طراحی لیبل یکی از استراتژی های مهم برای همه تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار به شمار می‌آید تا به راحتی بتوانند از طریق آن مطالب مهم و حیاتی در رابطه با محصول خود را در اختیار همگان قرار دهند و با ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطب تاثیر چشمگیری در بازاریابی و فروش محصول مورد نظر داشته باشند بنابراین برای اینکه طراحی لیبل شما ایده آل و منحصر به فرد باشد و بتواند تاثیر گذاری شگرفی بر مخاطب و بازار هدف داشته باشد لازم است که نکات و اصول مهمی را در این زمینه رعایت کنید.


لیبل چیست


مهم ترین نکات و اصول در طراحی لیبل

label1

۱) متناسب بودن

مهمترین اصل در طراحی لیبل رعایت تناسب بین طرح با محصول و محتوای درون آن است باید دقت داشت که از اغراق و ناهماهنگی در طراحی لیبل بپرهیزید زیرا ناهمخوانی بین محصول و نوع طرح بر روی لیبل و اطلاعات درج شده بر روی آن و همچنین عدم انتقال صحیح اطلاعات لازم و مورد نیاز مخاطب رفته رفته سبب سلب اعتماد مشتری به محصولتان می شود و همچنین منجر به کاهش اعتبار برند و نام تجاری شما می‌شود.

بنابراین رعایت این اصل یکی از ملزومات بسیار مهم در طراحی لیبل به حساب می آید.

۲) خلاقیت

یکی از مهمترین اصول در طراحی لیبل طراحی خلاقانه آن است، کالا و خدمات شما رقبای بسیاری در بازار دارند بنابراین طراحی نوآورانه، متمایز و جذاب تاثیر چشمگیری در افزایش فروش محصول دارد زیرا اولین چیزی که نگاه مخاطب را به خود جذب می کند یک بسته بندی و لیبل با طراحی زیبا خاص و منحصر به فرد است به ویژه در محصولاتی نظیر مواد خوراکی و محصولاتی که ویژه قشر سنی کودکان است.

۳) متفاوت باشید

سومین اصل در طراحی لیبل متفاوت و متمایز بودن طرح شما با سایر رقبا است  در طراحی لیبل به صورت صبورانه عمل کنید و یک طرح کاملا خاص و بینظیر و خلاقانه بر روی لیبل خود ایجاد کنید به گونه‌ای که تکراری یا شبیه لیبل‌های دیگر نباشد نه و عامل مهم تمایز شما از سایر رقبا باشد.

۴) انتخاب رنگ مناسب

رنگ ها اولین چیزی است که نگاه و ذهن مخاطب را به خود جذب می کند و رمز موفقیت شما در ایجاد یک طرح بی نظیر در لیبل هستند بنابراین باید در انتخاب رنگ ها به روانشناسی رنگ ها و تاثیر آنها بر ذهن مخاطب کاملا دقت کنید.

۵)؛درج اطلاعات واضح

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در طراحی لیبل درج اطلاعات بر روی آن است و باید دقت داشت که اطلاعات لازم و کافی و مورد نیاز مخاطب را با انتخاب فونت مناسب و رعایت حد فاصله بین کلمات خوانا و قابل تشخیص باشد و رنگ انتخاب شده باید مناسب و تاثیرگذار باشد و به راحتی مخاطب را جذب کند.

۶) اجتناب از طرح های شلوغ

برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر لیبل تا حد امکان از طراحی شلوغ و دادن اطلاعات بیش از حد خودداری کنید زیرا مخاطب و مشتری آنقدر وقت ندارد که بخواهد تمام اطلاعات شما را مطالعه کند بنابراین سعی کنید در طراحی لیبل اطلاعات لازم و مهم را در مکان مناسب و در معرض دید مخاطب قرار دهید و از هرگونه طراحی شلوغ و غیر ضروری در طراحی لیبل خود بپرهیزید.

۷) سایز لیبل

سایز و ابعاد لیبل خود را با توجه به محصول و نوع بسته بندی انتخاب کنید ابعاد لیبل نسبت به محصول و محتوای درونی خود نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد و باید کاملا متناسب با محصول باشد.

