از دیرباز تا به امروز روش های چاپ متنوعی وجود داشته که هرکدام قابلیت ها و محدودیت هایی در این امر داشته اند که با گذشت زمان دستگاه های چاپ نیز مانند صنایع دیگر دستخوش تغییر و پیشرفت شدند.

روز به روز شاهد پیشرفت در این زمینه بودیم تا جایی که دستگاه های بزرگ و غول پیکر رفته رفته جای خود را به دستگاه کوچک و پیشرفته‌ تر دادند و در صنعت چاپ تحول عظیمی به وجود آمده است که امروزه یکی از پیشرفته ترین روش های چاپ، چاپ یووی ( فرابنفش ) است که سبب ارتقای سطح کیفیت چاپ شده و بسیار پرکاربرد و محبوب است و به دلیل قابلیت استفاده از این نوع چاپ بر روی انواع متریال های مختلف مورد استقبال همگان قرار گرفته است.

چاپ UVچیست

چاپ UVچیست

یکی دیگر از خدمات تخصصی و حرفه‌ای موسسه هرمس دیزاین در زمینه چاپ و تبلیغات، ارائه خدمات چاپ یووی است که در این مقاله سعی داریم با ارائه مطالب مفید و مختصر شما عزیزان را با این نوع چاپ و کاربرد آن آشنا کنیم.

چاپ UV یو وی چیست

چاپ uv یک روش جدید و بسیار عالی بر پایه جوهر در چاپ دیجیتال است که از فناوری UV (ultraviolet ) اشعه فرابنفش برای خشک کردن یا به اصطلاح پخت جوهر و مرکب یووی استفاده می‌شود.

در این نوع چاپ‌ با پاشیدن جوهر و تاباندن نور لامپهای مخصوص فرابنفش بر روی طرح، جوهر به سرعت از حالت مایع به حالت جامد تغییر شکل میدهد و طرح دلخواه شما را با کیفیت و جزئیات کامل و در صورت تمایل برجسته بر روی سطح چاپ به نمایش می‌گذارد.

جالب است بدانید که این روش ابتدا در سالن های آرایش برای خشک کردن لاک ناخن استفاده می شده است و رفته رفته بر اساس این تکنولوژی دستگاه های چاپگر یووی تولید شدند که به‌دلیل تسریع در فرآیند خشک کردن جوهر و تولید محصولات و تصاویر گرافیکی با کیفیت عالی و ماندگاری و دوام و بی نظیر تحول عظیم در صنعت چاپ ایجاد کردند.

تاریخچه چاپ یووی چیست

تاریخچه چاپ UV

جالب است بدانید که روش به کارگیری چاپ به چندین هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد اما دوران شکوفایی و پیشرفت این صنعت و ایجاد انقلابی عظیم در صنعت چاپ و ظهور صنعت چاپ دیجیتال به سال ۱۴۵۶ میلادی برمی‌گردد که یوهانس گوتنبرگ با اختراع دستگاهی توانست روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ برگ را چاپ کند.

اما رفته رفته در اوایل دهه ۹۰ میلادی چاپ دیجیتال رونق یافت و در سال ۱۹۹۳ اولین چاپ رنگی دیجیتال به روش فشاری صورت گرفت و بعد ها با پیشرفت تکنولوژی روش های چاپ متنوع شدن مانند چاپ افست، متالایز، یو وی و …. که علاوه بر اینکه به چاپ سرعت بخشیدن سبب کیفیت و ماندگاری طرح های چاپ شده شدند.

تفاوت جوهر چاپ یو وی با سایر جوهرها

تفاوت جوهر چاپ UV با سایر جوهر ها

جوهر یو وی تفاوت‌های بسیاری با سایر جوهر های مورد استفاده در چاپگر های متفاوت دارد که می توان تفاوت های زیر را مهمترین و عمده ترین تفاوت های این نوع جوهر با سایر جوهر ها ذکر کرد

۱) جوهر یو وی در سرعت های مختلف چاپ به صورت فوری خشک می شود.

