سیستم رنگی RGB دارای طیف رنگی بیشتری است و دست طراحان برای انتخاب رنگ بازتر است و همچنین در این سیستم طراح می تواند با فایل های کوچکتری کار کند و این سبب راحتی در کار طراح می‌شود و نرم افزارهای موجود در این زمینه مانند Photoshop ،Illustrator ،InDesing سبب افزایش تمرکز و دقت در این زمینه می‌شود به همین جهت اکثر طراحان علاقه‌ مند هستند که طراحی خود را با مد رنگی RGB انجام دهند و بعد از طراحی در سیستم خود مد رنگی را قبل از چاپ به سیستم CMYK تبدیل کنند اما باید توجه کرد که  دقت رنگی کاهش می‌یابد بنابراین اگر دقت در زمینه رنگی در چاپ برای طراح حائز اهمیت باشد و به دنبال این است که دقیقا رنگها همانگونه که طراحی کرده است چاپ شود و نتیجه کار بهتر باشد و خروجی نهایی کار متفاوت از کار طراحی شده نباشد از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌کند.

بنابراین یک طراح قبل از انجام طراحی پروژه اطلاعات لازم را در مورد دستگاه چاپگری که می‌خواهد طرح را چاپ کند به دست می‌آورد که اگر چاپگر به صورت دیجیتال باشد فایل خود را با همان فرمت RGB انجام دهد و اگر کار شما به صورت یک رو و با تمام جزئیات رنگ چاپ شود فایل را به صورت فرمت CMYK ارسال می کند تا بتواند حالت رنگ دلخواه خود را با دقت و کیفیت بیشتری ارائه کند.

چگونه رنگ را برای چاپ اصلاح کنیم

چگونه رنگ را برای چاپ اصلاح کنیم

یکی از دغدغه های طراحان در این زمینه این است که می خواهند کار چاپ شده تا حد امکان شبیه رنگ های موجود در طراحی بر روی مانیتور شان باشد که این کار امکان پذیر نمی باشد مگر با سازگار کردن رنگ ها و این امر فقط با مدیریت خوب رنگ هنگام ارائه طرح برای چاپ و اصلاح رنگ قبل از امر چاپ صورت می‌گیرد.

مدیریت رنگ به خودی خود یک دانش است که هر جا صحبت از کار رنگ و طراحی باشد مطرح است و به سادگی به ما کمک می‌کند تا جلوی اختلاف رنگ های موجود در طراحی و چاپ گرفته شود بنابراین برای رفع مشکل تفاوت رنگ طراحی شده با رنگ چاپ شده و اصلاح آن نیاز دارد به شناخت تفاوت چاپ RGB و CMYK چیست و کدام بهتر است و چندین اقدام نیاز است از جمله:

قدم اول کالیبره کردن مانیتور:

ابتدا باید توجه کرد که رنگ های موجود در مانیتور شما متفاوت از رنگ های موجود در مانیتور های دیگر است به طور مثال اینکه شما درصد روشنایی مانیتور خود را بر روی ۱۰۰ تنظیم کرده‌اید و همین امر موجب درخشان تر و شفاف تر شدن رنگ های موجود در مانیتور شما می‌شود بنابراین نیاز است که در گام اول مانیتور خود را کالیبره کنید و برای این کار از ویندوز ۷ به بعد که مجهز به ابزار کالیبراسیون داخلی است استفاده کنید تا بتوانید خروجی یکسانی از مانیتور خود با دیگر مانیتور ها داشته باشید.

قدم دوم فضای رنگی ( Color Space ) :

در دنیای رنگ ها به هرکدام از محدوده رنگ ها یک فضای رنگی گفته می‌شود که این فضا های رنگی در دستگاه مختلف، متفاوت است که می توان به معروف ترین فضای رنگی در دستگاه‌ها به sRGB ،Adobe RGB اشاره کرد و فضای رنگی Lab بزرگ‌ترین فضای رنگی موجود است و چیزی شبیه به آن است که چشم انسان توانایی دیدن آن را دارد.

قدم سوم شناخت شما از ترکیب رنگ های متفاوت :

سیستم شما هر چقدر هم که کالیبره شده باشد مشکل اصلی باقی است زیرا مانیتور شما رنگ ها را بر اساس سیستم رنگی RGB  ارائه می‌دهد در حالی که کار چاپ شده بر اساس سیستم رنگی CMYK چاپ می‌شود بنابراین لازمه کار شناخت اساسی و درست از رنگ ها و نحوه استفاده از دو سیستم رنگی RGB وCMYK و نوع ترکیب رنگی در این دو مدل رنگ است که یکی از راه‌های مناسب برای این زمینه استفاده از کتابچه های رنگ موجود در بازار که حاوی کدهای رنگی فراوانی است می باشد که شما با استفاده از این کتابچه ها نزدیکترین کد رنگی را برای چاپ انتخاب می کنید.اینجاست که اهمیت دانستن تفاوت چاپ RGB و CMYK چیست و کدام بهتر است خود را نشان می دهد.

قدم چهارم استفاده از رنگ پنتون (pantone ) :

شرکت پنتون یک شرکت تولید کننده رنگ های پیش ساخته برای چاپ است که دارای طیف وسیعی از رنگ ها که قابلیت چاپ با چهار رنگ اصلی CMYK را ندارد ولی استفاده از رنگ ها این امکان را به شما میدهد که کار چاپ های متوالی کیفیت یکسانی را داشته باشید.

