لیبل چیست؟ لیبل زدن چیست لیبل جز آن دسته از ابزارهای تبلیغاتی و عوامل مهم بازاریابی است که حامل اطلاعات مفید و مهمی از ویژگی ها و مشخصات محصول و نحوه صحیح استفاده آن محصول و …. را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و بیانگر ارزش و اعتبار محصول است.

و همچنین یک چشم اندازی از پیام و هدف برند شما به بازار رقابتی ارائه می‌کند و نقش بسزایی در جذب نظر مخاطب دارد و به مخاطبین در انتخاب صحیح و تصمیم گیری درست کمک می کند و در واقع هم نقش حفاظتی دارد و هم وظیفه اطلاع رسانی و ارتباط با مخاطبین را دارد.

بنابراین با افزایش روز افزون تولیدات مختلف به طبع روزبه‌روز رقابت بیشتر شده و جذب بازار هدف برای فروش بیشتر دشوارتر می شود بنابراین  وجود بسته بندی با طراحی زیبا منحصر به فرد جایگاه ویژه می یابد که یکی از اصلی ترین موارد در بسته بندی  وجود برچسب و لیبل است.

طراحی و چاپ لیبل جز یکی از کارهای بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد و باید همه کسب و کارها برای پیشرفت در کسب و کار خود و جذب حداکثری بازار هدف به آن دقت داشته باشند.

لیبل ( Label prin ting ) یا برچسب چیست

لیبل ( Label prin ting ) یا برچسب چیست

لیبل چیست

لیبل چیست ؟ لیبل ( به انگلیسی)، اتیکت (به فرانسوی) یا شناس برگ، برچسب ظریفی از متریال های مختلف نظیر کاغذ، پلیمر، پارچه، فلز و مواد دیگر است که بر روی بسته بندی کالا و محصول مورد نظر چسبانده می شود که معرف برند و نام تجاری شما است و راهنما و حامل اطلاعات کامل، دقیق و مورد نیاز از محصولات است که در اختیار مخاطب قرار می‌دهد  و نقش چشمگیری در برداشت مخاطب از کیفیت و اعتبار محصول شما دارد و به مخاطب کمک می کند که تصمیم نهایی خود را بگیرد.

کاربردهای مختلف لیبل تبلیغاتی چیست

لیبل های تبلیغاتی برچسب های ظریفی هستند که بر اساس انعطاف پذیری که در تولید و مصرف دارند و میزان مقاومت آنها در برابر عوامل گوناگون نظیر دما، حرارت، شستشو، مواد شیمیایی و… دارای انواع و اقسام مختلفی هستند نظیر بارکد جهانی (  upc )، برچسب های استفاده شده در صنایع مختلف نظیر پوشاک، خودروسازی، صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی و…. که با توجه به این امر اهداف و کاربردهای مختلفی از طراحی و چاپ برچسب و لیبل تبلیغاتی وجود دارد مانند جلب نظر مخاطب، برقراری ارتباط موثر با افراد، انتقال اطلاعات لازم و کافی از محصول و معرفی هرچه بهتر محصول و نحوه استفاده از محصول، ماندگاری امن محصول را به مخاطب یادآوری می‌کند، سبب ماندگاری آن در ذهن و خاطر افراد می‌شود و همچنین سبب حفاظت از برند و نام تجاری کسب و کارهای مختلف می‌شود و نقش به سزایی در ایجاد هویت بصری و تبلیغات و بازاریابی محصولات مختلف دارد و کاربرد های فراوانی که با توجه به نوع ایبل و نوع محصول مورد نظر متفاوت است.

انواع لیبل

لیبل ها داری انواع و اقسام متفاوتی هستند و می توان آنها را با توجه به کاربرد و یا با توجه به نوع محصول به دو دسته تقسیم کرد.

انواع لیبل ها با توجه به نوع کاربرد آنها عبارتند از:

لیبل آدرس: این نوع لیبل بیشتر برای ارائه نام تجاری لوگو به مخاطب و همچنین برای آسان‌تر کردن مکاتبات اداری و شرکت‌ها با برچسب زدن لوگوی خود بر روی پاکت نامه یا پاکت بسته می شود که ظاهری حرفه‌ای به کسب و کار شما می بخشد.

لیبل درخواست: یک نوع طراحی ساده برای لیبل که بر روی یک محصول بچسبد  که درخواستی ساده از مخاطب مطالبه می‌کند و فرد را تشویق به انجام آن کار می‌کند و همین امر ساده منجر می‌شود که نظر مخاطب و مشتری به محصول شما جلب شود.