۲) قابلیت استفاده برای هد های مختلف مانند کونیکا، اسپکترا، توشیبا، سیکو، زار، ریکوه و اسپون با پیکولیترهای مختلف است.

۳) قابلیت چاپ و پرینت بر روی تمام سطوح و متریال های سخت و نرم  مثل چرم، پی وی سی، آلومینیوم، پلکسی، شیشه، چوب و … دارد.

۴) جوهر یو وی دارای انعطاف پذیری و مقاومت بالا در مقابل ترک خوردگی است و ضد خش بوده و به سادگی از بستر چاپ جدا نمی شود.

۵) دارای قابلیت چسبندگی قوی بر روی انواع متریال های کوتینگ خورده و بدون کوتینگ است

۶) جوهر یو وی به دلیل اینکه مانند جوهرهای دیگر از ایزوپروپیل الکل تولید نمی شود بوی کم دارد و دوستدار محیط زیست است.

۷) مقاومت بالا در مقابل الکل و خراش دارد.

۸) ماندگاری بالای بیش از سه سال در فضای بیرون.

۹) استفاده از تکنولوژی نانو-ذرات پیگمنت کمتر از ۱۰۰-۲۰۰ نانومتر می باشد که کوچکتر از قطر نازل‌های هد است که مانع گرفتگی هد می شود.

۱۰)WAVE  LENGH  OPTLON 365/375/395/405nm

۱۱) جوهر یو وی نسبت به سایر جوهر های دیگر زنده تر و پرجنب و جوش تر است.

چاپ تک رنگ چیست و در چه مواردی کاربرد دارد

فرایند چاپ UV

فرایند خاص چاپ یو وی و اینکه نیاز به گرمای زیاد و وجود لامپ های فرابنفش و دستگاه های خاص برای انجام این فرایند دارد یکی از بهترین و شگفت انگیزترین فرایند های چاپی که تاکنون موجود است به شمار می رود.

زیرا هیچ گونه محدودیتی در این نوع چاپ وجود ندارد و بر روی تمام سطوح قابل اجرا است و باعث ایجاد جلوه های بصری زیبا و شکیل و بسیار واضح و مشخص می شود و با مات و براق کردن بخشهایی از کار سبب چشم نواز تر شدن بخش های مشخص شده می شود و می توان گفت یکی از بهترین روش ها برای سفارش سازی محصولات خاص به حساب می آید.

فناوری چاپ UV

فناوری چاپ یو وی بر پایه و اساس نور فرابنفش بنا شده است و با وجود این تکنولوژی و توانایی است که به راحتی و به سرعت جوهر یو وی را خشک میکند و با توجه به این نوع از فناوری است که برخلاف چاپگر های معمولی که از جوهر های مبتنی بر حلال استفاده می‌کنند و جوهر آنها در معرض هوا و به آرامی و به مرور زمان در متریال نفوذ می کند و خشک می شود و به همین جهت رنگ و تصاویر کمرنگ تر می شوند، جوهر های یو وی فرموله شده است و فقط در معرض اشعه ماورا بنفش که از دستگاه یووی تابیده می‌شود به صورت فوری خشک می‌شود و همین امر سبب ماندگاری و شفافیت و کیفیت بالای رنگ های چاپ شده در چاپ یووی است.

نحوه عملکرد چاپگر یو وی

نحوه عملکرد چاپگر های یو وی بدین صورت است که ابتدا سطح متریال مورد نظر که کار چاپی بر روی آن انجام می شود درون دستگاه چاپگر ثابت می شود و سپس یک نازل طبق الگو و طراحی که با نرم افزار به رایانه دستگاه منتقل می‌شود به صورت رفت و برگشتی و با فاصله مشخص جوهر یو وی را بر سطح مورد نظر اسپری می کند.