قدم پنجم تنظیم نور محیط :

یکی از موضوع‌های دیگر در این زمینه اصلاح رنگ تنظیم نور محیط با دو پارامتر مقدار و رنگ نور محیط است به گونه‌ای که نور محیط بر روی کار طراحی بسیار اثرگذار است به این منظور برای کار طراحی در یک فضای ۱۵ متری باید از یک منبع نوری با ۵۳۸ لوکس استفاده شود ( روی بسته‌ بندی لامپها مقدار توان لامپ نور را با واحد لومن مشخص کرده اند ) و علاوه بر اینکه میزان نور محیط باید کافی باشد رنگ نور نیز مناسب باشد به گونه ای که رنگ قرمز محیط، اشیا را قرمز نشان می دهند و رنگ آبی تصاویر را آبی نشان می دهند باید توجه داشت که نور مهتابی کمی آبی و نور لامپ زرد است و مناسب ترین درجه نور محیط ۵۵۰۰ درجه کلوین که مساوی با نور سفید خورشیدی است می باشد.

قدم ششم استفاده از پروفایل رنگی صحیح :

سیستم های چاپ مختلف برای ایجاد رنگ از پروفایلهای رنگی متفاوت استفاده می‌کنند بنابراین باید دقت داشت که از پروفایل های رنگی صحیح استفاده کنید.

قدم هفتم کنترل فایل طراحی شده با چابخانه و لیتوگرافی :

فایل های طراحی خود را پیش از چاپ با چاپخانه و لیتوگرافی کنترل کنید و در صورت صحیح بودن کار را برای چاپ ارسال کنید.

برای اصلاح رنگ شما علاوه بر اینکه باید به مدیریت رنگ ها به خوبی آشنا باشید اصلاح رنگ‌ها را به خوبی انجام دهید و این زمانی صورت میگیرد که شما با دانشی که دارید رنگ های موجود برای تصاویر را به شکلی تغییر دهید که برای امر چاپ بهترین حالت را داشته باشند.

برای طراحی برای چاپ از چه برنامه هایی باید استفاده کرد

یکی از اصلی ترین بخش های طراحی و مراحل قبل از چاپ شناخت نرم افزارهای گرافیکی و برنامه های کامپیوتری است که توانسته اند به بخش سخت‌ افزاری کار رونق بدهند و امر چاپ را تسهیل ببخشند و تفاوت چاپ RGB و CMYK را نشان می دهند.

یکی از مهم ترین مهارت های یک طراح و گرافیک حرفه ای توانایی کار با ابزارها و نرم افزارهای فتوشاپ و طراحی است.

شناخت و آشنایی هر چه بیشتر و بهتر نسبت به نرم افزارهای مختلف این فضا را در اختیار طراحان قرار می‌دهد که برای پروژه‌های خود از نرم‌افزارهای استفاده کنند که شامل ویژگی خاص باشد و امکان ویژه ای را در امر طراحی در اختیار طراحان قرار دهد که بهترین انتخاب را برای طراحی هر کدام از موارد مختلف نظیر لوگو، بروشور، کارت ویزیت، کاتالوگ و… داشته باشند.

می توان نرم‌افزارهای گرافیکی را به سه دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام از آنها شامل نرم‌ افزارهای مختلف می باشد از جمله: نرم افزارهای برداری یا وکتوری (VECTOR )، نرم‌افزارهای گرافیکی شبکه بندی شده یا پیکسلی یا بیت مپی مبتنی بر نقاط (RASTER)، نرم‌افزارهای ترکیبی.

نرم افزارهای گرافیکی مبتنی بر بردار ( VECTOR ) :

در این نوع نرم‌افزارها تصاویر و اشکال ماهیت برداری دارند یعنی دارای مختصات هندسی و عددی و دارای جهت، بردار و مقدار هستند که این امکان را در اختیار طراح قرار می دهند که پس از ترسیم اشکال آن ها را به صورت برداری و ویرایش کنند که هرچه نرم‌ افزار وکتوری پیشرفته تر باشد ابعاد بیشتری از اجسام را می‌تواند توسط آنها ترسیم و طراحی کرد که می‌توان از مهم ترین نرم افزارهای برداری به کورل دراو و ایلستریتور اشاره کرد.

کورل دراوا ( Corel DRAW ) :

کورل دراوا یا کورل یک نرم افزار بسیار عالی برای ایجاد تصاویر وکتور هنری و خلاقانه است که طراحان بیشتر برای طراحی در زمینه های مختلف مانند طراحی لوگو، وب سایت، پروژه های چاپی و…. از آن بهره می‌گیرند تا ویرایش و ادیت کردن تصاویر و دارای مزایای فراوانی از جمله سرعت بالا در یادگیری، پشتیبانی از فونت فارسی، امکان استفاده از گرافیک برداری و وکتور، پشتیبانی از انواع فرمت های تصاویر است.

نرم افزار ادوبی ایلستریتور ( Adobe Illustrator )

نرم افزار ادوبی ایلستریتور جزء اولین و مهم ترین نرم افزار های مورد استفاده توسط طراحان است که اولین بار برای کامپیوترهای اپل عرضه شد که هر طراحی می بایست برای شروع کار طراحی با آن آشنا شود.

این نرم افزار کاربردی بیشتر برای ادیت تصاویر وکتور به کار می‌رود تا ویرایش تصاویر و یک انتخاب بسیار عالی برای طراحی انواع تصاویر هنری، تولید آیکون، طراحی پوستر های جذاب، کارت ویزیت، طراحی لوگو و ست اداری و…است.