۸) وضوح لیبل

یکی از مهمترین نکات در طراحی لیبل انتخاب رزولوشن مناسب و بالا است تا کیفیت تصاویر چاپ شده مناسب باشد بنابراین باید دقت داشت که رزولوشن فایل لیبل کمتر از ۳۰۰ دی پی آی نباشد‌

۹) انتخاب جنس و نوع لیبل

یکی از نکات مهم در طراحی لیبل انتخاب لیبل مناسب با توجه به نوع محصول است باید توجه داشت اگر محصول حساس است و شکل روی آن برای شما بسیار اهمیت دارد باید از لیبل های جعبه ای یا مقوایی استفاده کنید و اگر قصد دارید نوع لیبل شما انعطاف پذیر باشد از انواع جنس های گلاسه، نیمه گلاسه، متال، پی وی سی و…. برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنید و اگر خش و یا تر شدن برای محصول شما مخرب است  لیبل هایی با مقاومت بیشتر و ضدآب را استفاده کنید.

۱۰) تست چاپ

باید توجه داشت که در انتهای کار طراحی خود یک نمونه رنگی از لیبل را پرینت کنید تا از نحوه نمایش طرح، رنگ، فونت و سایر اجزای طرح کامل اطمینان پیدا کنید.

شیوه های چاپ لیبل

Label2

بعد از یک طراحی ایده آل و منحصر به فرد و خلاقانه نوبت چاپ لیبل است به یاد داشته باشه که هرچه طراحی شما اصولی و با کیفیت باشد ولی اگر چاپ شما بی‌کیفیت و اصولی باشد تمام  تلاش شما از بین می رود بنابراین کیفیت و رعایت اصول چاپ یکی دیگر از مراحل مهم در طراحی و چاپ لیبل است.

فرآیند چاپ لیبل دارای انواع و اقسام گوناگونی است که با توجه به نوع محصول و کالا و خدمات مورد نظر انتخاب می شود روش‌ها و شیوه‌های چاپ لیبل عبارتند از:

چاپ فلکسوگرافی

بسیاری از افراد برای چاپ لیبل خود در تیراژ بالا، با قیمتی مناسب از چاپ فلکسوگرافی استفاده می کنند این روش دارای مزایای بسیاری است از جمله:

_ تنوع و انعطاف پذیری: در این روش شما می توانید از انواع و اقسام جوهر و پوشش‌های متفاوت استفاده کنید تا ظاهری زیبا و مطابق با خواسته مخاطب  را ارائه دهید و در عین حال از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری کنید.

_ مقرون به صرفه بودن: یکی از چاپ های بسیار مناسب و مقرون به صرفه است به طوری که هزینه‌های مواد مصرفی در هر دور چاپ بسیار مناسب می باشد.

_ جنس سطح چاپ: در این روش می‌توان از طرح های متفاوت برای چاپ استفاده کرد و هیچ گونه محدوده در این زمینه وجود ندارد نظیر کاغذ، فیلم فویل و….

_ سرعت بالای چاپ:  برای سفارش های زیاد در تیراژهای بالا بسیار ایده آل است.

_ دوام و ماندگاری بالای صفحات چاپ: در این روش می توان از صفحات چاپ میلیون ها بار برای چاپ تصویر استفاده کرد.

_ دوام و ثبات بالای رنگ: در این روش امکان کنترل دقیق رنگ وجود دارد به طوری که از ابتدا تا انتهای کار رنگ ها ثابت بوده و هیچگونه تغییری در آن ایجاد نمی شود.

از این روش برای لیبل زدن محصولاتی که دقت رنگ بالایی نیاز ندارد و در مقیاس بزرگ چاپ  می شوند استفاده می شود نظیر:

چاپ لیبل محصولات لوکس و باکیفیت، لیبل صنعتی، چاپ لیبل های UL، چاپ لیبل های ROHS، لیبل اموال و دارایی‌ها، لیبل بارکد و سریال ها و…..

