کارتن دایکات چیست ؟ چرا به کارتن دایکات کارتن سبز می گویند؟ انواع کارتن دایکات و کاربردهای آنها، چاپ و گرافیک بر روی کارتن دایکات چگونه است، قیمت کارتن دایکات چقدر است؟

کارتن دایکات به عنوان یکی از روش‌های موثر و پیشرفته بسته‌بندی شناخته می‌شود که توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف به دست آورد. این مقاله به بررسی جامع کارتن دایکات، فرآیند تولید، انواع، مزایا و دستگاه‌های مورد استفاده در تولید آن می‌پردازد.

دایکات چیست

دایکات چیست

دایکات ( Die Cutting ) یک مفهوم و اصطلاح کلی است که در لغت به معنای برش و قالب است اما به طور کلی می‌توان آن را قالب زنی به همراه تیغ و خط تا تعریف کرد که به طور کلی شامل فرایند برش پلاستیک، ورق های فلزی، کاغذ، انواع جعبه، کارتن، مقوا به شکل های خاص با استفاده از ماشین آلات مخصوص به نام دایکات برای تولید حجم انبوهی از جعبه و کارتن های بسته بندی با اشکال هندسی مختلف و متفاوت و با ابعاد و اندازه های مختلف بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده برای این امر که به صورت حرفه‌ای در حجم وسیع تولید می شوند، ذکر کرد.

کارتن دایکات چیست

کارتن دایکات چیست

کارتن دایکات به نوعی از کارتن‌ها گفته می‌شود که با استفاده از تکنیک دایکات برش می‌خورند تا به شکل و اندازه‌های خاصی درآیند. این کارتن‌ها معمولاً برای بسته‌بندی‌های دقیق و سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارتن دایکات در واقع دارای ابعاد و اندازه مشخص و از پیش تعیین شده ای نیست بلکه شکل و اندازه آن با توجه به سلیقه و نیاز مخاطب و نوع کاربرد جعبه طراحی می‌شود و توسط دستگاه دایکات به صورت دقیق بارها و بارها بدون دخالت دست، قیچی و شابلون ساخته و تولید می شود.

ماشین دایکات در صنعت بسته بندی بسیار حائز اهمیت است زیرا علاوه بر این که سبب صرفه جویی در وقت و انرژی می شود سبب طراحی حرفه ای و اصولی و خلاقانه و ایجاد اشکال مشابه و یکسان در امر کارتن سازی می شود.

معرفی محصول: جعبه های لمینتی

مزایا کارت دایکات چیست؟

 

کارتن های دایکات دارای مزیت ها بیشماری هستند که سبب می شوند محبوبیت زیادی در بین  شرکت‌ ها و تولیدی های بسیار زیادی برای بسته بندی و نگهداری و حمل و نقل محصولات مختلف داشته باشد از جمله:

1.کارتن دایکات را در هر شکل و اندازه که بخواهید می‌توان تهیه و تولید کرد به ویژه در سایز و ابعاد کوچک و متوسط در نتیجه تنوع در شکل و اندازه در این نوع کارتن ها بسیار زیاد است.

2. دایکات در صنعت بسته‌ بندی اهمیت بسیاری دارد زیرا طراحی خلاقانه و اصولی آن سبب نمایش بهتر محصول درون کارتن می‌شود و بهترین روش بسته بندی محصولات به ویژه برای افرادی که به دنبال بسته بندی شکیل و زیبا هستند.

3.استفاده از ماشین دایکات باعث صرفه جویی در وقت و زمان می شود و استفاده از این نوع دستگاه ها منجر می شود که  اشکال بریده شده و بسته بندی حرفه ای و یکسان بدون دخالت دست یا ابزاری نظیر قیچی یا شابلون یا تیغ روی کارتن ها ایجاد شود.

کاربرد کارتن دایکات

کاربرد کارتن دایکات

کارتن دایکات برای بسته بندی محصولات مختلف و متفاوتی استفاده می شود نظیر انواع میوه و تره بار، صیفی جات، محصولات داخلی و صادراتی و…. که وظیفه این نوع از کارتن ها حفظ کیفیت و نگهداری ویژه از محصول درون خود است.به ویژه اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بحث صادرات محصولات به سایر نقاط و کشورهای دیگر است.

