در دنیای امروز که تمامی کسب و کارها برای معرفی برند و کسب و کار خود نیازمند تبلیغات وسیع و گسترده جهت جذب حداکثری بازار رقابتی هستند و از تمامی ابزارهای تبلیغاتی نظیر کارت ویزیت، کاتولوگ، سربرگ، پوستر و سایر وسائل تبلیغاتی بخصوص در بخش چاپ تجاری استفاده می کنند.بدین جهت برای کاهش مصرف کاغذ و جلوگیری از قطع بی رویه درختان و کاهش مصرف آب و اسیدهای مضرر محیط زیست سالهای اخیر کاغذی توسط متخصصان ابداع شده است به نام کاغذ سنگی که در عین شباهت بسیار با کاغذ معمولی ولی در روند تولید به جهت استفاده از سنگ معدنی کاملا متفاوت از کاغذ های معمولی است که به ان کاغذ سنگ میگویند.

در این مقاله سعی داریم که شما عزیزان را هرچه بیشتر با ویژگی ها و مزایا و معایب و کاربرد های این کاغذ آشنا کنیم، بدین منظور جهت کسب اطلاعات لازم در این زمینه با موسسه هرمس دیزاین همراه باشید.

کاغذ سنگ چیست

کاغذ سنگی چیست

کاغذ سنگ ( stone paper ) کاغذی شبیه کاغذ معمولی ولی سبز رنگ که با نام های تجاری متفاوت مانند کاغد معدنی، یا کاغذ معدنی غنی شده، یا کاغذ سنگ مرمر و..‌. در بین عموم معروف است و به دلیل استفاده از پودر سنگ ( کربنات کلسیم )  با پلی اتلین پر چگال و به جهت عدم استفاده از درخت و جلوگیری از قطع درختان و همچنین به خاطر استفاده نکردن از آب و اسید، مضرات و آسیب های جدی تولید کاغذ معمولی به محیط زیست از بین رفته بدین جهت این نوع کاغذ حافظ محیط زیست است و یک تحول شگرف در تولید کاغذ و همچنین صنعت چاپ و تبلیغات ایجاد کرده است.

مزایای کاغذ سنگی

مزایای کاغذ سنگی

این کاغذ یکی از کاغذ های پر طرفدار که دارای مزایای بی شماری نسبت به سایر کاغذهای سلولزی است نظیر:

۱) مقاومت بسیار بالا در برابر آب و روغن و رطوبت

در برابر آب و رطوبت و روغن که بافت کاغذ را خراب می کند و آسیب جدی به آن میزند و کاغذ شکل اولیه خود را از دست می دهد، همانند یک عایق بسیار خوب عمل می کند و علاوه بر اینکه در برابر این عوامل مقاوم است جوهر به کار رفته بر روی این کاغذ نیز کاملا ضد آب و روغن است.

۲) ماندگاری و مقاومت بی نظیر کاغذ سنگی

مقاوم در برابر کشیدگی و پارگی: ذرات این کاغذ شکننده نیست و با نیروی بین مولکولی بسیار قوی بهم متصل شده اند که همین امر سبب شده است که کاغذ سنگی به سختی دچار کشیدگی و پارگی شود.

مقاوم در برابر حشرات و جوندگان: به خاطر اینکه بافت این کاغذ از الیاف سلولزی تشکیل نشده بدین جهت جذابیتی برای حشرات و جوندگان ندارد و از حمله و آفت آنها در امان است.

مقاوم در برابر آتش و شعله ور شدن: این کاغذ در مقابل عوامل آتش زا مقاوم بوده و به سختی آتش می گیرد و با وجود اینکه از جنس نایلون نیست شبیه پلاستیک عمل می کند.

۳) دارای بافت نرم و یکدست

به جهت همگن و یک دست بودن مواد سازنده کاغذ سنگی و دانه دار نبودن الیاف آن دارای بافتی نرم و یک دست و یکنواخت است که این امر سبب لطافت و ظرافت این کاغذ می شود و سطحی منسجم و مخملی با زیبایی منحصر به فرد بدون برجستگی و فرو رفتگی به کار می بخشد که آن را به گزینه مناسب برای تبلیغات موارد لوکس و زیبا تبدیل کرده است.

۴) طول عمر بالا و عدم فرسودگی

یکی از مزیت های ویژه کاغذ سنگی این است که بعد از گذشت سالها نه تغییر رنگ نمی دهد بلکه بافت آن بعد از گذشت سالها تغییر نمی کند بدیت جهت نه کهنه و نه فرسوده نمی شود و بعد از گذشت سالها بافت و ظاهر و زیبایی آن همانند روز اول باقی می ماند و تغییر رنگ نمی دهد این ویژگی آن را به گزینه ایده ال به خصوص برای چاپ کناب های نفیس و ارزشمند تبدیل کرده است.

۵) چاپ پذیری بسیار عالی و با کیفیت

کاغذ سنگی همانند کاغذ گلاسه در چاپ به زنیک و مرکب مخصوص نیاز ندارد و علاوه بر آن چاپی با کیفیت و هزینه اندک در مدت زمان کوتاه بدون نیاز به خدمات چاپ است.