چاپ اسکرین ( سری گرافی )

یکی از مقاوم ترین روشهای چاپ در مقابل عوامل گوناگون است و عملکرد این روش چاپ بدین صورت است که ابتدا شبکه های توری و پلی استری بر روی یک چهارچوب آلومینیومی پخش می شود و با مواد حساس به نور پوشانده می شود سپس فیلم پازتیو (مثبت) بر روی شبکه توری  قرار گرفته و بعد از تابیده شدن نور پوشش بخش های فاقد نور سخت شده و قسمت هایی که در معرض نور بوده نرم باقی می ماند و در مراحل بعدی شسته میشود در انتها تصویر نگاتیو بر روی شبکه نوری باقی می ماند و جوهر بر روی سطح پخش می شود و بعد بسته چاپ شده وارد ایستگاه خشک کن می شود و نور ماورا بنفش به آن تابیده می شود و در انتها خوشک می شود.مزایای این روش عبارتند از:

_ نرم و روان بودن پوشش جوهر:  یکی از مهمترین مزایای این روش نسبت به سایر روش های چاپ لیبل قابلیت این روش برای قرار دادن یک لایه بسیار ضخیم و روان بر روی سطح چاپ شده است.

_ مقاوم بودن:  به دلیل اینکه ضخامت لایه جوهر بر روی سطح چاپ شده از این روش بسیار زیاد است یکی از روش های تولید برای لیبل های مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مانند گرما و سرما، ساییدگی، خراشیدگی، رطوبت، مواد شیمیایی و… است.

شفافیت:  این روش با توجه به ضخامت لایه جوهر به کار رفته در آن نسبت به سایر روشها از شفافیت بیشتری برخوردار است.

از این روش بیشتر برای محصولات صنعتی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و….استفاده می‌شود نظیر:

لیبل های قابل استفاده در فضای باز از جمله لیبل های ضدآب و لیبل مقاوم در شرایط آب و هوایی، لیبل صنعتی، لیبل تجاری، لیبل ابزار آلات و  لیبل امنیتی و….

label

چاپ دیجیتال

بهترین و به روز ترین روش چاپ لیبل و در عین حال روشی ساده و مستقیم روش چاپ دیجیتال است در این روش تصاویر توسط برنامه ها و نرم افزارهای گرافیکی ‌نظیر Adobe illustrator یا InDesign طراحی می شود و سپس به دستگاه چاپ داده می‌شود تا تصویر بدون کمک و نیاز صفحات چاپ، شبکه توری چاپ شود.

این روش دارای مزایای فراوانی است نظیر

_ کیفیت بسیار بالا

_ مقرون به صرفه بودن:  با توجه به اینکه در این روش هزینه های اولیه چاپ حذف شده بسیار مقرون به صرفه می باشد.

_ امکان چاپ در تیراژ های مختلف:  در این روش حداقل و حداکثر میزان سفارش وجود ندارد و شما با توجه به نیاز خود می توانید سفارش دهید و جالب است که در هر تیراژ قیمت آن برای شما بسیار ارزان و مناسب است.

_ سرعت بالا در چاپ:  یکی از چاپ هایی است که در زمان بسیار اندک تعداد بسیار زیادی را چاپ می‌کند و گزینه مناسب برای چاپ لیبل هایی است که در زمان کوتاه طراحی و تولید می‌شوند.

_ چاپ کاملا سفارشی و اختصاصی: یک روش دقیق است و دقیقا همان چیزی است که شما سفارش می دهید را مشاهده می‌کنید.

_ انعطاف پذیری بالا: در این روش دست طراح در طراحی لیبل باز بوده و هیچگونه محدودیتی ندارد.

_ امکان چاپ در رنگ های متنوع بدون هیچ گونه محدودیت.

_ امکان چاپ در نمونه های کوچک بدون هیچ گونه بازگشت رنگی در آن.

_ قابلیت چاپ تصاویر بر روی هرگونه پوشش گرافیکی.

_ گزینه مناسب برای دادن حاشیه به تصویر یا محو و کم رنگ کردن توناژ رنگ در حاشیه تصاویر.

_ قابلیت طراحی خاص و منحصر به فرد و پیچیده در این روش که در چاپ های دیگر نمی توان مشاهده کرد.

_ امکان تغییر هرگونه سریال، بارکد یا اطلاعات دیگر در طراحی.

و سایر مزایای دیگر که این روش را نسبت به روش های دیگر چاپ لیبل برتری می بخشد.

