چاپ پلات چیست؟ هزینه چاپ پلات چقدر است؟ تفاوت پلات رنگی و بنر چیست؟ چاپ پلات یا لمینت در چه زمینه ایی کاربرد دارند؟

موسسه هرمس دیزاین یکی از مراکز تخصصی در زمینه چاپ لمینت با ارائه این مقاله درصدد است که اطلاعات لازم و کافی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهد تا بتوانید به راحتی در این زمینه تصمیم بگیرید.

چاپ پلات چیست

چاپ پلات چیست

صنعت چاپ امروزه یکی از صنایع پیشرفته و بروز است که به صورت دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال به کار خود ادامه می دهد، ولی هر یک از این دو چاپ محدودیت هایی در ابعاد بسیار زیاد نظیر پوستر ها و تصاویر با ابعاد بزرگ دارند به همین‌ منظور متخصصان در صنعت طراحی دستگاه های چاپ پرینتری طراحی کرده اند که در واقع همان کارایی چاپ دیجیتال را دارد ولی در سطح عریض تر،  که به آن چاپ پلات گفته می شود.

چاپ پلات برای چاپ تصاویر عریض نظیر پوسترها، بنرها یا بیلبوردهای بزرگ حتی با طول و عرض و ارتفاع بیش از ۳۰ متر است که از دسته چاپ های دیجیتال محسوب می شود که توسط دستگاه پرینتر پلاتر که بر روی متریال های مختلف به ویژه کاغذ های ضخیم یا مقوا توسط جوهرهای آب پایه با کیفیت عالی از لحاظ بصری و گرافیکی و کمترین هزینه چاپ آن صورت میگیرد، انجام می شود و بیشتر برای تبلیغات فضا های داخلی و نمایشگاهی و استندها و رول آپ های نمایشگاهی و… به کار می رود.

ویژگی های چاپ پلات چیست

ابعاد چاپ پلات

_ قابلیت چاپ در هر گونه طول و عرض و اندازه های بزرگ و عریض در انواع کاغذ های مختلف بدون هیچ گونه محدودیت و افت در کیفیت

_ قیمت با صرفه نسبت به ویژگی منحصر به فرد آن

_ طول عمر بالا با ماندگاری زیاد بدون هیچ گونه تغییر رنگ و کمر رنگ شدن در تصاویر و وضوح آن

_ امکان جذب سریع جوهر و خشک شدن سریع آن بدون هیچ گونه پخش شدن

_ قابلیت نصب و به کار گیری در فواصل مختلف

_ کیفیت، زیبایی، شفافیت و ظرافت بسیار بالا

_ سرعت بالا در روند چاپ

_ امکان تمیز کردن پلات لمینت توسط یک دستمال مرطوب

_ مقاوم در برابر عوامل مختلف محیطی نظیر شرایط جوی، اشعه UV خورشید، صدماتی مانند پارگی، کثیف و چروک شدن و…‌

_ برخورداری از انعطاف پذیری بسیار بالا

_ امکان نصب راحت در فضاهای مختلف

بهترین نوع چاپ پلات 

چاپ پلات به جهت تنوع در دستگاه های چاپ، نوع جوهر به کار رفته و همچنین تنوع متریال های مختلف جهت چاپ دارای طیف وسیعی از کیفیت های مختلف نسبت به هم است که باید در زمان چاپ افراد این موارد را مد نظر داشته باشند تا بتوانند کاری ایده ال و منحصر به فرد را تهیه و تولید کنند.

چاپ لیتوگرافی چیست مراحل کار آن چگونه است

امروزه در زمینه چاپ پلات دو دستگاه باکارایی بیشتر وجود دارد به نام های

۱) دستگاه MUTOH : این دستگاه یکی از بهترین و در عین حال با کیفیت ترین نوع دستگاه های موجود در بازار به ویژه در حجم بالا است.

۲) دستگاه HP : چاپگرهای HP یکی از بروزترین دستگاه های موجود است که به دلیل قیمت کمتر و سرعت و کیفیت عالی نسبت به چاپگرهای MUTOH پر طرفدارتر است.