و سپس بلافاصله جوهر یو وی در معرض تابش نور فرابنفش قرار می گیرد و  برخلاف چاپگرهای دیگرکه برای خشک شدن جوهر نیاز به زمان دارند جوهر یو وی به صورت فوری و سریع خشک می شود و بلافاصله بعد از پرینت، متریال های چاپ شده را برای عملیات بعدی جمع آوری کرده و همین امر سبب سرعت در روند کار می شود.

انواع دستگاه های چاپ یو وی

به صورت کلی می‌توان گفت که چاپگرهای یو وی بر اساس سطوح و متریال های چاپی و نوع عملکرد دستگاه به چندین دسته تقسیم می شوند از جمله:

۱) دستگاه چاپگر فلت بد ( Flatbed UV Printer ):  این چاپگر بیشتر برای چاپ روی سطوح مسطح و اجسام تخت مانند کاغذ، کارت یا موارد لطیف تر مثل پارچه مناسب است.

۲) دستگاه چاپگر رول به رول ( Roll to roll UV Printer ) : ساختار این نوع چاپگر بصورت ارگونومیک می باشد و برای مواردی که به صورت بسته بندی رولی و همچنین برای سطوح منعطف مثل پارچه، فوم های نرم،   برچسب ماشین و ورقه های کاغذ های بزرگ کاربرد دارد و به دلیل وجود کشش قابل تنظیم در این دستگاه به راحتی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که با تغییر تنظیمات سطح دلخواه خود را برای کار چاپ انتخاب کنید.

۳) چاپگر دوار یا روتری ( Rotary UV Printer ) : از این نوع چاپگر برای چاپ بر روی سطوح دوار مانند ظروف شیشه‌ای، بطری های نوشیدنی، شمع و… و برای پوشش ۳۶۰ درجه ای چاپ تصاویر باکیفیت بر روی بسته بندی مختلف استفاده می شود.

۴) دستگاه چاپ شیشه ای یو وی ( Glass- Printering Device ): برای چاپ بر روی سطح شیشه ای مثل جوایز، تابلو، پلاک و..‌. که دارای ظاهری زیبا و شکیل هستند به کار می رود.

۵) چاپگر دیجیتال UV : چاپگر دیجیتال UV یکی از چاپگرهای پرطرفدار یو وی محسوب می‌شود زیرا دارای مدل های مختلف صنعتی و رومیزی و…. در سایز و ابعاد متنوع و متفاوت است و دارای تنوع زیادی است و با توجه به اینکه می‌توان به صورت مداوم و ۲۴ ساعت کار کنند این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که با توجه به فضا و امکانات خود از انواع متفاوت آن بهره بگیرید.

۶) چاپگر یو وی مستقیم روی زیرلایه : این نوع دستگاه دارای عملکرد پویا است و قابلیت تطبیق با تمام سطوح و متریال های مختلف مانند فلز، شیشه، کاغذ، پلاستیک، پارچه و…. را دارند و این امر به شما کمک میکند تا به جای چند دستگاه متفاوت برای چاپ، یک دستگاه را بخرید و همین امر سبب صرفه جویی در هزینه های شما می شود.

۷) چاپگر های ترکیبی ( هایبرید ) : به دستگاه هایی که همزمان قابلیت فلت بد و رول به رول را با هم دارند گفته می شود.

چاپ LED _ UV

این نوع چاپ در واقع یک نوع چاپ پیشرفته‌تر چاپ یووی است که بر اساس طول موج هایی در محدوده نانومتر که توسط لامپ های ال ای دی ایجاد می شود کار می کند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی چاپگرهای نسل جدید یو وی از لامپ های ال ای دی بهره می‌گیرند که نسبت به لامپ های جیوه ای که در چاپگر های قدیمی استفاده می شود کم مصرف تر است و ایمنی بیشتری دارد و از همه مهمتر تمامی ویژگی های چاپگر های قدیمی را بهبود بخشیده اند و تمام ویژگی های چاپگر های قدیمی مانند کیفیت چاپ و ماندگاری آن را ارتقا داده است.

سرعت خشک شدن جوهر در این گونه چاپگرها افزایش یافته و با توجه به اینکه در طول کار چاپ هیچگونه گاز آلی انتشار نمی یابد بسیار با محیط زیست سازگار می باشد.