در این روش تصاویر، رنگ ها، متن، طرح کادربندی و….. بسیار دقیق و با کیفیت است بنابراین برای اکثر لیبل ها به خصوص لیبل های سفارشی بسیار مناسب است.

محتوای لیبل باید شامل چه مواردی باشد

به صورت کلی اطلاعاتی که بر روی لیبل یا برچسب محصولات است شامل اطلاعاتی جهت معرفی محصول، اطلاعات مفید و مرتبط در مورد محصول، نوع آن و ویژگی و مزایای آن، لوگو و نام تجاری، اطلاعات تماس و …. است.

باید توجه داشت که این اطلاعات به صورت کلیدی و کلی باشد و از زیاده گویی و ارائه بیش از حد اطلاعات بپرهیزید زیرا سبب به هم ریختگی متن می‌شود بنابراین مطالب و اطلاعاتی که بر روی لیبل و برچسب درج می کنید جهت شناسایی هرچه بهتر این محصول و محتویات درونی آن و جهت جذب و اقناع مخاطب هدف باشد تا مخاطب مشتاق خرید آن شود.

بنابراین باید توجه داشت که اطلاعاتی که بر روی لیبل درج می شود به سه بخش کلی تقسیم می شود که هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۱) نام تجاری شما

در بازار رقابتی امروز یکی از مهمترین عوامل و گزینه ها جهت موفقیت یا شکست هر کسب و کار  یا شرکتی نوع برند سازی و ایجاد نام تجاری موفق آن شرکت و کسب و کار است.

باید دقت نظر داشته نوع به کارگیری برند و ارائه لوگوی مناسب با طراحی و جذابیت بصری منحصر به فرد بر روی محصول و لیبل و برچسب یکی از نکات بسیار مهم و عوامل برای ایجاد برندینگ مناسب است و رمز موفقیت یک برند برای دستیابی به بازار هدف می باشد.

۲) برچسب توضیحات

یکی از مهمترین عوامل در ایجاد انگیزه برای مخاطب و تشویق افراد جهت خرید، ارائه اطلاعات مفید و مختصر در مورد محصول و محتویات درون آن است که با توجه به فضای بسته بندی محصول می توان اطلاعات مفید و مورد نیاز مخاطب جهت معرفی هرچه بهتر این محصول که شامل نوع محصول، ویژگی های محصول، عکس و تصاویر گرافیکی مرتبط با محصول، نحوه استفاده و اطلاعات مفید در مورد جزئیات محصول را به مخاطب ارائه کرد.

۳) Grade Label

گرید لیبل یک بخش بر روی لیبل است که حامل اطلاعاتی نظیر جدول فواید محصول، ویژگی های آن، تاریخ تولید و انقضا، سری ساخت، سریال آن، بارکد و انواع نکات لازم و احتیاط های لازم هنگام استفاده از این محصول را به مخاطب ارائه می‌کند.

اهمیت لیبل زدن برای محصول

در دنیای رقابتی امروز بیشتر از هر چیزی برای ارائه کالا و خدمات و محصولات خود به بازار نیازمند تهیه جعبه، پوشش و بسته بندی مختلف هستیم، صاحبان هر کسب و کاری به خوبی در یافته اند  برای جذب بازار هدف و برای معرفی و شناسایی هر چه بهتر محصول خود به مخاطب باید تولیدات خود را با لیبل مخصوص به بازار ارائه کنند.

لیبل یک ابزار بسیار قوی برای برقراری ارتباط با مخاطب است و  حامل این پیام است که محصول شما خاص و درجه یک است.

اطلاعات مفید و مختصری که شما بر روی لیبل محصولات خود درج می کنید منجر به شناسایی هرچه بهتر و بیشتر محصول به مخاطب می‌شود و با ارائه اطلاعاتی نظیر برند، آرم، اسم و…. با کمترین هزینه خود را در سطح وسیع به مخاطب معرفی میکنید همین امر به ظاهر  ساده منجر می شود که مخاطب راحت تر تصمیم گیری کند.