لیبل محصول: رایج ترین نوع برچسب، لیبل محصول است که بر روی محصول قرار می‌گیرد و در واقع بیانگر ترکیبات محصول، معرفی لوگو و برند تجاری و مزایای محصول، نحوه استفاده و… است که اطلاعات لازم را به مخاطب ارائه می‌دهد و به خوبی محصول را به مخاطب معرفی می‌کند و سبب تمایز محصول با دیگر محصولات مشابه میشود.


لیبل گلاسه یا لیبل مات کدام بهتر است؟


لیبل محصول

لیبل چیست

لیبل بسته بندی: برای دیده شدن هر چه بیشتر آرم لوگوی خود و معرفی بیشتر برند تجاری می توانید از برچسب های بسته بندی بر روی بسته بندی های بزرگ ۶ تایی ۱۲  تایی و کارتن های بزرگ و باکس های بزرگ محصولات یا انواع پاکت های نامه استفاده کنید که بیانگر حرفه‌ای بودن شما در کسب و کارتان است.

برچسب نام افراد: برای حضور در سمینارها یا نمایشگاه‌های مختلف یا برای ارتباط مستقیم کارمندانتان با مشتری و مخاطب می‌تواند از لیبل های نام افراد استفاده کنید تا علاوه بر معرفی هرچه بهتر و بیشتر کسب و کار شما سبب ایجاد حس اعتماد در مخاطب شود و بیانگر حرفه‌ای بودن شما و ارزشی که برای کسب و کارتان قائل هستید باشد و منجر به تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر افراد در ارتباط با آنها شود.

از لحاظ نوع محصول و کالایی که بسته بندی می شود انواع و اقسام مختلفی دارد مانند:

لیبل حرارتی ( thermal label ): برای چاپ این نوع لیبل به ریبون نیازی نیست بلکه توسط هد دستگاه و حرارت مستقیم چاپ صورت می‌گیرد و بیشتر برای کالاها و محصولات استفاده می‌شود که مشخصات محصول برای مدت کوتاهی روی بسته‌بندی باشد زیرا نوشته این نوع لیبل عمر کوتاهی دارد و بعد از مدتی کمرنگ شده و از بین می رود، عمدتاً مصرف این لیبل در آزمایشگاه پزشکی است.

لیبل حرارتی

لیبل چیست

لیبل پشت چسب دار: متنوع ترین لیبل برای شناساندن محصولات مختلف در عین سادگی چاپ در طرح و اندازه های مختلف می باشد و با توجه به قیمت بسیار مناسب این نوع لیبل آن را به یکی از پرکاربردترین نوع لیبل در بین انواع مختلف آن تبدیل کرده است.

لیبل کاغذی ( paper label ): یکی از متنوع ترین و در عین حال متداول ترین نوع لیبل ها با عمر کوتاه محسوب می شود که از نظر نوع و مارک شامل مات، گلاسه، نیمه گلاسه در رنگ های مختلف مانند سفید، نارنجی زرد و… تهیه و تولید می شود، لیبلی است که بر روی بسته بندی با محل و مکان خوشک و پاکیزه چسبانده می شود و در صنایع مختلف نظیر پوشاک، نساجی، غذایی، خشکبار، دارویی و… کاربرد فراوان دارد.

لیبل پی وی سی (  pvc label ): لیبلی بسیار مقاوم و ماندگار با حالت پلاستیکی که دارای قابلیت بالا در برابر کشیدگی است و در دو نوع مات و براق موجود می باشد که در برابر عوامل طبیعی از قبیل تابش نور آفتاب، باد باران و… بسیار مقاوم و پایدار است و به راحتی با دمای ۸۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند، برای چاپ بر روی این نوع برچسب از ریبون های وکس رزین، رزین و سوپر رزین استفاده می شود و برای محصولاتی با تاریخ انقضای طولانی نظیر لوازم خودرو، لوازم خانگی، داروسازی و … استفاده می شود.

لیبل متال ( metal label ): جنس این لیبل از آلیاژهای فلزی است و از مقاوم ترین نوع لیبل ها در برابر کشیدگی، دمای پایین تا منفی ۴۰ درجه و دمای بالا تا مثبت ۲۲۰ درجه سانتی گراد و انواع پاک کننده ها و شوینده ها است و به علت اینکه در چاپ آن از ریبون رزین استفاده می شود کیفیت چاپ بر روی آن بسیار خوب است و از چسبندگی بسیار زیاد برخوردار می باشد و ضد خش است و بیشتر در بخش لوازم خانگی، تولید لوازم خودرو، لوازم برقی، الکتروموتور ها و… استفاده می‌شود و در واقع شناسه محصول به حساب می آید.