چاپ یو وی در صنعت بسته بندی چه کاربردی دارد

کاربرد چاپUV در صنایع بسته بندی

چاپ یو وی یکی از موارد مهم و بسیار پرکاربرد در صنعت چاپ و صنایع بسته بندی است که برای بسته بندی های مختلف و برچسب و لیبل های متفاوت و بسیار پرطرفدار می باشد.

و با استفاده از یک طراحی زیبا و منحصر به فرد می توان برای بسته بندی محصولات مختلف نظیر محصولات ورزشی، آرایشی، بهداشتی، نوشیدنی، لوازم تحریر وسایل صنایع دیگر که محصولات آن نیاز به بسته بندی و برچسب و لیبل دارند قابل استفاده می باشد به خصوص در صنایعی مانند صنایع دارویی و مواد غذایی که لیبل یکی از امتیازات و ویژگی های جدایی ناپذیر آنها است بسیار پر کاربرد می باشد.

کاربرد چاپ یو وی در صنعت داروسازی

کاربرد چاپ UV در صنایع داروسازی

با توجه به اینکه در صنعت داروسازی و پزشکی مشخصات داروی و تاریخ انقضا و داشتن برچسب و لیبل یکی از ویژگی‌های بسیار حساس این صنعت محسوب می شود و با توجه به اینکه در این صنایع احتمال جعل و  تقلب بسیار زیاد است برای جلوگیری از این مشکل از چاپ یو وی استفاده می شود زیرا چاپ یو وی با توجه به ایجاد شماره سریال در این زمینه مانع جدی برای تقلب محسوب می‌شود.

و همچنین با استفاده از جوهر های یو وی نامرئی که تنها در معرض اشعه یو وی قابل شناسایی است و با چشم دیده نمی شود به راحتی جلوی هرگونه جعل و تقلب در این صنعت گرفته می شود.

کاربرد چاپ یو وی در صنعت بسته بندی مواد غذای

کاربرد چاپ UV در صنایع غذایی

مواد غذایی یکی از صنایع مهم است که امر بسته بندی آن یک امر ضروری و مستلزم دقت نظر ویژه می باشد و رعایت استانداردهای بهداشتی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

و به دلیل اینکه در روشهای چاپ دیگر احتمال انتقال جوهر و مرکب به مواد غذایی وجود دارد از چاپ یو وی به خاطر این که جوهر در آن به سرعت خشک می‌شود و در مواد خوراکی قابل نشر نیست و تمامی استانداردها را رعایت می شود بهره می گیرند.

کاربرد چاپ یو وی چیست

با توجه به اینکه چاپ یو وی بر روی تمام متریال ها و سطوح مختلف قابل اجرا است و همچنین در مقابل تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و ماندگاری و کیفیت رنگ در آن بسیار زیاد می باشد سبب شده است در صنایع مختلف از این نوع چاپ بهره گیرند.

از این نوع چاپ می توان برای چاپ انواع متون و نوشته ها و طراحی های مختلف تصاویر، لوگو و … و همچنین برای سفارش سازی و چاپ بر روی بنرهای تبلیغاتی، چوب، MDF، انواع فلزات مانند بطری و قوطی های مختلف، تزیین بسته بندی های مختلف به صورت تخت یا برجسته، چاپ بر روی قاب گوشی، کیف، جعبه های مختلف، هدایای تبلیغاتی مانند سررسید، ساک دستی، خودکار، دفتر، تجهیزات ورزشی، کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و…

بسته بندی لوازم تزیینی خانگی، ایجاد طرح های تزیینی بر روی وسایل مختلف نظیر ماگ، سرامیک، مقوا، فیلم و همچنین ابزارهای تبلیغاتی نظیر لایت باکس، منوی رستوران و بسیار موارد دیگر کاربرد دارد.

با این چاپ UV و برتری آن به سایر چاپ ها مشخص می شود.