همچنین کاربرد دیگر کارتن های دایکات در صنعت بسته بندی مواد غذایی و خوراکی مانند پیتزا و فست فود و…. می باشد و همچنین از انواع کارتن های دایکات سه لایه، پنج لایه، تک لایه در تهیه و تولید کارتن های پستی استفاده می‌شود.

انواع کارتن های دایکات چیست

انواع کارتن های دایکات چیست

کارتن های دایکاتی در صنایع مختلف به ویژه صنعت کارتن سازی و بسته بندی محصولات مختلف بسیار کاربرد دارند و با توجه به سلیقه مخاطب دارای انواع و اقسام مختلفی است که ما در اینجا چند مدل از پرکاربردترین مدل های کارتن دایکات را به شما معرفی می کنیم.

مدل تلسکوپی: این نوع مدل از  کارتن دارای دو بخش به صورت کاملاً مجزای زیر و رویه است که امروزه  از این نوع کارتن در صنایع مختلف برای بسته بندی محصولات متفاوت به ویژه برای بسته بندی و حمل میوه های مختلف نظیر سیب، موز، خرما و… استفاده می شود.

مدل دسته دار: طراحی این گونه کارتن ها بدین صورت است که دو دسته در کنار جعبه تعبیه شده است و بیشتر برای حمل اسباب بازی کودکان استفاده می شود و همچنین در بعضی از انواع دیگر آن علاوه بر دو دسته کنار جعبه یک دستگیره در قسمت بالای جعبه اضافه می‌کنند که مانند صندوق برای حمل لوازم سنگین از قبیل قطعات فلزی از آن بهره می‌گیرند.

مدل چهاردرب: کارتن چهار درب جزء یکی از کارتن های مدرن ولی در عین حال محکم و بادوام است که برای نگهداری محصولات مختلف به ویژه برای حمل و جابجایی وسایل و جعبه های کوچکتر استفاده می شود.

مدل سوراخ دار: این نوع کارتن ها همانطور که از اسمش مشخص است داری سوراخ های در سطح و روی جعبه است مانند کارتن های میوه، محصولات دریایی، محصولات لبنی (که به کارتن های لبنی در صنعت کارتن سازی کارتن های سردخانه ای نیز گفته می شود ).

مدل یک درب: از این نوع مدل کارتن بیشتر برای نمایش محصولات استفاده می شود.مدل جعبه و کارتن بسیار پرکار برد برای بسته بندی لوازم خانگی مانند اجاق گاز، کارتن یخچال و..

معرفی محصول:  کارتن لوکس

مراحل ساخت کارتن دایکات

مراحل ساخت کارتن دایکات

ساخت کارتن دایکات شامل مراحلی نظیر ساخت قالب کارتن‌ یا تخته یا تیغ های فلزی است که می خواهیم از آن کارتن داشته باشیم، قالب ها برای این منظور متناسب با شکل مورد نظر طراحی می شوند و توسط تخته یا تیغه های فلزی ساخته می شوند و بعد ورقه های کارتنی و مقوایی روی آن قرار گرفته و در انتها کارتن ها به شکل قالب مورد نظر شکل و فرم می گیرند که این مرحله به صورت خودکار و اتوماتیک توسط دستگاه دایکات انجام میگیرد.

 

اصول بسته بندی کارتن های دایکات چیست

اصول بسته بندی کارتن های دایکات شامل قواعد سخت و بسیار مشکل و  پیچیده نیست بلکه کافی است که شما به نحوه قرار گرفتن برش های مقوا در کنار هم و همچنین اصول قرارگیری درب بر روی جعبه دقت کنید و توجه داشته باشید که آنها را طبق اصول و قواعد مشخص شده انجام دهید زیرا در غیر این صورت بسته‌بندی شما ناقص بوده و کارتن دایکات قادر به رعایت اصول مراقبتی از محصولات درون خود نبوده و ممکن است که کالا در حین حمل و جابه جای با احتمال خطر و آسیب مواجه شود.

بنابراین در هنگام بسته بندی این نوع از کارتن ها باید دقت کافی داشته باشید که  تمامی نکات و اصول قرارگیری مقواهای برش خورده مطابق خط تا باشد و همچنین درب کارتن به خوبی بر روی جعبه  قرار بگیرد  تا شما دارای یک کارتن دایکات محکم و استوار باشید که به هنگام حمل و نقل به خوبی از محصول درون خود مراقبت کند.