۶) کاربرد فراوان

یکی دیگر از مزیت های این کاغذ گستره بالا در کاربرد و استفاده آن و تنوع در مصرف آن است و در اکثر حوزه های گوناگون کاربرد دارد.

۷) حافظ محیط زیست

به جهت ساختار تولید آن و عدم استفاده از درختان و قابل بازیافت بودن و عدم آسیب به محیط زسیت ۱۰۰% دوستدار محیط زیست دارد.

معایب کاغذ سنگی

معایب کاغذ سنگی

این کاغذ نیز مانند سایر محصولات فاقد عیب و نقص نیست هر چند که معایب آن را می توان یک نوع مزیت و کارایی کاغذ سنگ به شمار آورد، معایب کاغذ سنگ عبارتنداز:

 

  • در مقابل آب نفوذ ناپذیر ست و آب را جذب نمیکند
  • بافت آن به گونه ای است که کاملا در مقابل آب نفوذ ناپذیر است به همین خاطر ضد آب است و آب را به خود جذب نمی کند بدین جهت کاغذ سنگ در ساخت و تهیه و تولید کاغذ های بهداشتی استفاده نمی شود.
  • این کاغذ تحمل دمای بالا را ندارد
  • این کاغذ به گونه ای است که در دماهای بالا شکل و فرم خود را از دست داده و کاملا آسیب پذیر است در مقابل اشعه UV به همبن خاطر در چاپ آن از پرینترهای لیزری که دارای دمای بالاست استفاده نمی شود زیرا کاغذ سنگ حالت خود را از دست می دهد و مچاله می شود.

کاغذ سنگ چگونه تولید می شود

کاغذ سنگ چگونه تولید می شود

کاغذ سنگ از سنگ آهک تولید می شود به صورتی که سنگ آهک را پودر کرده و کربنات کلسیم و مقداری پلی انلین با چگالی بالا که با محیط زیست سازگاری بالا دارد و همچنین مقدار اندکی رزین غیر سمی در مراحل مختلف ترکیب می شود تا در نهایت گرانول اولیه تولید می شود سپس در مرحله بعد گرانول ها به صورت ورقه های نازک در آمده و در آخر توسط کوتینگ های مخصوص سطح ورقه ها صاف و صیقلی می شود.

راهنمای چاپ کاغذ سنگ

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه صنعت چاپ و بهره گیری از کاغذ سنگ در صنعت چاپ تحول عظیمی در عرصه تبلیغات و صنعت چاپ به وجود آمده است به طوری که با استفاده از شیوه های مختلف و دستگاه های رایج در صنعت چاپ نظیر چاپ افست، گراور، فلکسوگرافی، سیلک اسکراین و…‌ بر روی کاغذ سنگ نظیر کاغذ های RPD ،RBD قابل اجرا است.

این کاغذ علاوه بر اینکه ضد آب است مزایای کاغذ های خمیری و مصنوعی را نیز دارد نکاتی جهت ارائه چاپ بهتر بر روی کاغذ سنگ RPD ،RBD توصیه می شود که صرفا به جهت راهنمایی هرچه بهتر برای انجام چاپی با کیفیت بهتر است این در حالی است که تنظیمات بین دستگاه های چاپ و اپراتور ها نسبت به هم متفاوت است و آزمون و خطا در رسیدن به یک کیفیت ایده ال باید توسط اپراتور دستگاه صورت گیرد تا به نتیجه مطلوب دست یابد.

چاپ بر روی کاغذ های RPD ،RBD

۱_ برای چاپ بر روی کاغذ های سنگ می توان از مرکب های معمولی و مرکب های با پایه گیاهی نظیر جوهر سویا استفاده کرد.

۲_ سرعت دستگاه چاپ بر روی کاغذ های سنگ در رنگ های تیره و یکدست ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ صفحه در ساعت است و برای رنگ های روشن بیش از ۹۰۰۰ صفحه در ساعت است.

۳_ تغذیه و فید آب بر روی ۲۱ و نسبت ۱۱۵ انجام می پذیرد.

۴_ از پودر خشک کننده با توجه به نوع چاپ بر روی ۴ تا ۶ قابل تنظیم است.

۵_ کاغذ هایRPD ،RBD قابلیت خشک شدن بلافاصله بعد از چاپ را دارند.

۶_ برای ارائه چاپی با کیفیت بهتر و بی نظیر و ادامه چاپ بر روی سطح RPD ،RBD اگر رنگ روشن است یک ساعت و اگر رنگ تیره است شش ساعت صبر کنید تا کاملا خشک شوند و بعد کار چاپ را ادامه دهید.

۷_ توجه داشته باشید در هنگام قرار دادن کاغذ های چاپ شده بر روی هم از صفحات جدا کننده ( میانی ) استفاده کنید و از روی هم قرار دادن تعداد زیادی کاغذ چاپ شده بر روی هم خود داری کنید.