روی چه متریالی می توان چاپ UV را انجام داد

چاپ یووی بر روی تمام متریال ها و مواد مختلف با هر جنسی و تمام سطوح امکان پذیر است و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد غیر از متریال هایی که ضد آب هستند و آنهایی که سطح روغنی دارند چاپ یووی بر روی تمامی مواد قابل اجرا است مانند:

چاپ یو وی بر روی چوب: چوب یکی از متریال های بسیار عالی برای چاپ یو وی است و تمام محصولات از این جنس مانند آلات موسیقی، اسباب بازی، قاب عکس، ظروف چوبی، لوازم خانگی، در و پنجره چوبی، میز و صندلی و… را شامل می‌شود.

چاپ یو وی بر روی شیشه: چاپ یو وی بر روی شیشه یکی از چاپ های بسیار زیبا و شکیل است که با استفاده از یک لایه پرایمر طرح دلخواه را بر روی شیشه و سطوح صاف و صیقلی که به راحتی نمی توان بر روی آن کار چاپ انجام داد و تمام اقلام شیشه ای مثل پنجره، لایت باکس، کریستا و…. اجرا کرد.

چاپ یو وی بر روی بوم و پارچه: بوم های  نقاشی و پارچه ها یکی از بهترین گزینه ها برای انجام چاپ یو وی هستند زیرا کیفیت و ماندگاری طرح در چاپ یو وی در کارهای هنری بیشتر بسیار حائز اهمیت می باشد و همچنین در پارچه های لایت باکس فریم لس چاپ یو وی بسیار پرکاربرد و محبوب است‌

و نیز بنرهای تبلیغاتی و کیف و کفش های برزنتی و تجهیزات و لباس های ورزشی و سایر اقلام پارچه ای با چاپ یو وی دارای طرح و رنگی با کیفیت و زیبا و منحصر به فرد هستند.

چاپ یو وی بر روی سرامیک: چاپ یو وی در صنعت سرامیک سازی و کاشی تحول عظیمی ایجاد کرده است  به طوری که طراحان داخلی و تولید کنندگان سرامیک و کاشی با روش یو وی طرح یکسانی را بر روی تعداد زیادی از سرامیک و کاشی با سرعت زیادی انجام می‌دهند به جای لعاب زدن که سخت و زمان بر است.

و همچنین می توان طراحی سه بعدی دلخواه خود را به روش چاپ یو وی به راحتی بر روی سطوح ایجاد کرد.

چاپ یو وی بر روی چرم: یکی از بهترین روش های چاپ بر روی چرم چه به صورت مصنوعی و چرم حیوانی و تمام محصولات تشکیل شده از چرم چاپ یو وی است به دلیل اینکه جوهرهای یو وی نرم و منعطف هستند و می‌توانند به راحتی برای چاپ بر روی چرم از آنها بهره گرفت.

چاپ یو وی بر روی فلزات: چاپ یو وی بر روی تمام سطوح فلزی انجام می شود به خصوص بطری های فلزی و جعبه و قوطی های فلزی حامل مواد خوراکی و غذایی که گزینه مناسبی می باشد زیرا جوهر یو وی با لامپ های ال ای دی سریع خشک می شوند و در مواد خوراکی نفوذ نمی کند و همچنین برای خشک شدن جوهر از گرما و حرارت استفاده نمی‌شود بنابراین گزینه مناسب برای سطوح و موادی است که نسبت به گرما حساس هستند.

و همچنین چاپ یو وی بر روی سطوح و متریال های دیگر نظیر سنگ، بتن، پلاستیک،پلکسی و سایر مواد دیگر  قابل اجرا است.

مزایای چاپ یو وی چیست

چاپ یو وی مزایای بسیاری زیادی دارد که این روش چاپ را نسبت به سایر روش‌های دیگر متمایز کرده است از جمله:

_ این روش مانند بر خلاف سایر روش‌های دیگر محدودیتی برای چاپ بر روی اجسام و متریال به کار برده برای چاپ وجود ندارد و بر روی تمام سطوح و مواد با ضخامت های متفاوت قابل اجرا است و این امکان را فراهم کرده است که همه افراد برای چاپ و تبلیغات محصولات و اقلام خود بدون هیچ محدودیتی از آن بهره بگیرند.