چاپ روی پلات

پلات در واقع یک بنر با طول و عرض بسیار بالا است که توسط چاپ دیجیتال و به کمک دستگاه چاپ پلاتر طرح مورد نظر بر روی آن چاپ می شود.

 

 

برای چاپ پلات به چه نکاتی باید توجه داشت

قیمت چاپ پلات

به طور مشخص زمانی که فرد قصد دارد از روش چاپ پلات رنگی  برای چاپ تصاویر و طرح مورد نظر خود استفاده کند باید نکاتی را مورد توجه قرار داد تا کار چاپ با بالاترین کیفیت و بهترین صورت ممکن صورت گیرد نظیر:

۱) شناخت و درک متقابل از نیازهای مخاطب که در اکثر موارد نادیده گرفته می شود، و بدین جهت است که همواره کیفیتی که مورد نظر مخاطب است را به فرد ارائه داده نمی شود.

۲) کیفیت تصاویر و طرح مورد نظر که حتما از بالاترین و بهترین کیفیت برخوردار باشد که این امر هم خواسته مشتری است و هم خواسته اپراتور دستگاه های چاپ است.

۳) زیبا شناسی طرح و تصاویر تا طرحی خاص و منحصر به فرد در عین زیبایی ارائه دهید.

۴) کیفیت فایل ارائه شده برای چاپ زیرا اگر کیفیت فایل طراحی پایین باشد دستگاه های چاپ هم اگر بهترین باشند باز هم کیفیت مورد نظر و دلخواه دست نمی یابد و همچنین به رزولشین و سایر امور مربوط به طراحی باید توجه کرد تا در روند کار چاپ مشکلی ایجاد نشود.

۵) متریال استفاده شده برای کار چاپ که هر چه از متریال خوب و با کیفیت و با گرماژهای بالا استفاده شود کیفیت و بهره وری کار بیشتر می شود.

۶) قیمت چاپ که با توجه به نوع کاغذ و نوع جوهر و همچنین نوع دستگاه ها مورد استفاده شده متفاوت است.

۷) زمان‌جهت آماده شدن کار چاپی هر چه زمان بیشتری صرف تهیه و تولید کار در روند چاپ شود کاری مناسب و با کیفیت ارائه می شود به تبع هر چه زمان کمتری صرف چاپ شود و کار با سرعت بیشتری انجام شود کیفیت کار پایین می آید.

۸) حجم سفارش هرچه حجم سفارش بیشتر دقت و زمان بیشتری برای امر چاپ باید صرف کرد.

چاپ تک رنگ چیست و در چه مواردی کاربرد دارد

پلاتر چیست

پلاتر چیست

پلاتر یک نوع چاپگر ویژه و تخصصی است که برای چاپ تصاویر و طرح های گرافیکی در ابعاد بزرگ و عرض های زیاد جهت تهیه و تولید بیلبورد های تبلیغاتی بزرگ، تابلو های پهن، نقشه های صنعتی و…. به کار می رود.

پلاتر نوعی دستگاه دیجیتال است که شامل یک بدنه، سطح ریلی عرضی و طولی، مکانیزم های تقلیل دهنده و انتقال دهنده به ریل عرضی و قلم ثابت و محرک های انرژی و سیستم کنترل کننده و…. است که با حرکت هد رنگریز متحرک بر روی صفحه کاغذ بزرگ، رنگ ها از مخازن مخصوص به کاغذ انتقال می یابد و با رسم نقطه های منفرد و جداگانه و به صورت برداری تصاویر پیکسلی منحصر به فردی را ایجاد می کند.

انواع پلاتر

پلاتر ها انواع و اقسام متفاوتی دارند که عموما به دو صورت پلاتر هایی که از کاغذ ها با پوشش خاص استفاده می شود، اکترواستاتیک و پلاترهایی که از کاغذ های معمولی استفاده می کنند تقسیم می شوند.

چاپ پلات رنگی

چاپ پلات رنگی یکی از بهترین روش های چاپ برای محافظت از محصولات چاپی بزرگ نظیر انواع پوسترها، تبلیغات چاپی، بنر، استندهای نمایشگاهی و..‌.. است که در سایز و اندازه های بزرگ طراحی می شود که به کمک دستگاه چاپ پلات به صورت کاملاً رنگی انجام می شود.