مزایای نرم‌افزار ایلستریتور : می‌توان آن را یک رابطه کاربردی عالی در زمینه طراحی نام برد و می تواند تصاویر پیکسلی را به وکتور تبدیل کند و امتیازات ویژه در اختیار طراح قرار دهد، دارای ابزار رسم برداری به صورت پیشرفته است، طراحی تصاویر به صورت دو بعدی و سه بعدی، حفظ کیفیت تصاویر در تغییر سایز های مختلف، به جهت برداری بودن یک نرم افزار ایده آل برای طراحی لوگو، کاراکتر محسوب می‌شود، ایجاد چندین صفحه به صورت همزمان

معایب ایلستریتور: فرایند یادگیری بسیار طولانی است، اشغال فضای زیادی در حافظه و رم کامپیوتر، عدم پشتیبانی از طرح های انیمیشنی و زبان فارسی.

نرم افزارهای گرافیکی مبتنی بر نقاط ( RASTER) :

نرم‌افزارهای برای شبکه بندی و به صورت پیکسلی یا بیت مپی و مبتنی بر نقاط که عملیات پردازش تصاویر بر روی مجموعه از نقاط صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که شکل هندسی مانند مربع یا دایره و…. به صورت مجموعه از نقاط (پیکسل) به نمایش گذاشته می‌شوند و ماهیتی مانند تعریف هندسی خود ندارند بلکه تصاویر از قرار گرفتن نقاط( پیکسل) در کنار هم ایجاد می‌شود که می توان فتوشاپ را جزء یکی از بهترین نرم افزارها در این زمینه معرفی کرد.

برنامه ادوبی فتوشاپ (Adobe Ph ادوبی فتوشاپ) جزء یکی از مهم ترین و محبوب ترین نرم افزارهای گرافیکی و طراحی است که آشنایی با آن جزء یکی از اولویت‌ ها برای طراح به حساب می آید و برای طراحی انواع بنر، پوستر تبلیغاتی و هنری، طراحی وب سایت، لوگو و…. کاربرد دارد و امکانات بسیاری در زمینه طراحی در اختیار طراح قرار می‌دهد مانند: کراپ یا قیچی کردن عکس و تصویر (rotate ) یا چرخاندن عکس، پاک کردن و حذف هرگونه (blemish ) لک در تصاویر، کنترل افزایش، کاهش رنگ در تصویر، امکان افزودن و انتخاب فیلتر برای عکس، پشتیبان از نسخه RAW، ایجاد فضاهایی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر در فیس‌بوک، توییتر، تامبلر و….

مزایای فتوشاپ : کاربردی بودن آن برای همه اشخاص در هر سطح آشنایی و آگاهی از این نرم‌افزار و دارای محیطی که مورد پسند و استقبال همگان است، ایجاد فضا برای انواع ادیت و ویرایش ساده، ویرایش ویدیو ساخت انیمیشن، تغییر سایز، خلق طرح های پیچیده و…و طراحی سه بعدی، امکان نصب برنامه روی گوشی همراه (نسخه موبایل نرم افزار با امکانات کمتر است)

معایب : سنگین بودن نرم‌افزار و اشغال فضای زیادی از حافظه، رم کامپیوتر، به دلیل پیکسلی و نقطه بودن برای طراحی لوگو و کاراکتر و … مناسب نیست و به عنوان نرم‌افزاری مکمل در کنار سایر نرم‌افزارهای گرافیکی به حساب می آید.

نرم افزارهای گرافیکی ترکیبی :

نرم افزارهای بسیار کاربردی و با کارایی بسیار بالا در صنعت طراحی و چاپ که از ترکیب وکتور و پیکسل حاصل می‌شوند و همزمان هم امکان ویرایش تصاویر پیکسلی را دارند و هم ابزار ویرایش تصاویر ویکتوری را شامل می‌شوند که می‌توان به یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در این زمینه به ایندیزاین اشاره کرد.

برنامه ادوبی ایندیزاین ( Adobe Indesing ) :

یکی دیگر از محصولات شرکت ادوبی که جزء مهم ترین نرم افزار های گرافیکی و طراحی به حساب می آید و به راحتی می توانند متن یک سند یا نوشته را با توجه به گرافیک صفحه تغییر دهد و برای چاپ و صفحه آرایی در صنعت چاپ، انتشارات بسیار کاربرد دارد و طراحان به وسیله این نرم افزار به راحتی می توان انواع مجلات، کتاب‌ها، کاتالوگ، پوستر، بروشور،نسخه های pdf و…. را به بهترین شکل طراحی کنند.

مزایا این نرم افزار :

روند یادگیری بسیار کوتاه استفاده، استفاده از افکت های متنوع و زیبا، روند ساده ترکیب متن با تصاویر گرافیکی، امکان ایجاد فضا برای کتاب الکترونیک.

معایب نرم افزار:

ابزارهای محدود و نه چندان پیچیده و حرفه ای برای ایجاد تصاویر گرافیکی، محدودیت در ادیت و ویرایش عکس و تصاویر.

نرم افزارهای طراحی و گرافیکی بسیاری با قابلیت و مزایا و معایب بسیاری در بازار موجود است مانند : نرم افزار طراحی گیپ ( GIMP )، اینت اسکیپ ( Inkscape )، نرم افزار افینیتی دیزاینر ( Affinity Desingner)، نرم افزار کانوا (Canve )، پاورپوینت و… که می توان نرم افزار های معرفی شده در این مقاله را جزو معروف ترین و مهمترین و کاربردی ترین و به روزترین نرم‌افزارهای گرافیکی و طراحی موجود در بازار نام برد.

ارائه فایل های چاپ شده با CMYK صحیح به مشتری

ارایه فایل های چاپی با فرمت CMYK

چاپ فایل های طراحی شده توسط سیستم  CMYK در صنعت چاپ یک مورد استاندارد است زیرا طیف رنگی CMYK نسبت به RGB گسترده تر است و دارای رنگ‌های روشن تر می باشد و آسان تر کار پوشش رنگی را انجام می دهد.که این موارد خود اهمیت هر چه بیشتر تفاوت چاپ RGB و CMYK چیست و کدام بهتر است را نشان می دهد.