_ ویژگی منحصر به فرد دیگر این نوع چاب مقاومت این روش در شرایط سخت مثل گرما، رطوبت، اصطحکاک نور، خراش و ….. و یک مزیت بسیار مهم برای تمام افرادی که به دنبال کیفیت و ماندگاری کارهای چاپی خود هستند و نگران این امر که پس از مدتی طرح چاپ شده تغییر رنگ ندهد و از بین نرود به خصوص ابزارهای تبلیغاتی نظیر لایت باکس که بیشتر در فضای بیرون قرار می گیرند به حساب می آید.

_ جوهر یو وی به سرعت در معرض اشعه فرابنفش خشک و تثبیت می‌شود و نیازی به خشک شدن در معرض هوا ندارد و فرصتی برای حرکت جوهر و به هم ریختگی طرح ایجاد نمی شود به خصوص در زمانی که طرح دارای جزئیات است بهترین روش چاپ  محسوب می‌شود و همین امر فرایند چاپ را سرعت می‌بخشد.

_ چاپ یو وی سبب کیفیت و ماندگاری و طول عمر طرح و کار چاپی می شود و یک روش بسیار مناسبتر از روش های چاپ دیگر محسوب می‌شود.

_ در چاپگرهای فلت بد با تنظیم نازل می توان طیف وسیعی از متریال های مختلف مانند سنگ، چوب، چرم، کاغذ، پلاستیک، و… با طرح و نقش عالی و با کیفیت چاپ کرد.

_ چاپ یووی برخلاف سایر چاپ ها که برای خشک شدن رنگ و جوهر از گرما و حرارت استفاده می‌کنند گرمای اضافی تولید نمی‌کند و گزینه مناسب برای مواد حساس به گرما محسوب می‌شود.

_ در فرایند چاپ یو وی نیاز به آماده سازی و طی کردن مواد قبل از فرآیند چاپ نیست بنابراین سرعت روند چاپ را افزایش می دهد.

_ چاپ یو وی به دلیل عدم نفوذ جوهر به طرف دیگر یکی از روش های بسیار مناسب برای چاپ دو طرفه به حساب می آید.

_ یکی از مهمترین مزایای چاپ یو وی امکان ایجاد الگو و بافت های سه بعدی و برجسته بر روی سطوح است.

_ برخی از مزایای چاپ یو وی مربوط به دارندگان دستگاه چاپگر یو وی است مانند مصرف جوهر در این نوع چاپ کمتر از جاهای دیگر است و همین امر سبب کاهش هزینه‌های اولیه برای دارندگان دستگاه چاپ می شود، طول عمر لامپ های ال ای دی بیشتر بوده و مصرف انرژی را کاهش میدهد، امکان استفاده از این نوع چاپ برای تمامی موارد وجود دارد، جوهر یو وی سازگاری بیشتری با محیط دارد و ….

معایب چاپ یو وی چیست

با وجود تمام مزایای این نوع چاپ برخی معایب نیز وجود دارد که عبارتند از:

_ به دلیل اینکه می توان ۶ تا ۱۱ رنگ را درون نازل چاپگر قرارداد برای اعمال جوهر و ترکیب رنگ ها و پردازش آنها  نیاز به زمان ببشتری است و ممکن است کمی زمانبر باشد ولی با وجود این امر ترکیب رنگی با کیفیت عالی ارائه می‌شود‌.

_ یکی از مهمترین عیب های این روش چاپ، قیمت بالاتر آن نسبت به سایر روشهای چاپ است به خاطر اینکه جوهر یو وی و تجهیزات آن نسبت به سایر روشها گرانتر است.