تفاوت پلات رنگی و بنر چیست

تفاوت پلات رنگی و بنر چیست

پلات رنگی و بنر هر دو جزء ابزارهای تبلیغاتی چاپی بسیار مهم است که کاربرد فروان و طرفداران زیادی دارند که قابلیت استفاده و نصب هم برای فضاهای داخلی و خارجی را دارند و این امر باعث شده است که بسیاری از افراد تصور کنند که پلات و بنر یکی هستند در حالیکه با یکدیگر بسیار تفاوت دارند.

می توان مهمترین تفاوت پلات رنگی و بنر را در قیمت، سرعت و مقاوت آن دو دانست به طوری که قیمت تمام شده چاپ بنر نصف هزینه های چاپ پلات است همچنین با وجود اینکه رنگ های به کار رفته در چاپ بنر به سرعت خشک نمی شوند ولی با این وجود سرعت چاپ در بنر ۳ برابر سرعت چاپ پلات است.

از آنجایی که بنرها از جنس نوعی پلاستیک با الیاف خاص مانند سفره است و جوهر به کار رفته در آن پایه سالونت دارد از ماندگاری رنگ و مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید، باد و باران دارد در حالی که جنس پلات ها از کاغذ و مقوا و جوهر با پایه آب است که ماندگاری و مقاوت کمتری نسبت به رطوبت و گرما و سرما دارد بدین جهت از پلات بیشتر برای فضاهای داخلی و از بنر برای فضا های خارجی استفاده می شود‌.

برای طول بنر محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید برای چاپ تصاویر با طول بسیار زیاد از بنر بهره بگیرد این در حالی است که طول پلات حداکثر به ۲۵۰ سانتی متر می رسد و عرض پلات حداکثر ۱۰۰ سانتی متر است در حالی که عرض بنر تقریبا ۳ برابر پلات است بنابراین برای تصاویر و طراحی های بزرگ بنر نسبت به پلات گزینه بهتری است.

و یکی دیگر از تفاوت عمده بین پلات و بنر کیفیت بالای تصویر و دید بهتر بصری طرح در پلات نسبت به بنر است.

کاغذ های مورد استفاده در چاپ پلات

کاغذ های مورد استفاده در چاپ پلات

در چاپ پلات از انواع و اقسام مختلف کاغذ استفاده می شود که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است و برای مصارف گوناگون در این چاپ استفاده می شود که مهمترین کاغذ های به کار رفته در چاپ پلات عبارتند از:

۱) کاغذ هشتاد گرمی و کاغذ معمولی که بیشتر برای چاپ پلات ها با گرماژ متوسط استفاده می شود.

۲) کاغذ کوتد که به صورت مات و براق گلاسه موجود است که هر کدام از آنها از جذب بالای رنگ‌ نیز برخوردار است که سبب ایجاد کیفیت بصری ایده ال طرح و تصویر مورد نظر در چاپ پلات می شود.

۳) کاغذ گلاسه به جهت اینکه دارای یک لایه براق و یکدست بر سطح خود است یکی از کاغذ های بسیار پر طرفدار در چاپ پلات است زیرا وضوح و کیفیت تصویر در این نوع کاغذ بسیار بالا است.

۴) کاغذ فوتوگلاسه یک نوع کاغذ مرغوب که شامل سطح صاف و صیقلی است که به صورت ژلاتین مانند است که در زمان چاپ با جوهر ترکیب شده و همین امر سبب افزایش کیفیت و زیبایی منحصر به فرد رنگ در چاپ پلات می شود از این کاغذ بیشتر برای کارهای لوکس که نیاز به کیفیت عالی دارند استفاده می شود.