۸_ برای اینکه ایستای مرکب بر روی کاغذ مورد نظر به حداقل خود برسد باید میزان ۴۰% رطوبت نسبی را حفظ کرده برای این امر می توان از تجهیزات ضد استاتیک مانند یونیت های یونیزه کننده هوا در فیدرهای موجود و یا در تحویل استفاده کنید هر چند که بهره گیری از این یونیت ها امری لازم و ضروری نیست.

۹_ زمانی که دقت تبدیل لازم است، جهت ارائه چاپی با کیفیت عالی لازم است که چهار طرف کاغذ کاملا تمییز شود.

کاربرد کاغذ سنگی

کاربرد کاغذ سنگی

این کاغذ به جهت ویژگی های منحصر به فرد و مزایایی زیاد نظیر ظاهر زیبا، سطحی یکدست و چاپی فوق العاده، جنس مرغوب، ضد آب بودن و…. کاربردهای فراوان در صنایع مختلف دارد نظیر:

_ کاربرد کاغذ سنگ در صنعت چاپ و نشر

یکی از مهمترین کاربردهای این کاغذ در عرصه صنعت چاپ و نشر بخصوص در چاپ و نشر کتاب های نفیس و گرانبها به خاطر طول عمر بالای این کتاب ها، است زیرا کاغذ سنگ با ماندگاری بالا این امکان را برای ناشر فراهم می کند تا کتابهای نفیس خود را در مدت زمان طولانی بدون اینکه شکل و ظاهر آن تغییر کند حفظ کند، همچنین در تهیه و تولید مجله ها و مطبوعات و…. کاربرد فراوان دارد.

_ کاربرد کاغذ سنگ در عرصه تبلیغات

ویژگی های منحصر به فرد این نوع کاغذ منجر شده است که از آن در صنعت تبلیغات مانند بروشور، کاتولوگ، پوستر، بنر، هدایایی تبلیغاتی، سر رسید، تقویم رومیزی و دیواری، ساک دستی، کارت ویزیت و…. استفاده کنند.

_ کاربرد کاغذ سنگ در دکوراسیون داخلی

یکی دیگر از کاربردهای ویژه آن، استفاده از آن در طراحی و دکوراسیون داخلی مانند کاغذ دیواری تولید روکش و آسترهای MDF است‌.

_ کاربرد کاغذ سنگ در صنعت بسته بندی

یکی از کاربردهای ویژه این کاغذ به خاطر بهداشتی بودن و خصوصیات ایده آل مانند ضدآب بودن و مقاوم در برابر نفوذ مایعات و انواع روغن و… بهره گیری از آن در صنعت بسته بندی مواد غذایی و سوپرمارکتی، کره، ظروف یکبار مصرف، نایلکس های یکبار مصرف، مواد غذایی منجمد، بطری های کاغذی، مواد غذایی آماده و…. است.

_ کاربرد کاغذ سنگ در لوازم التحریر

بسیاری از دفتر، دفترچه، کاغذ کادو و کاغذ های استفاده شده بر روی انواع نوشت افزارها  مانند خودکار، مداد و… از کاغذ سنگی تهیه و تولید می شود.

_ کاربرد کاغذ سنگی در تولید هارد باکس و جعبه های هدایا

خصوصیات خاص کاغذ سنگ همچون مقاومت در برابر پارگی، ضد آب بودن، زیبایی خیره کننده و… آن را به یک گزینه ایده ال برای تهیه و تولید هارد باکس های مختلف و جعبه های هدایا و…. تبدیل کرده است.

_ کاربرد کاغذ سنگ در طراحی لباس

مزیت ضد آب بودن این کاغذ یک ویژگی منحصر به فرد است که کارایی بالایی داشته به خصوص در لباس های ضد آب مانند بارانی های یک بار مصرف دارد.

تفاوت کاغذ سنگ با کاغذ های سلولزی

تفاوت کاغذ سنگ با کاغذ های سلولزی

تفاوت های زیادی بین کاغذ سنگی و کاغذ سلولزی وجود دارد که علت عمده این تفاوت به نوع بافت و نحوه تهیه و تولید کاغذ سنگ از سنگ آهک بر می گردد که ویژگی منحصر به فرد و مزایایی ویژه ای برای کاغذ سنگ فراهم کرده است نظیر مقاومت بالا در مقابل کشش، پارگی، آسیب حشرات، تغیرات دمایی، ضد آب بودن و مقاوم در برابر نفوذ مایعات و روغن، مقاوم در برابر شعله ور شدن و دوام و طول عمر بالا و چاپ بی نظیر و… که آن را به کاغذی متفاوت تر نسبت به کاغذ های سلولزی که از چوب درختان تهیه و تولید می شوند کرده است.

حال اگر شما به دنبال ارائه کاری متفاوت و متمایز با ویژگی های منحصر به فرد و قابلیت های ویژه برای تهیه و تولید محصولات و خدمات خود با بهره گیری از انواع کاغذ های مختلف به ویژه کاغذ سنگ هستید، کافی است که با کارشناسان ما، در موسسه هرمس دیزاین تماس حاصل فرمایید.