اما با وجود تحول و پیشرفت صنعت چاپ باز هم دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کار قیمت نهایی محصول چاپ شده است که یکی از مهمترین معیار ها که تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری نهایی افراد دارد قیمت نهایی محصول چاپ شده می‌باشد در صنعت چاپ عوامل گوناگونی وجود دارد که بر قیمت نهایی چاپ محصول تاثیر گذار است، که در این مقاله قصد داریم به برخی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت چاپ شده اشاره کنیم.

در دنیای رقابتی امروز تبلیغات به خصوص تبلیغات چاپی حرف اول را در امر بازاریابی و رقابت با سایر رقبا می زند که اکثر شرکت ها و سازمان ها و کسب و کارها در هر زمینه‌ای به دنبال معرفی هر چه بیشتر و بهتر خود به جامعه و افراد گوناگون هستند و همچنین به دنبال کسب حداکثری بازار فروش برای کالا و محصولات خود می باشند به همین جهت همواره می کوشند که از راه های مختلف نظیر: کارت ویزیت، بروشور، تراکت، کاتالوگ و سایر روش های تبلیغاتی خود را به جامعه و مردم بشناسانند.

و همین امر منجر شده است که صنعت چاپ به یکی از صنایع مهم موجود در دنیا تبدیل شود که در زمینه های مختلف کاربرد های بسیار دارد، جالب است بدانید که صنعت چاپ نظیر صنایع دیگر در حال رشد و توسعه است و همزمان با فناوری‌های روز موجود ارتقاء یافته  نظیر ورود چاپ دیجیتال در این عرصه که تغییرات فراوانی را در صنعت چاپ به وجود آورده و هم‌زمان شاهد افزایش همزمان سرعت، دقت و تنوع محصولات چاپی نسبت به سایر روش های سنتی و قدیمی هستیم.

 

عوامل موثر بر قیمت چاپ

۱) نوع کاغذ

نوع کاغذ

در صنعت چاپ نظیر صنایع دیگر نوع مواد اولیه تولید سبب ایجاد تفاوت قیمت در محصول تولید شده می شود در صنعت چاپ نیز نوع کاغذ و جنس کاغذ اولین عامل و یک فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار در ایجاد اختلاف قیمت است کاغذهایی که برای چاپ استفاده می شود اعم از گلاسه، تحریر، کاهی و… که کاربردهای مختلف و متفاوتی دارد و علاوه بر جنس به دلیل گرماژ های متفاوت نیز منجر به اختلاف قیمت می‌شود و همچنین نوع نام تجاری که کاغذ را خریداری می‌کنند سبب ایجاد اختلاف قیمت می‌شود بنابراین نوع کاغذ، گرماژ آن، و نام تجاری کاغذ یکی از عوامل تاثیر گذار در   قیمت نهایی محصول چاپ شده است.

۲) نوع پرینت و پرینتر

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد قیمت نهایی محصول چاپ شده نوع پرینت و پرینتر ( چاپگر پرینت ) است که بسته به رنگی یا سیاه و سفید بودن و کیفیت آن منجر به ایجاد اختلاف قیمت نهایی کار چاپ شده می‌شود، حتی عوامل دیگر نظیر: نوع رنگ و رنگ کار، نوع تصویر یا متن بودن فایل چاپی، تعداد برگ های پرینت شده، یک رو یا دورو بودن کار چاپ شده و… از دیگر عوامل تاثیر گذار در ایجاد اختلاف قیمت نهایی محصول چاپ شده است.

۳) سایز و ابعاد پرینت یا کار چاپی

سایز و ابعاد محصول چاپی یکی دیگر از مولفه های مهم و تاثیرگذار در تعیین قیمت نهایی چاپ است. جالب است بدانید که محصول چاپی در سه سایز و فرمت، فرمت بزرگ ( Large format )، فرمت متوسط ( Medium format ) و فرم عریض ( Wide format )، بسته به نیاز شما و نوع کاربرد محصول چاپی تهیه و تولید می شود و هر یک از دستگاههای موجود در بازار محصولات چاپی مورد نظر را در ابعاد و سایز استاندارد خود چاپ می کند.

بدیهی است که هر چه سایز و ابعاد محصول چاپی بزرگتر هزینه های چاپ شده نیز بیشتر می‌شود زیرا هرچه محصول بزرگتر مواد و زمان صرف شده برای چاپ آن نیز بیشتر می‌شود و همچنین برای چاپ محصول با ابعاد بزرگتر نیاز به دستگاه های بزرگ تر و پیشرفته تر است که همگی موارد منجر به افزایش قیمت نهایی می شود.