فرایند تولید و چاپ پلات

دستگاه چاپ پلات

در فرایند چاپ پلات ابتدا فایل طرح از طریق رایانه به دستگاه های indoor ( موتو و اپسون ) انتقال می یابد و سپس دستگاه پلاتر بر روی کاغذ ثابت می شود و بعد رنگ توسط مخزن های تعبیه شده در دستگاه به وسیله هدهای پرینتر بر روی کاغذ پاشیده می شود و با حرکت دستگاه بر روی کاغذ به صورت حرکت منظم از بالا و پایین و چپ و راست فرایند چاپ را انجام می دهد و در ادامه به منظور افزایش استحکام و ماندگاری پلات توسط دستگاه لمینتور روکش لمینت یا سلفون بر روی پلات کشیده می شود تا مانع پارگی، رنگ پریدگی وسایر صدمات پلات شود و در آخر پلات توسط دستگاه برش  در اندازه و سایز مورد نظر برش داده می شود‌.

انواع چاپ پلات

چاپ پلات بر اساس امکانات پرینترهای موجود در این زمینه انواع و اقسام متفاوتی دارند که هر کدام ویژگی های منحصربه فردی دارند که مورد توجه و استقبال متقاضیان قرار می گیرد از جمله

۱) چاپ پلات لمینت مات

چاپ گلاسه پلات لمینت مات یا کوتد لمینت مات به جهت عدم بازتاب نور و صرف نمایش واضح و شفاف تصویر و کیفیت بالای تصاویر به نمایش گذاشته یکی از پر طرفدارترین انواع چاپ پلات است.

افرادی که تمایل دارند بیشتر بر روی نمایش محصول خود در تبلیغات تمرکز کنند و نکات مورد نظر خود را در معرض دید عموم قرار دهند از استندهای تبلیغاتی با چاپ پلات لمینت مات استفاده می کنند و همچنین برای نمایش بهتر آرم و لوگو سازمان و نیز در نمایشگاه های هنری برای نمایش هر چه بهتر آثار هنری از این نوع چاپ بهره می گیرند.

۲) چاپ پلات لمینت براق

این چاپ به جهت براق بودن نور را کامل بازتاب می دهد به همین جهت کیفیت و وضوح تصاویر پایین است و همچنین در هنگام عکسبرداری مشکلاتی را برای بازدید کنندگان ایجاد می کندبه همین منظور طرفداران کمتری دارد ولی به جهت براق بودن و ایجاد جلوه بصری منحصر به فرد و برانگیختن هیجانات مخاطب سبب جنب و جوش در افراد و در نهایت جلب توجه مخاطب  می شود عده ای تمایل دارند که برای تبلیغات نمایشگاهی خود از این نوع چاپ استفاده کنند.

۳) چاپ پلات سلفون مخملی

چاپ پلات سلفون مخملی چاپی با ظاهری مات و زیبا، شکیل و جذاب همراه با لطافت و نرمی فوق العاده و کیفیت و وضوح عالی تصاویر، چاپی به نسبت گرانتر است و اما به جهت اینکه  مقاوت بالایی در برابر خطرات و آسیب های احتمالی ندارد و محافظ خوبی برای چاپ پلات به حساب نمی آید بیشتر جنبه تزئینی دارد .

۴) چاپ پلات سلفون ماسه ای

این نوع چاپ به جهت طراحی جذاب و منحصر به فرد خود که شبیه دانه های ریز شن است در سطح کار حالت برآمده و فرورفتگی های ایجاد می کند که علاوه بر ایجاد جلوه بصری فوق العاده و جذابیت خاص آن استحکام و دوام چاپ را دو چندان می کند بدین منظور مورد استقبال افراد بیشتری قرار گرفته است.

کاربردهای چاپ پلات

کاربردهای چاپ پلات

چاپ پلات کاربردهای فروانی در زمینه های مختلف دارد از جمله:

_ یکی از ابزارهای کاربردی در بازاریابی و تبلیغات موثر محیطی است.

_ استفاده برای دکوراسیون داخلی فضاهای داخلی فروشگاه هاو نمایشگاه ها و….

_ استفاده به عنوان استندها و تخته شاسی های تبلیغاتی و نمایشگاهی، میز کانتر و…..

_ کاربرد گسترده در زمینه طراحی و چاپ سازه های نمایشگاهی و شرکتی.