اصول مهم در طراحی لیبل


لیبل متال

لیبل چیست

لیبل پشت متال ( Back metal label ): نوعی لیبل با قدرت چسبندگی بسیار بالا در بین انواع لیبل های مختلف است و برای محصولات با طول عمر بالا که نیاز است لیبل آن تا مدت‌ زمان طولانی  بر روی محصول باقی بماند و به راحتی کنده نشود استفاده می شود مانند پارچه تایر خودرو و…

لیبل اموال ( Asset label ): یک لیبل ضخیم و با مقاومت و طول عمر بالا که به راحتی از سطح اجسام کنده نمی شود فقط نباید در معرض مستقیم نور خورشید و یا سطوح روغنی و چرب قرار بگیرد و بیشتر برای سطوح و اجسامی مناسب است که ماندگار بوده و طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد نظیر اموال منقول و اسباب و وسایل اداره ها و شرکت ها و همچنین برای حفظ و رهگیری دارایی های شرکت به راحتی قابلیت رهگیری را برای مدیر شرکت فراهم می کند.

لیبل وید (  Void label ):  نوعی از لیبل که در مقابل کشیدگی و دمای ۸۰ درجه سانتیگراد مقاومت دارد و به دو صورت نقره ای و شطرنجی موجود است که در نوع شطرنجی آن قسمتی از لیبل در هنگام جدا شده از روی سطوح باقی می ماند و دیگر لیبل قابل استفاده نمی باشد و در مدل نقره ای با کنده شدن آن از روی سطوح کلمه Void بر روی سطح باقی می ماند و همچنین قابل استفاده مجدد نمی باشد این لیبل به هنگام جدا شدن از روی سطح اجسام قسمتی از آن باقی می‌ماند که بیانگر ساقط شدن اعتبار محصول است و بیشتر برای مصارف گارانتی محصول و کالا استفاده می شود.

لیبل شیشه ای و شفاف ( Thansparent label ): این نوع لیبل به گونه ای است که نوشته های روی آن از دو طرفه قابل مشاهده است و برای محصولاتی بیشتر استفاده می شود که تولید کننده قصد دارد  محتویات یا شیء داخل بسته  قابل رویت و مشاهده برای همگان باشد مثل شیشه اتومبیل، کارت‌های ضمانت و برچسب هایی که بر روی شیشه کاربرد دارد.

لیبل شیشه ایی

لیبل چیست

لیبل گچی: از این لیبل بیشتر برای ضمانت کالا و یا نشان دهنده سلامت محصول استفاده می‌شود و با کوچکترین ضربه یا دستکاری شدن سریع تکه تکه می شود و از روی سطح کنده می شود.

لیبل سکوریتی (  Security label): این لیبل نیز نظیر لیبل گچی است و به راحتی خرد و کنده می شود یا بیشتر به عنوان برچسب اموال و یا ضمانت و گارانتی محصولات استفاده می شود.

لیبل تایوک ( Tywac  label): نوعی لیبل که از الیاف فشرده شده پارچه ای و الیاف مصنوعی از جنس نایلون یا پلی استر ساخته شده و به صورت براق و معمولی موجود است و هرگز پاره نمی شود و بدون چسب است و قابلیت چاپ در دو طرف لیبل را دارد و به جهت کاربرد فراوان در صنایع مختلف نظیر: صنعت خودروسازی یا صنعت نساجی و پوشاک کاربرد دارد.

رول پارچه ای ( Fabric Roll ): لیبلی حساس به چسب است و بیشتر در صنعت پوشاک قابل استفاده می باشد.

لیبل متالایز: جنس این لیبل از آلیاژ آلومینیوم و مشابه با فلز براق است و در دو رنگ نقره ای و طلایی موجود می باشد و به صورت ورقه های متالایز یا کاغذ های پشت چسب دار با روکش های متال است.

تگ لیبل، لیبل امنیتی  ( Teg Label ): این لیبل بیشتر مربوط به فضا و مکان ها و محصولاتی است که مرتبط به نوعی سیستم مغناطیسی در محل مورد استفاده آن است که با توجه به امواج رادیویی به گیت های فروشگاه متصل می شود و مانع از خروج غیرمجاز و غیر قانونی کالا یا محصول از محل مورد نظر می شود و در واقع یک نوع دزدگیر برای فروشگاه ها به حساب می آید و یک نوع اقدام امنیتی برای جلوگیری از سرقت محصولات و کالاهای بسته بندی است.