۴) طراحی محصول چاپی

طراحی محصول چاپی کار تخصصی و حرفه‌ای است و به دلیل اینکه طراحی در محصولات چاپی دارای تنوع بسیار زیاد است و اولین چیزی که نظر مخاطب را به خود جذب می کند طراحی کار چاپ شده است اهمیت زیادی در معرفی و جذب مشتری دارد، بنابراین برای ایجاد یک طراحی زیبا و منحصر به فرد بر روی محصولات خود باید طراحی خود را به دست گرافیست و طراح حرفه ای که اصول طراحی را به خوبی می‌شناسد و رعایت می‌کند بسپارید که همین امر هزینه های زیادی را به شما تحمیل می‌کند و در واقع یک فاکتور بسیار تاثیر گذار در قیمت نهایی محصول چاپ شده به حساب می آید.

۵) سفارش آنلاین یا حضوری پرینت

سفارش آنلاین یا حضوری پرینت

یکی از عواملی که به طور غیرمستقیم در قیمت نهایی محصول چاپ شده تاثیر می گذارد نوع سفارش شما است زیرا سفارش حضوری هزینه رفت و آمد برای سفارش و چاپ پرینت را به دنبال دارد و این هزینه‌ها متقابلاً منجر به افزایش قیمت نهایی می‌شود در حالی که سفارش آنلاین هزینه های جانبی را به همراه ندارد و بدین ترتیب سبب کاهش هزینه های نهایی شما می شود.

۶) فناوری استفاده شده برای چاپ محصولات

در سال‌های اخیر صنعت چاپ نیز مانند سایر صنایع دیگر به دلیل پیشرفت علم و فناوری و استفاده از دستگاه های پیشرفته و مدرن همچنین استفاده از روش‌های مختلف با امکانات و آپشن های گوناگون نظیر چاپ IML، چاپ متالایز، چاپ سیلک و… که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است و برای مدل خاصی از محصولات چاپی به کار می‌رود و همچنین تکنولوژی به کار رفته در هر روش با روش دیگر متفاوت است دچار تحولات گسترده و زیادی شده و شاهد ارتقاء زیادی در زمینه کیفیت چاپ محصولات و کارهای چاپ شده هستیم.

زیرا کیفیت چاپ ارتباط مستقیمی با نوع دستگاه به کار گرفته شده در چاپخانه دارد هر چه دستگاه به کار رفته پیش رفته و مدرن تر باشد کیفیت محصولات چاپ شده نیز بهتر و به تبع هزینه ها و قیمت نهایی محصول چاپ شده نیز افزایش می یابد.

۷) تیراژ محصولات چاپی

تیراژ محصولات چاپی

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت نهایی محصول چاپ شده تعداد و تیراژ مد نظر شما است به خاطر داشته باشید که از همان ابتدای کار و قبل از اقدام به چاپ تعداد دقیق و تیراژ مورد نیاز خود را برآورده کنید تا در وقت و زمان خود صرفه جویی کرده و دیگر نیاز به صرف وقت و رفت و آمد برای چاپ دوباره و تعداد بیشتر محصولات چاپی نشوید.

جالب است بدانید که قیمت نهایی محصولات چاپی شما با توجه به تعداد تیراژ متغیر است و هرچه تیراژ کار بالاتر هزینه نهایی چاپ کمتر است و همین طور در تعداد تیراژ بالا بهره گیری از چاپ اختصاصی ( افست ) منجر به کاهش هزینه های چاپ می شود.

۸) قطع محصولات چاپی

یک از موارد تاثیر گذار در قیمت نهایی محصولات چاپی به ویژه محصولاتی نظیر کتاب، کاتالوگ و از این قبیل محصولات، قطع و اندازه آنها است برای چاپ این گونه محصولات قطع های مختلفی نظیر رقعی، جیبی، سلطانی، وزیری و…. وجود دارد که هر چقدر قطع و اندازه محصولات چاپی بزرگتر به طوری که صفحات بیشتری را در بر بگیرد هزینه چاپ نیز بالاتر خواهد رفت.

۹) مقایسه قیمت چاپ افست و چاپ دیجیتال

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار در قیمت نهایی محصول چاپ شده نوع چاپ به به کار رفته برای محصولات چاپ شده است. برای انتخاب نوع مناسب و فهمیدن تفاوت قیمت چاپ در این زمینه نیاز به دانستن اطلاعات لازم و کافی راجع به انواع چاپ است، در ادامه این بخش به معرفی چاپ دیجیتال و چاپ اختصاصی می‌پردازیم تا با شناخت این دو مدل و مقایسه بین آنها به تفاوت قیمت بین این دو مدل چاپ نیز دست یابیم.