بنابراین زمانی که کار طراحی با نرم افزارهای طراحی انجام شد وقت آن است که PDF طراحی خود را که به درستی آماده شده است برای چاپ و ارائه به مشتری به صورت فایل صحیح تبدیل کنید.

ما در این بخش گام به گام به شما توضیح میدهیم که چگونه در نرم افزارهای مختلف فرمت رنگی خود را از RGB به CMYK تبدیل کنید.

تبدیل RGB به CMYK در نرم افزار Adobe photoshop :

برای تبدیل فرمت رنگی RGB به CMYK در نرم افزار فتوشاپ کافی است که مراحل زیر را مرحله به مرحله انجام دهید:

۱) فایل یا ابجکت مورد نظر خود را انتخاب کنید

۲)  بر روی  ” imag ” کلیک کنید

۳) گزینه ” Mode ” انتخاب کنید

۴) گزینه ” CMYK Color ” را انتخاب نمایید

تبدیل RGB به CMYK  در نرم افزار ایلاستریتور(  Adobe Illustrator ):

ابتدا لازم است که از کادر Save As Type به AdobePDF / File >Save As در این هنگام پنجره‌ای باز می‌شود که زمینه‌ای برای تنظیمات PDF را برای شما فراهم می کند و فقط کافی است که ” Illustrator Default ” آن را از کادر کشویی Adobe PDF  انتخاب کرده و save کنید.

یا بدین صورت عمل کنید :

۱) فایل یا ابجکت خودتان را انتخاب کنید

۲) بر روی ” Edit ” کلیک کنید

۳)  ” Edit Colors ” را انتخاب نمایید

۴) ” Convert to CMYK ” را انتخاب نمایید

با این کار فایل PDF هم آماده برای ویرایش توسط نرم افزار ایلاستریتور است و هم آماده چاپ و ارائه به مشتری می باشد.

تبدیل RGB به CMYK در نرم افزار ایندیزاین( Adobe InDesing ) :

ابتدا به File > بروید و پیش تنظیمات Adobe PDF را انتخاب کنید که در این حالت پنجره ای باز می شود که گزینه های زیادی برای تنظیمات قبل از چاپ در اختیار شما می گذارد اما کافی است که شما گزینه InDesing و Exprot را انتخاب کنید تا یک فایل PDF مناسب برای چاپ ایجاد شود.

تبدیلRGB به CMYK در نرم افزار کورل دراو ( Corel DRAW ):

ابتدا به ToPDF File > poblish بروید و از کادر کشویی ” prepress ”  را انتخاب کنید و فایل PDF آماده برای چاپ را به شما می دهد که می تواند توسط هر نرم افزار Adobe نیز ارائه شود یا به این صورت انجام دهید:

۱) فایل یا ابجکتی که قصد دارید فرمت رنگی آن را تغییر دهید را انتخاب کنید

۲) بر روی ابزار ” File ” کلیک کنید

٣) کادر محاوره‌ای  File color راانتخاب کنید

۴) بر روی CMYK کلیک نمایید

۵) در نهایت کلید OK انتخاب کنید

و همچنین برای تغییر اشیا (ابجکت ها) با طرح کلی همان فرایند را انجام می دهید

١) به روی ابزار ” Outline “کلیک کنید

٢) از کادر محاوره ای ” Outline color “انتخاب کنید

٣) بر روی CMYK انتخاب کنید

و در نهایت OK را بزنید و همچنین فایل PDF طرح خود را می‌توان بر اساس درخواست مشتری در فرمت فایل های دیگر معمولاً (EPS یا AL ) ارائه کنید.

ارائه کار به صورت PDF نیاز است زیرا فایل های PDF با هر نرم‌افزار طراحی باز می شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه یک فایل با رنگ بندی RGB را بدون تغییر رنگ به CMYK تبدیل کنیم

اکثر نرم‌ افزارهای طراحی و ویرایش عکس به صورت پیش فرض بر روی سیستم رنگی RGB تنظیم شده اند بنابراین برای ارسال فایل برای چاپ باید دقت داشت که تنظیمات نرم افزار را بر روی CMYK قرار دهید زیرا سبب تغییر رنگ کار طراحی با چاپ می شود.که همین جاست به اهمیت دانستن تفاوت چاپ RGB و CMYK چیست و اینکه کدام بهتر است پی می بریم.

که یکی از دغدغه های مهم و مشکلات بزرگ برای طراحان در صنعت چاپ تبدیل اساسی و اصولی فایل ها و تصاویر با فضای رنگی با کمترین درصد تغییر رنگ و بیشترین تشابه رنگی فایل ها و تصاویر داخل مانیتور با کار چاپی بر روی کاغذ است زیرا در تمامی نرم‌افزارها چه فتوشاپ و ایلاستریتور، ایندیزاین، کورل دراو اگر اصول را به درستی رعایت نکنید تصاویر و رنگ‌ها در مانیتور با کار چاپی تفاوت فاحشی خواهند داشت بنابراین برای اینکه فایل رنگ بندی RGB با کمترین تغییر به CMYK تبدیل کنید لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

– ابتدا لازم است پروفایل نمایشگر خود را با کارت گرافیک و نرم افزار مورد استفاده خود تنظیم کنید و تا حد امکان از نمایشگر ها و مانیتور های مناسب برای امر طراحی استفاده کنید.