_ هنگام کار با جوهر یو وی باید بسیار دقت داشت که با پوست دست تماس برقرار نکند زیرا این جوهر قبل از خشک شدن برای افراد مضر است و همچنین نور فرابنفش برای چشم و پوست انسان خطرناک است و باید مراقب بود وگرنه آسیب جدی به افراد می رسد.

_ اعمال چاپ یووی بر روی مواد ضد آب و روغنی امکان پذیر نیست و نمی‌توان بر روی این نوع چاپ یو وی استفاده کرد.

_ شرایط نگهداری جوهر یو وی باید تحت دما و محافظت خاصی باشد.

_ به دلیل وابسته بودن فرایند چاپ یووی به لامپ های ال ای دی و نور فرابنفش امکان انجام این نوع چاپ فقط با دستگاه خاص است.

که همین ویژگی هاست که چاپ UVو برتری آن نسبت به سایر چاپ ها را نشان می دهد.

چاپ یو وی چه برتری نسبت به سایر انواع چاپ ها دارد

چاپ یووی یکی از پرکاربردترین روش های چاپ در جهان است که به دلیل برتری های بسیار زیاد از سایر روش ها ی چاپ یک روش چاپ بسیار محبوب در بین متقاضیان به شمار می رود که در ادامه به برخی از این امتیاز ها و برترین های این نوع روش اشاره می کنیم:

_ چاپ بر روی طیف وسیعی از متریال های مختلف و بسترهای گوناگون با جنس های متفاوت: چاپ یو وی برخلاف سایر چاپ های دیگر بدون هیچ گونه محدودیتی بر روی تمام متریال ها و مواد مختلف و هر سطحی قابل اجرا است.

_ در این نوع چاپ نیازی به آماده سازی بستر چاپ نیست: در چاپ به روش یو وی نیازی به آماده سازی بستر نیست مگر برای سطوح مانند کاشی، شیشه با استفاده از کوکینگ ( رنگ سفید ) برای ماندگاری بیشتر و لاک مخصوص ( وارنیش ) برای براق شدن کار استفاده می شود.

_ مقاومت، دوام و ماندگاری بالا: یکی از برترین های چشمگیر این روش چاپ مقاومت بسیار بالا در مقابل رطوبت، گرما، نور، خراش، اصطحکاک و سائیدگی است و با توجه به اینکه جوهر یو وی در اثر تابش اشعه فرابنفش خشک می شود دارای دوام و ماندگاری بالا است و در اثر تابش نور خورشید یا باران و یا تماس با انواع شوینده ها تغییر رنگ نمیدهد.

_ سرعت بالای چاپ:  فرایند چاپ uv و سرعت در روند خشک شدن جوهر یو وی سبب شده است که چاپ یو وی نسبت به سایر چاپ دارای سرعت بیشتری باشد.

_ چاپ لایه های مختلف رنگ در یک مرحله: یکی از قابلیت های ویژه دستگاه فلت بد چاپ لایه های مختلف رنگ در یک زمان است به طوری که در ابتدا رنگ سفید و بعد از آن بلافاصله رنگ اصلی مربوط به طرح را پرینت می‌کند.

_ ایجاد بستری مناسب برای ارائه هر گونه خلاقیت و نو آوری: قابلیت چاپ یو وی برای چاپ روی سطوح مختلف به خصوص سطوح صاف و صیقلی سبب ایجاد پتانسیل بالا در افراد برای ارائه خلاقیت و نوآوری های خود می شود مانند چاپ یو وی بر روی پلکسی، شیشه، آینه، کاشی، سنگ و….

_ چاپ یو وی چاپ سبز و دوستدار محیط زیست: جوهر یو وی مانند سایر جوهرهای دیگر ایزوپروپیل الکل و گازهای آلی فرار ( Vocs ) تولید نمی‌کند و بوی نامطبوعی تولید نمی‌شود و نیاز به تهویه ندارد و بنابراین دوستدار محیط زیست است.

نکات مهم قبل از چاپ یو وی چیست

_ در چاپ یو وی  زمانی که طرح دارای جزئیات بیشتر و ریز است نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد.