چاپ اختصاصی (افست ): چاپ اختصاصی که به چاپ افست  نیز شهرت دارد یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش های چاپ است که از دیرباز تا به امروز برای چاپ محصولات مختلف استفاده می‌شود در این مدل چاپ محتوا و نوشته های مورد نظر ابتدا بر روی استوانه گردان قرار می‌گیرد و بعد با تحت فشار قرار دادن آن استوانه توسط استوانه دیگر عمل چاپ صورت می‌گیرد این روش مناسب برای چاپ محصولات با تعداد و تیراژ بالا است.

چاپ دیجیتال:  چاپ دیجیتال که توسط دستگاه های پیشرفته و مدرن نظیر ( دستگاه لیزری، حرارتی، جوهر افشان و…) انجام می شود نسبت به روش چاپ افست یک روش جدید و نوین تری است.

در این روش با توجه به وفناوری و تکنولوژی روز به راحتی و با سرعت بسیار بالایی تصاویر مختلف به کمک دستگاه پیشرفته چاپ می شود و همین تکنولوژی و فناوری پیشرفته منجر به افزایش قیمت نسبت به چاپ اختصاصی می شود و به علت هزینه های بالای این نوع چاپ بیشتر برای چاپ محصولات با تعداد و تیراژ کمتر استفاده می شود‌.

به طور کلی می‌توان گفت که تفاوت این دو مدل چاپ نسبت به روش های چاپ پیشین کوتاه کردن زمان آماده سازی برای چاپ نسبت به سایر روش‌های قبل است و همچنین به دلیل تفاوت قیمت بین چاپ اختصاصی و دیجیتال برای تعداد بالا و تیراژهای بالا چاپ اختصاصی انتخاب مناسب تری ازست اما اگر تیراژ محصولات چاپی کمر است چاپ دیجیتال به دلیل سرعت بالا در آماده سازی و روند چاپ گزینه مناسب تری است.

خدمات و امکانات پس از چاپ

فرایند چاپ یک پروژه بسیار دقیق و منظم است که نیازمند طی کردن تمام مراحل آن به صورت پی در پی است تا یک چاپ موفق و ایده ال را ارائه دهد و علاوه بر آن  نیازمند عملیات تکمیلی چاپ است که بعد از چاپ هر محصول نیازمند یکسری اقدامات می باشد که بر روی محصول چاپی صورت می‌گیرد که شامل خدمات و امکانات پس از چاپ است که در واقع یک عملیات نهایی برای بهبودی و عملکرد بهتر محصول چاپی چه از نظر ظاهری و زیبایی و چه از لحاظ کاربردی به شمار می آید مانند: روکش های مخصوص، ایجاد خط تا یا برش مخصوص در بروشورها، استفاده از افکت های مورد نیاز و…. تمام این مراحل منجر به افزایش قیمت نهایی محصول مورد نظر می شود بنابراین لازم است که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا با آگاهی هزینه و قیمت نهایی محصول را به صورت دقیق برآورد کنید.

نحوه تشخیص قیمت مناسب برای چاپ

نحوه تشخیص قیمت مناسب برای چاپ

یکی از دغدغه‌های اساسی همه افراد در هر کسب و کاری برآورد قیمت نهایی محصول چاپ شده است همانطور که پیش تر اشاره شد فاکتورهای بسیاری بر روی قیمت نهایی تاثیر گذار است و از طرفی افراد به دنبال راهی برای کاهش هزینه ها در این زمینه هستند لذا برای تشخیص صحیح و درست قیمت نهایی محصول چاپ شده نیازمند یک استراتژی کارآمد و مناسب و داشتن اطلاعات لازم از تعرفه های قیمتی و مدیریت هزینه ها به صورت صحیح و اصولی است در غیر این صورت هزینه های اضافی زیادی را متحمل می شوید از این رو برای تخصیص صحیح و اصولی بودجه خود و مدیریت کارآمد هزینه ها نیازمند مشورت با کارشناسان حرفه ای برای انتخاب بهتری و ایده ال ترین و در عین حال کم هزینه ترین محصول چاپی برای کسب و کار خود هستید که کارشناسان خلاق و حرفه ای ما در موسسه هرمس دیزایین آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدماتی نظیر خدمات طراحی، چاپ با به روز ترین دستگاه های چاپ و بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در کوتاه ترین زمان به شما عزیزان می باشد جهت دریافت مشاوره و ارائه خدمات با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.