توجه داشته باشید یک لیبل با طراحی زیبا و با کیفیت می تواند سبب فروش و عدم فروش شود و یک ابزار تبلیغاتی قوی به حساب می آید و به راحتی می‌تواند شما را به شهرت برساند بنابراین بسته بندی و لیبل و برچسب جزئی از هویت یک کالا به حساب می آید، در ادامه به چند دلیل مهم برای اهمیت استفاده از لیبل بر روی محصولات می پردازیم:

۱) اهمیت محصول و محتویات درون آن

دانستن احتیاط های لازم و مورد نیاز در رابطه با مصرف کالا و همچنین داشتن اطلاعات کافی در مورد عناصر و ساختار محتویات محصول از مهمترین دلایل وجود لیبل بر روی محصول است تا اطلاعات لازم، دقیق و مورد نیاز مخاطب را در اختیار آنها قرار دهد مانند استفاده از داروهای مختلف که باید برچسب و لیبل آن شامل اطلاعات مورد نیاز مخاطب از نوع دارو، ترکیبات آن، نحوه مصرف و نگهداری دارو و همچنین احتیاط های لازم در مورد مصرف دارو نظیر دور از دسترس اطفال نگهداری شود، احتمال بروز خواب آلودگی در حین رانندگی را به مخاطب هشدار دهد، در صورت بروز هرگونه علائم حساسیت به پزشک معالج مراجعه شود.

۲) طرح لیبل و بسته بندی

در دنیای امروز وجود بسته بندی های متفاوت با طرح های منحصر به فرد سبب شناخت هر چه بیشتر و بهتر محصولات مختلف می‌شود که ما به راحتی محصولات مشابه را از هم تشخیص دهیم و به راحتی کالای مورد نیاز خود را در قفسه های فروشگاه پیدا کنیم مانند این که شما به راحتی می توانید برای خرید مواد خوراکی نظیر سوپ آماده، ماکارونی و… به قفسه های آنها در فروشگاه مراجعه می کنید و آنها را خریداری می کنید و در خرید آنها دچار اشتباه نمی شوید.

۳) طبقه بندی محصولات

یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود لیبل طبقه بندی محصول نسبت به سایر محصولات مشابه است مانند اینکه انواع و اقسام متفاوت شامپو ها با مارک و برند و  ویژگی های مختلف برای جنس مو های گوناگون وجود دارد که لیبل با ارائه اطلاعات دقیق و مورد نیاز مخاطب این امکان را برای مخاطب فراهم می‌کند که بر اساس نیاز و سلیقه خود شامپوی مورد نظر را انتخاب کند.

۴) جلب توجه مشتری و افزایش فروش محصول

لیبل ها یک ابزار قوی بازاریابی و تبلیغات به حساب می‌آیند بنابراین یکی از کاربردهای مهم وجود لیبل جلب توجه مشتری و اقناع کردن مخاطب برای خرید محصول مورد نظر است مثلاً در خرید انواع لبنیات مختلف و گوناگون موجود در بازار شما کالایی را خریداری می کنید که حامل امتیاز ویژه و منحصر به فردی است نظیر وجود قرعه کشی خودرو برای آن کالا.

۵) هشدارهای سلامتی

یکی دیگر از دلایل وجود لیبل بر روی محصولات دادن هشدارهای لازم جهت سلامتی مصرف کننده است مانند هشدار مصرف این محصول برای سلامتی شما مضر است بر روی پاکت های دخانیات و تنباکو است.

بنابراین با توجه به موارد فوق به اهمیت روزافزون بازاریابی خود محور و نقش اساسی بسته بندی و لیبل محصول و تاثیرگذاری بی‌نظیر آن بر مخاطب از هر زمان دیگری برای همگان  روشن تر است، بنابراین انتخاب این طرح ویژه و منحصر به فرد برای معرفی ویژه و خاص برای هویت خود به مخاطب ارائه اطلاعات لازم از محصول و دستیابی به جایگاه مناسب خود در بین رقبا و ترغیب مخاطب به خرید و کسب بازار هدف، افزایش فروش نیازمند طراحی حرفه ای و بی نظیر در این زمینه هستید که طراحان حرفه ای و ماهر ما در کانون تبلیغاتی هرمس دیزاین با نهایت توانمندی و خلاقیت و هوشمندی خود آماده ارائه خدمات لازم جهت طراحی لیبل منحصر به فرد به شما عزیزان هستند.