– مانیتورهایی را برای طراحی خود انتخاب بکنید که مانند کرو و ال ای دی هایی با کنتراست بسیار بالاتر که توانایی نمایش رنگ مشکی زیر ۱۰ درصد را ندارند نباشند.

– مانیتور خود را با توجه به نور محیط کالیبره کنید و برای این امر بهتر است از دستگاه اتو کالیبراسیون استفاده کنید.

بعد از رعایت موارد فوق برای تبدیل فایل رنگی RGB به CMYK بر روی نرم افزارهای متفاوت باید اقدامات زیر را انجام دهید :

در فتوشاپ روی Image> Mode <CMYK Color کلیک کنید.

در Illustrator روی Document <File,

CMYK color> color Mode کلیک کنید.

در InDesing  روی Window > color کلیک کنید و بعد از آن بر روی دکمه کشویی در گوشه سمت راست بالا کلیک نمایید و کلمه CMYK را انتخاب کنید.

و بدین صورت تا حد امکان فایل های رنگی RGB را به CMYK با کمترین تغییر رنگ تبدیل کنید.

اگر بخواهیم طراحی را هم برای وب هم برای چاپ آماده کنیم باید چکار کنیم

کار طراحی به ویژه طراحی برای چاپ یک تخصص و دانش حرفه‌ای است که مستلزم کسب سالها تجربه و یادگیری مهارت به صورت آکادمیک و تجربی است و زمانی یک کار ساده و لذت بخش برای فرد محسوب می‌شود که کاملاً به تفاوت چاپ RGB و CMYK و اینکه کدام بهتر است و تغییرات رنگی آنها در بین رسانه های نمایشی و چاپی آشنا باشد و همین امر و دانستن اینکه مود رنگی RGB از نور برای ترکیب رنگ ها استفاده می کند و مناسب برای صفحه های نمایشی است که نور را از خود ساطع می کنند و سیستم رنگی CMYK که از جوهر برای ترکیب رنگها در کاغذ استفاده می‌کند و فرمت مناسب برای فایل های چاپی می باشد بخش عمده و اساسی کار طراحی است که یک طراح خوب باید کاملاً با آن آگاهی داشته باشد.

و همچنین درک تفاوت ]چاپ RGB و CMYK بین آنها که متقابلاً رنگ آنها در چاپ نیز متفاوت خواهد بود بنابراین انتخاب سیستم رنگی صحیح برای طراحی، در طراحی وب سایت و هم طراحی برای چاپ بسیار اهمیت دارد.

نرم افزارهای طراحی امکان تبدیل حالت فرمت RGB به CMYK را دارند اما به دلیل تفاوت زیاد در رنگ ها و شفافیت آنها بهتر است از همان ابتدا طراحی، سیستم و مود رنگی خود را بر اساس نوع نمایش و ارائه و چاپ طرح انتخاب کنید اگر طرح شما در صفحه نمایش و وب به نمایش گذاشته می شود از فرمت RGB، و اگر برای چاپ طراحی می کنید از مود رنگی CMYK استفاده کنید.

و اگر قصد دارید که طرح خود را هم برای وب و هم برای چاپ آماده کنید بهتر است از سیستم رنگی CMYK که طیف گسترده تری نسبت به RGB دارد استفاده کنید و طرح را ابتدا برای چاپ آماده کنید و بعد برای تهیه فایل برای وب با تغییر در تنظیمات نرم‌ افزار خود به مود رنگی RGB تغییر دهید و طرح را با این فرمت برای طراحی وب ذخیره کنید.که برای همه این کارها شما را ملزم به دانستن تفاوت چاپی RGB و CMYK و اینکه کدام بهتر است می دارد.

نکاتی که هنگام ارسال فایل به چاپخانه باید در نظر بگیرید

نکات مهم ارسال فایل به چاپخانه

یکی از کارهای اساسی و حائز اهمیت در امر طراحی رعایت نکات مهم و استانداردهای چاپ است زیرا هر چند که کار طراحی شما بسیار عالی باشد و از بهترین دستگاههای چاپ در این زمینه استفاده کنید و دقیق ترین نظارت را بر روی فرایند چاپ داشته باشید تا زمانی که فایل ارسالی شما اصول اساسی مورد نیاز برای چاپ رعایت نکند محصول چاپی شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود بنابراین برای جلوگیری از این امر و ارائه کاری با کیفیت و بدون نقص لازم است که قبل از طراحی و ارسال فایل برای چاپ نکات مهم زیر را رعایت کنید:

۱) ابعاد مربوط به فایل و نکات مهم مربوط به آن:

اولین موضوع در مورد طراحی یک طرح چاپی، انتخاب ابعاد مناسب برای آن است که این امر فقط مربوط به چند عدد و رقم نیست بلکه مستلزم رعایت نکاتی نظیر نکات زیر می باشد.

_ اندازه هر محصول: هر یک از محصولات چاپی ابعاد مختص به خود را دارند اما نکته حائز اهمیت انتخاب مناسب اندازه و ابعاد است که با چاپ نهایی برای محصول منطبق باشد بنابراین لازم است قبل از اینکه اقدام به طراحی کنید از ابعاد دقیق هر محصول به خوبی آگاهی داشته باشید.

_ قالب های مخصوص هر محصول: قالب هر محصول در واقع یک فایل از پیش آماده است که تمامی موارد اعم از اندازه دقیق مورد نیاز برای طراحی، خط برش، خط تا، ناحیه امن و…. در آن لحاظ شده است و شما به راحتی می توانید برای ارائه کاری بهتر و دقیق تر از آن بهره بگیرید.