_ برای استفاده از مرکب های متالیک همراه پوشش UV باید دقت داشت زیرا این نوع مرکب ها حاوی ذرات فلزی هستند و زمانی که جوهر خشک می شود ذرات فلزی به سطح می آید و به راحتی پاک می شود.

_ باید دقت داشت از مرکب هایی برای چاپ یو وی استفاده شود که بUV سازگار باشند.

_ توجه داشته باشید که امروزه تمام انواع پوشش های یو ووی حاوی روشن کننده است که به تدریج موجب کم رنگ شدن چاپ می‌شوند.

_ به علت اینکه یو وی به راحتی جذب میشود برای چاپ بر روی انواع مقوا ها و کاغذ های غیر گلاسه با وزن پایین مناسب نیستند بلکه بر روی مقوای گلاسه قابل اجرا است.

_ در چاپ uv برش خطوط و لبه پنجه مشخص می‌شود و به خاطر همین افرادی که تخصص و مهارت کافی را دارند می توانند به راحتی چاپ زیبا و منحصر به فردی را به شما ارائه دهند.

_ دقت داشته باشید که عملیات برجسته‌سازی باید پس از فرآیند چاپ یو وی صورت گیرد.

_ توجه داشته باشید که در چاپ یووی رنگ هایی مانند آبی، رفلکس، قرمز روبین، قرمز رودامین، و سایر رنگ هایی که از ترکیب این رنگ حاصل می شوند مانند بنفش به احتمال زیاد تغییر رنگ دهند.

_ باید توجه کرد که کاغذ هایی که برای چاپ یو وی استفاده می شود فاقد هرگونه اسید باشند زیرا اسید به مرور زمان سبب زرد شدن پوشش یو وی می‌شود و همچنین مانع چسبندگی آن می‌شود.

_ انجام یو وی بر روی لبه چسب بعد از فرآیند چاپ کنسل است بنابراین بر روی لبه چسب چاپ یووی انجام نمی شود.

_ برخی از مقوای گلاسه دارای پوشش با منافذ باز هستند که قبل از خشک شدن جوهر یو وی باید جلوه نهایی پوشش یو وی را رگه دار کرد.

_ باید دقت داشت که چاپ یو وی بر روی کاغذ های براق و درخشان و با قالب برش خورده انجام ندهید‌.

_ به علت اینکه در پوشش یو وی اثر انگشت بر روی رنگ های تیره تر بیشتر از رنگ های روشن تر و ترکیبی نشان داده می‌شود باید از کاغذهای بدون پوشش در این روش استفاده شود.

_ در این روش باید توجه داشت قسمتهای از طرح که به صورت موضعی هستند حتماً به صورت فایل جداگانه به چاپ خانه ارائه شود.

_ توجه داشته باشید که فایل ارائه شده طرح شما اگر نیاز به چاپ یا تزیینات دیگر مثل طلا کوب کردن و…‌ دارد آن قسمت را در فایل ارائه شده به چاپخانه خالی بگذاریم تا هیچگونه عملیاتی در آن قسمت انجام نشود.

قیمت چاپ یو وی

قیمت چاپVU

چاپ یووی نسبت به سایر چاپ های دیگر منعطف تر است و تخمین قیمت آن دشوارتر است و عوامل گوناگونی مانند میزان جوهر مصرفی، تعداد محصول، جنس متریال چاپی، مدت زمان لازم برای چاپ، ابعاد و نوع طرح و سایر موارد دیگر در تعیین قیمت چاپ uv تاثیر گذار هستند و نمی‌توان یک نرخ مشخص را برای این نوع چاپ ارائه کرد اما شما با خیال آسوده می توانید به راحتی با مراجعه و تماس به متخصصان حرفه‌ای موسسه هرمس دیزاین با پرداخت حداقل هزینه و بدون هیچگونه هزینه اضافی از زیبایی و منحصر به فرد بودن طرح و نقش کار خود و همچنین کیفیت و ماندگاری کار چاپی خود اطمینان حاصل فرمایید.