_ چاپ تصاویر با کیفیت و وضوح عالی و ثبت تمام جزئیات عکس به صورت کامل آن.

_ استفاده به عنوان پوستر، بنر، کاغذ دیواری، تابلوهای هنری و….

_ بهره گیری از چاپ پلات در زمینه کارهای دانشجویی، معماری، عمران و نقشه هایی که لازم است تمام جزئیات با کیفیت بالا به مخاطب ارائه شود.

_ استفاده از این چاپ درون تخته شاسی، قاب های فلزی، فوم برد به عنوان پوستر ها و تابلوهای هنری.

مزایا و معایب چاپ پلات

مزایا و معایب چاپ پلات

چاپ پلات نیز مانند سایر روش های چاپ، مزایا ومعایبی دارد، که مزیت های زیادی برای چاپ پلات بر شمرده اند که اصلی ترین آنها عبارتند از:

_ کیفیت و رزولیشن طرح چاپ شده در چاپ پلات بسیار عالی است.

_ زیبایی منحصر به فرد و جذابیت فوق العاده.

_ وضوح بی نظیر که سبب شده است که حتی در فواصل نزدیک قابل مشاهده باشد.

_ امکان جذب سریع جوهر و خشک شدن جوهر در مدت زمان اندک.

_ چاپ پلات را به راحتی می توان تنها با یک دستمال تمیز و پاک کرد.

_ قابلیت چاپ تا عرض ۱/۵ متر را دارد.

_ مقاومت و استحکام بی نظیر در مقابل پدیده های مانند باد، نور خورشید و.‌‌…، همچنین به راحتی کثیف و چروک نمی شود.

_ قیمت و نرخ تمام شده چاپ پلات رنگی  نسبت به ویژگی های منحصر به فرد آن و همچنین نسبت به دیگر روش های چاپ بسیار مناسب است.

اما با وجود تمام مزایایی این نوع چاپ معایبی نیز دارد مانند:

_ چاپ پلات به جهت ظرافت های موجود در طراحی و چاپ، مناسب برای فضاهای داخلی است زیرا قابلیت مقاومت‌در مقابل آسیب ها و عوارض محیط بیرون را ندارد.

_ این نوع چاپ قابلیت چاپ بیشتر از عرض ۱/۵ متر را ندارد.

چاپ پلات شبانه روزی

یکی از مزایای چاپ پلات، چاپ آن به صورت شبانه روزی است البته کمتر شرکت و موسسه ای است که چنین خدماتی را ارائه دهد، موسسه هرمس دیزاین به همراه تیم خلاق و حرفه ای خود به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات از قبیل طراحی و ایده پردازی و چاپ انواع پلات های رنگی است تا در کوتاه ترین زمان ممکن طرح مورد نظر شما را در ابعاد دلخواهتان را با کیفیت عالی در اختیار شما قرار دهد.

قیمت دستگاه چاپ پلات و لیمینت

در تعیین قیمت دستگاه عوامل گوناگونی از جمله اینکه آیا دستگاه توانایی چاپ همزمان لمینت گرم و سرد را دارد، یا قابلیت چاپ بر روی انواع متریال ها با ضخامت های مختلف را دارا می باشد و یا دستگاه به صورت دیجیتال عمل می کند و توانایی ذخیره اطلاعات را دارد و….. موثر است.

قیمت چاپ پلات و لمینت 

قیمت این نوع چاپ بستگی به نوع لمینت گرم و سرد و همچنین عرض و طول طرح مورد نظر دارد.

قیمت چاپ پلات رنگی متغیر است و به عوامل گوناگونی نظیر ابعاد کار، جنس و نوع متریال به کار رفته و نوع روکش و سایر عوامل دیگر بستگی دارد به همین جهت نمی توان قیمت و نرخ و هزینه نهایی مشخصی برای چاپ پلات ارائه داد.

بنایراین جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه های گوناگون و دریافت مشاوره رایگان از مشاورین و کارشناسان باتجربه و استعلام قیمت و سفارش آنلاین، چاپ و سایر خدمات دیگر کافی است که با راه های ارتباطی ما در موسسه هرمس دیزاین در ارتباط باشید.