_ خط برش، خط تا و اضافه رنگ: یکی از موارد مهم در امر طراحی رعایت ناحیه امن یا همان safe aree است که رعایت فاصله ۰/۵سانتی متر از لبه های کاغذ ایجاد می شود و سبب می شود که اعضای اصلی طرح مانند متن، تصاویر، لوگو و… در جای مناسب خود قرار بگیرد و زمانی که محصول چاپ شد و نوبت به برش و تا کردن لبه های کار رسید دیگر بخشی از نوشته‌ها و تصاویر حذف نشود.

بنابراین لازم است که فاصله ۵ میلی متری ( ۲ میلی متر برش و ۳ میلی متر محدوده امن ) را در همه اطراف کاغذ رعایت کنید تا دیگر نگرانی برای شما وجود نداشته باشد.

_ رعایت اضافه رنگ : رعایت اضافه رنگ زمانی که طرح شما دارای رنگ در گوشه‌ های کار نیز می باشد لازم است و لذا رنگ پس زمینه را تا چند میلی متر از خط برش و انتهای کار ادامه دهید تا از ایجاد سفید و بی‌ رنگ ماندن کناره های کار جلوگیری کنید.

چند نکته دیگر که باید در این زمینه حتماً رعایت کنید:

_حاشیه در اطراف طرح خود قرار ندهید زیرا ممکن است در اثر برش اشتباه منجر به عدم تقارن در حاشیه شوید.

_ توجه و دقت در رعایت فاصله ای امن در کارهایی که دارای خط تا هستند تا عناوین اصلی در محل تا قرار نگیرند و همچنین به شیوه تا شدن و باز و بسته شدن و چگونه نمایش نهایی کار دقت کنید.

_ توجه داشته باشید که خطوط فرضی تا و برش به عنوان بخشی از طرح در فایل نهایی چاپ شما قرار نگیرد.

_ دقت داشته باشید که ناحیه اضافه رنگ را با توجه به نوع محصولات چاپی خود انتخاب کنید.

بدین ترتیب با توجه به دانستن تفاوت چاپ RGB و CMYK و اینکه کدام بهتر است رعایت تمامی نکات فوق و انتخاب ابعاد مناسب برای محصول مورد نظر می توانید محصول چاپ شده با ابعاد مناسب و استاندارد را ارائه دهید.

۲) کیفیت و وضوح فایل ( Resolution )

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مسائل در امر طراحی و چاپ فایل های ارسالی میزان کیفیت و موضوع فایل های ارسالی به چاپخانه است.

اگر به دنبال بهترین نتیجه از کار طراحی خود هستید باید برای داشتن کیفیت عالی برای فایل خود تمام موارد مربوط به ابعاد را رعایت کنید و وضوح فایل ارسالی شما شامل رزولوشن استاندارد و بالای (Resolution ۳۰۰ dpi ) باشد زیرا اگر رزولوشن فایل شما کمتر از این میزان باشد اگرچه در صفحه نمایش خوب به نظر برسد اما برای چاپ دارای وضوح پایین خواهد بود که منجر به ناراحتی و نارضایتی مخاطب و مشتری خواهد شد.

البته قابل ذکر است که برای محصولات چاپی بزرگ مانند استند، رول آپ، کانتر و بنر که در سایز و ابعاد بزرگ چاپ می‌شوند و دارای فونت های بزرگی هستند نیاز به رزولوشن ۳۰۰dpi نیست و به دلیل جلوگیری از افزایش حجم فایل ارسالی در این زمین در این نوع محصولات بهتر است از ابتدا با رزولوشن ۱۵۰dpi طراحی کنید.

چند نکته مهم:

_ جالب است بدانید که کیفیت محصول تنها شامل ابعاد مناسب و رزولوشن و وضوح کافی برای فایل نیست زیرا اگر طرح شما شامل تصاویر و لوگو نیز باشد همه این موارد به عنوان اجزاء طرح باید شامل کیفیت و وضوح مناسب باشند.

_ برای داشتن کیفیت و رزولوشن مناسب باید ابعاد و رزولوشن فایل را از ابتدای طراحی به درستی انتخاب کنید زیرا اگر ابعاد نادرست باشد و در پایان کار طراحی بخواهید آن را تغییر دهید سبب می شود کار شما دارای کیفیت و وضوح نامناسب باشد و در نتیجه یک محصول چاپی بی کیفیت و نامطلوب را به شما ارائه می دهد.

۳) مدهای رنگی ( Color Modes )

طراحان به خوبی این مسئله را می‌دانند که برای امر طراحی دو مد رنگی RGB و CMYK  وجود دارد با طیف های گسترده و محدوده رنگی متفاوت است.

نکته حائز اهمیت در این زمینه توجه به انتخاب درست مد رنگی مناسب برای چاپ می باشد زیرا عدم توجه به این مسئله سبب بروز مشکلات بسیاری در مورد چاپ می‌شود.

مد رنگی RGB یک سیستم رنگی است که از سه رنگ اصلی قرمز، سبز، آبی تشکیل شده است که برای نمایش در صفحه هایی که نور را از خود ساطع می‌کنند مانند تبلت، گوشی های هوشمند، مانیتور و… کاربرد دارد و در صنعت چاپ و چاپ بر روی کاغذ مناسب نمی باشد.

برای چاپ بر روی کاغذ مد رنگی CNYK که ترکیبی از رنگ‌های آبی، سرخابی، زرد و مشکی است مناسب است.

نکته مهمی که باید در این زمینه مورد توجه است این امر است که طیف نمایش رنگها در مد رنگی RGB نسبت به CMYK گسترده‌تر است و مشکلی که وجود دارد امکان ساخت دقیق همان رنگ در چاپخانه وجود ندارد و به خاطر همین امر اگر به اشتباه مدرنگی RGB را برای فایل های ارسالی چاپ  انتخاب کنید با تفاوت رنگ بسیار بین محصول چاپ شده و طرح موجود در صفحه نمایش مواجه می شوید.