لیبل مگنتی ( Magnty Label ): کاربرد این لیبل بیشتر برای کالاها و محصولاتی است که نیاز دارند لیبل بر روی آنها جابجا شود مثل محصولات و کالاهای موجود در انبار برای کنترل کیفیت آنها در بحث انبارگردانی.

کاربرد لیبل زدن در صنایع مختلف

در دنیای تجارت امروز که رقابت بین کالا و خدمات مختلف روز به روز بیشتر می‌شود تولید کنندگان و شرکت های مختلف سعی دارند که کالا و خدمات خود را متمایز و متفاوت تر از سایر رقبا به بازار عرضه کنند و از طرفی مصرف کنندگان با متنوع شدن محصولات با حجم عظیمی از کالاها و خدمات روبه‌رو هستند که برای دستیابی به یک محصول و کالای ایده ال نیازمند اطلاعات دقیق، کامل، مفید و مختصر است از محصول مورد نظر هستند تا از هویت و اصالت کالا مطمئن شوند.

بنابراین وجود لیبل و برچسب یکی از مهم‌ترین معیارها برای تبعیض بین محصولات و انتخاب کالای مورد و سبب انتخاب بهترین کالای مورد نظر می شود بنابراین تمامی کسب و کارها برای فروش هر چه بیشتر محصول خود نیازمند به لیبل هستند.

لیبل یکی از اجزای کوچک در صنعت بسته‌بندی است اما همین امر به ظاهر ساده و کوچک امری مهم برای ایجاد یک هویت بصری مناسب برای محصول به حساب می‌آید از این رو امروزه استفاده از لیبل و برچسب به حدی فراوان و گسترده است که می‌توان گفت که در صنایع مختلف که با مشتری و مخاطب خود برخورد دارند و نیازمند انتقال اطلاعات به مخاطب هستند کاربردهای فراوان دارد از جمله:

لیبل پوشاک

لیبل چیست

_ صنعت مواد غذایی و خوراکی و نوشیدنی به خصوص مواد فاسدشدنی

_ صنعت مد و پوشاک

_ صنعت خودرو و تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو

_ صنعت محصولات و فرآورده های نفتی

_ صنعت مواد شیمیایی و پتروشیمی

_ صنعت مصالح ساختمانی

_ صنعت محصولات برقی و کامپیوتری که نیازمند محصولات و لوازم جانبی است

_ قطعات مهندسی و فناوری های پیشرفته

_ محصولات مصرفی لوازم اصلی و جانبی الکترونیکی

_ صنعت دارویی

_  قطعات و لوازم جانبی موبایل و گوشی همراه

و دیگر صنایع مختلف کاربرد های فراوان دارد.

طراحی لیبل با چه اهدافی صورت می گیرد

تولیدکنندگان برای طراحی و سفارش لیبل خود هدف های گوناگونی دارند مانند ارائه اطلاعات لازم و مفید جهت معرفی هرچه بهتر و بیشتر محصول به مخاطب، معرفی نام برند، بیان کننده مزایا و ویژگی محصول، اطلاعات تماس و…. که سبب شناخت هرچه بیشتر این محصول و جداسازی آن از سایر کالاهای مشابه می‌شود و تشخیص محصول را برای مخاطب آسان می‌کند و اطلاعاتی را که برای جذب و اقناع مخاطب لازم است در اختیار افراد قرار می‌دهد.

طراحی لیبل همچنین به شما کمک می‌کند که به راحتی محصول خود را در فروشگاه ها طبقه بندی کنید و همین امر سبب می شود که مشتری از دور محصول شما را تشخیص دهد و به راحتی سبب جلب توجه مخاطب شود.

طراحی لیبل در واقع بیانگر تجارت و معرف محصول و سبب تفکیک آن از سایر کالاهای مشابه می‌شود و یکی از اهداف مهم طراحی لیبل، با ایجاد جذابیت بصری منحصربه‌فرد تاثیر گذاری ویژه و مهم در امر بازاریابی و فروش محصول دارد و همچنین نقش مهمی در تبلیغات یک محصول داشته و منجر به افزایش بازار فروش محصول می شود.

طراحان خلاق و مجرب ما در موسسه هرمس دیزاین با رعایت تمامی نکات و اصول طراحی استاندارد و بهره گیری از بهترین رنگ ها، ترکیب رنگی ایده آل و به کارگیری ایده های جذاب و منحصر به فرد در خدمت شما عزیزان هستند تا در جهت طراحی لیبل برای محصولات خود به شما مشاوره رایگان دهند.

برای دریافت مشاوره و ثبت سفارش خود همچنین نصب لیبل تبلیغاتی با شماره های ارتباطی ما تماس حاصل فرمایید.