بنابراین طراحان برای ارسال فایل های چاپی خود به چاپخانه از همان ابتدای طراحی با نرم افزار های طراحی با رنگ بندی CMYK طرح را تهیه می کنند تا کمترین تفاوت را با محصول چاپی نهایی داشته باشد.

چند نکته:

_ اگر طرح شما فقط شامل رنگهای سیاه و سفید است بهتر از همان ابتدا از مد رنگی ( Gray scale ) که مخصوص رنگ های سیاه و سفید و خاکستری است استفاده کنید.

_ دقت داشته باشید که در کارهای چاپی چهار رنگ از رنگ های ساختگی پنتون یا Solid استفاده نکنید زیرا در صورت استفاده از این رنگ ها ممکن است سبب تفاوت بسیاری در چاپ نهایی محصول شود و بنابراین در این گونه موارد رنگ های فوق را به صورت اتوماتیک به چهار رنگ تبدیل می کنند.

_ توجه داشته باشید که برای قسمتهایی از کار چاپی مانند فونت، خطوط از سیاه خالص یا سیاه تک رنگ با ترکیب  Y:0% – M:0%- C:0% – K:100%استفاده کنید و اگر چنانچه تمایل دارید برای این قسمت از رنگ خاکستری استفاده کنید آن را بدین صورت:۰% Y: M:0%- C:0% – K:60% ترکیب کنید.

_ اگر مایل هستید که در قسمت هایی از طرح خود از سیاه پررنگ یا همان سیاه اشباح با ترکیب K:100% – Y:20% – M:40% -C:60% استفاده کنید فقط لازم به ذکر است که از این نوع سیاه برای نوشته ها و خطوط استفاده نکنید زیرا منجر به ناخوانایی و عدم وضوح آنها می شود.

۴) فرمت های ذخیره سازی فایل ها

فرمت های مناسب برای فایل های طراحی عبارتند از TIFF PDF JPEG است که بهترین و مناسب ترین نوع فرمت در بین آنها فرمت PDF است زیرا شامل ساختاری مناسب برای +چاپخانه است و کیفیت تصاویر به خوبی حفظ می‌ شود و نوشته‌ها خوانایی و وضوح و کیفیت خود را از دست نمی دهد و مانع تغییرات ناخواسته در فایل ارسالی نمی‌شود و همچنین کنترل کیفیت را برای چاپخانه نیز راحت تر می کند.

همچنین می توان به مزایای دیگر این نوع فرمت به موارد زیر اشاره کرد:

_ لازم به ذکر است که به دلیل این که تمامی موارد و جزئیات فایل مانند نوشته ها، خطوط، اشکال، اطلاعات رنگی و… در این نوع فرمت به صورت جداگانه در آن ذخیره می شود و می تواند به راحتی و دقت زیاد موارد فوق را کنترل و اصلاح کند.

_ قابلیت تغییر اندازه بدون کاهش کیفیت.

_ ایجاد زمینه‌ای برای امکان بررسی، اصلاح و اضافه کردن رنگ لازم برای برش.

_ ایجاد فضایی برای اصلاح کیفیت و وضوح تصاویر داخلی.

_ فراهم کردن فضای برای بررسی تخصص جز به جز فایل های طراحی.

_ فراهم کردن زمینه برای اعمال تغییر در بخش هایی از طرح.

_ دارا بودن حجم کمتر نسبت به فایلهای TIFF .

_ امکان داشتن صفحات متعدد در یک فایل برای آپلود محصولات چند صفحه ای نظیر کاتالوگ و دفترچه و…

_ قابلیت نگهداری جزئیات طرح، نوشته، خطوط، تصاویر به صورت جدا و مجزا.

_ قابلیت سرعت بالا در فرایند بررسی اتوماتیک و تخصصی.

_ دقت داشته باشید که در فرمتهای نظیری JPEG و TIFFو یا هرگونه فرمت های دیگر به غیر از PDF به دلیل ساختار بیت مپی و نداشتن لایه های مجزا هیچ کدام از این مزایا را شامل نمی شوند.

نکات مهم در مورد فرمت های مختلف

در فایل های TIFF

_ همه لایه ها را قبل از ذخیره کردن به یک لایه ( Backg round layer ) تبدیل کنید تا از بروز هرگونه تغییرات احتمالی جلوگیری کنید.

_ دقت داشته باشید که هیچگونه لایه آلفا ( Alpha ) clipping paths یا clipping masks در هیچ فایلی موجود نباشد.

_ توجه داشته باشید برای فشرده کردن فایل خود از گزینه LZW در بخش  Image compression استفاده کنید.

در فایل های JPEG یا JPG

_ توجه داشته باشید که برای ذخیره سازی فایل ها تنها از فرمت استاندارد JPEG یاJPG استفاده کنید نه از  فرمت JPEG ۳۰۰۰.

_ دقت کنید که فایلها را با حداکثر کیفیت ( maximum Quality )ذخیره کنید.

_ توجه داشته باشید که حتماً در زمان ذخیره کردن فایل گزینه Fromat options  را به صورت Baseline قرار دهید.

در فایل های PDF

_ اگر قصد دارید که محصول خود را به صورت دو رو (پشت و رو) آن را در دو فایل به صورت مجزا ارسال کنید.

_ به خاطر داشته باشید که فایل های طراحی چند محصول مختلف را در یک فایل قرار ندهید.

_ اگر طرح شما شامل بخش های مختلفی مانند یووی موضعی، هات فویل، طلاکوب و… است آن را در یک فایل به صورت جداگانه ارسال کنید.

_ چنانچه فایل ارسالی شما مربوط به یک محصول چند صفحه ای مثل کاتالوگ است حتما ترکیب صفحات را ذکر کنید و دقت داشته باشه که ترتیب صفحات و شماره صفحه یکسان باشد.

_ دقت داشته باشید که فایل های شما باید استانداردهای PDF/X-3:2002 به بالاتر منطبق باشد.

_ توجه کنید که حتماً ورژن PDF مورد استفاده شما ۳/۱ یا بالاتر باشد.

_ به هیچ عنوان در فایل های نهایی شما نباید Transparenoy و رمز ( password ) وجود داشته باشد.

_ دقت داشته باشید که فایل های خروجی با یک پروفایل رنگی به صورت Output Intent مشخص کنید.

_ به یاد داشته باشید که فرمت فونت طرح شما به صورت Outline یا  Curves باشد.

_ دقت کنید که از چرخاندن طرح خود بپرهیزید.

۵) اجزاء داخلی طرح

طرح شما شامل عناصر مختلف نظیر متن، تصاویر، رنگ، بارکد های مختلف است که برای ارسال یک فایل مناسب باید تمامی نکات مربوط به بخش های مختلف طرح را رعایت کنید، پیش از این مطلب به نکات مربوط به رنگ فایل و طرح اشاره کردیم حال به نکات مهم دیگر اجزای طرح می پردازیم.

فونت و خطوط

دقت داشته باشید که شما با توجه به سلیقه خود می توانید از هرگونه فونت برای نوشته های طرحتان استفاده کنید اما نکته حائز اهمیت در این زمینه رعایت ویژگی های مربوط به آن است  و دانستن تفاوت چاپ RGB و CMYK که اگر ویژگی های متناسب با استانداردهای چاپ نباشد چاپ طرح شما دچار مشکلات زیادی می‌شود.

ویژگی های مربوط به فونت عبارتند از:

_ رعایت توناژ رنگ مناسب برای رنگ مشکی فونت که قبل از آن به آن اشاره کردیم.

_ شما با توجه به سلیقه و نوع کاربرد محصول می توانید از فونت های مختلف استفاده کنید اما بهتر است که میزان استاندارد هر فونت را به خوبی رعایت کنید.

_ چنانچه متن شما فارسی است به هیچ عنوان از فونت کوچکتر از ۷ پوینت و برای نوشته‌های لاتین از فونت کوچکت ۶ پوینت استفاده نکنی.

_ دقت داشته باشید که پهنای خطوط سیاه در زمینه روشن حداقل ۰/۲۵ پوینت یا ( ۰/۹ میلی متر ) و پهنای خطوط سفید در زمینه تیره حداقل ۰/۵ پوینت یا ( ۰/۱۸ میلی متر ) باش-د.

_ چنانچه نوشته‌های طرح شما دارای بخش‌هایی با خطوط دارای هات فویل (طلاکوب، نقره کوب، مس کوب یا رنگی کوب ) است حداقل فونت مورد استفاده برای آنها ۱۵ پوینت ( پهنای  نازک ترین بخش فونت از ۴ پوینت یا همان ۱/۴ میلی متر کمتر نباشد ) و حداقل پهنای خطوط و اشکال آن باید از ۱ پوینت ۰/۵ میلی متر باشد.

_ اگر در بخش هایی از نوشته خطوط یووی موضعی به کار رفته است باید فونت مورد استفاده آن باشد ۱۴ پوینت باشد ( پهنای نازک ترین بخش فونت از ۱ پوینت یا همان ۰/۵ میلی متر  کمتر نباشد )  البته بیشتر برای خطوط و نوشته های مثبت که یووی قرار است بر روی آن قرار بگیرد پهنای حداقل ۲ پوینت و برای ( ۰/۷ میای متر ) و برای  خطوط و نوشته های منفی که یووی  باید بر روی آن قرار بگیرد پهنای حداقل ۳ پوینت ( ۱ میلی متر ) را انتخاب کنید.

تصاویر و لوگو

چنانچه پیش از این ذکر کردیم تمامی تصاویر و لوگوی موجود در فایل طراحی باید دارای کیفیت و وضوح بالایی باشند زیرا در غیر این صورت سبب کاهش کیفیت بخش های مورد نظر از طرح چاپ شده می‌شوند.

کیو آر کد یا بارکد

چنانچه در طرح ارسالی خود از  QR Code یا بارکد استفاده کرده اید بهتر است که مطالب فوق را رعایت کنید.

_ اندازه کیو ار کد مناسبی برای طرح خود انتخاب کنید به گونه‌ای که نه خیلی بزرگ باشد که جلوی طرح و نوشته های شما را بگیرد و انقدر کوچک که  توسط دستگاه‌های بارکد خوان خوانده نشود.

_ وضوح  و رزولوشن بارکد نیز باید بین dpi٣٠٠ یا  dpi۳۵۶ باشد.

_ دقت داشته باشید که پهنای خطوط سیاه بارکد حداقل ۰/۲۵ پوینت ( ۰/۰۹ میلی متر ) و پهنای خطوط سفید حداقل ۰/۵ پوینت ( ۰/۱۸ میلی متر ) باشد.

بنابراین دانستن تفاون چاپ RGB و CMYK اهمیت دارد و پیش از ارسال فایل های ارسالی خود به چاپخانه یا لیتوگرافی حتماً از استاندارد بودن موارد فوق و رعایت تمامی نکات مربوط به طرح و کیفیت آن مطمئن شوید تا بتوانید طرح چاپ شده مطابق با فایل ارسالی خود با کیفیت عالی دریافت کنید.