چاپ و گرافیک بر روی کارتن دایکات چگونه است

چاپ و گرافیک بر روی کارتن دایکات چگونه است

مقوا های به کار رفته برای ساخت و تولید کارتن های دایکات قابلیت هرگونه چاپ و گرافیک به صورت حرفه‌ای را دارند و بنابر سلیقه مشتری و مخاطب امکان هرگونه طراحی و چاپ بر روی این نوع مقوا وجود دارد.

البته گاهی بنا بر خواست مخاطب به صورت ساده و بدون چاپ و گرافیک تولید می شود زیرا برخی از شرکت‌ ها و واحدها تجاری تمایل دارند که خود کار چاپ بر روی این نوع کارتن ها را انجام دهند و گاهی برخی از شرکت‌ ها کارتن های دایکات را بدون هیچگونه چاپ و گرافیکی برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند.

معرفی محصول: جعبه های لمینتی

کارتن دایکات در چه ابعادی تولید می گردد

یکی از خصوصیات منحصر به فرد کارتن های دایکات که سبب شده است استفاده از آن برای هر نوع محصولی میسر باشد و شرکت‌ ها و واحد های تولیدی مشتاق هستند از این نوع کارتن ها و جعبه ها برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنند این است که می‌توان این نوع کارتن ها را در هر ابعاد ( طول، عرض، ارتفاع ) و در هر شکل و سایز و اندازه ای طراحی کرد بدون هیچ گونه محدودیتی بنابراین شما می توانید با خیال آسوده کارتن های دلخواه خود را با هر سایز و اندازه در قالب‌های مختلف با طراحی های متفاوت و منحصر به فرد سفارش دهید.

 

قیمت کارتن های دایکات

انواع کارتن های دایکاتی با توجه به این که می‌توانند در تعداد لایه ها و استحکام های مختلف با ابعاد کوچکتر و بزرگتر ساخته شوند قیمت‌های متفاوتی دارند اما باید توجه داشت که قیمت تمام شده کارتن بر قیمت نهایی تولیدات تقسیم می‌شود و اصولاً سبب افزایش قیمت فروش نمی شود.

جعبه دایکات را از کجا سفارش دهیم

جعبه دایکات را از کجا سفارش دهیم

اگر شما به دنبال جعبه و کارتنی با مقاومت و استحکام بالا و ظاهری زیبا و منحصر به فرد برای توزیع و بسته بندی محصولات و اقلام مصرفی و صنعتی و غیرصنعتی خود هستید و میخواهید کسب و کار شما تفاوت قابل توجهی با سایر رقبا داشته باشد می توانید از کارتن های دایکات برای این امر استفاده کنید.

کارتن های دایکات علاوه بر اینکه با طراحی ویژه و خاص خود می توانند به راحتی و به صورت خاص و زیبا محصولات شما را به نمایش بگذارند و کسب و کار شما را به صورت حرفه‌ای در معرض دید همگان قرار دهند همچنن می توانند به آسانی شعار کسب و کار شما  را نیز به صورت ویژه و خاص به مخاطب عرضه کنند این نکته را هم به مخاطب القا می کند که کسب و کار شما حامی محیط زیست است.

موسسه هرمس دیزاین با استفاده از کادری مجرب می تواند با استفاده از محاسبه هزینه دقیق قالب یا تیغ و محاسبات بسیار عالی در زمینه عملیاتی مانند بسته‌ بندی و بکارگیری ترفندهای مناسب در ساخت قالب یا طراحی بسته بندی سبب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه تولید شود و با استفاده از برترین دستگاه های دایکات و به روزترین دستگاه های چاپ و گرافیک کاملا حرفه ای قادر است شما را در تهیه و تولید انواع کارتن های ساده، کارتن های دایکات، جعبه و کارتن های بسته بندی، جعبه مقوایی، همراه با طراحی و چاپ با کیفیت بسیار عالی و قیمت مناسب، شما عزیزان را یاری نماید.

معرفی محصول: جعبه های ایندربردی (ضخامت کم)

پرسش های متداول

آیا این نوع کارتن ها ضد آب هستند

جنس این نوع کارتن مانند انواع دیگر کارتن ها از جنس مقوا می باشد و مقوا هم در مقابل آب آسیب پذیر بوده و آب درون آن نفوذ می کند ولی باید توجه داشت که هرچه تعداد لایه های مقوایی به کار رفته در تهیه و ساخت کارتن های دایکات بیشتر باشد میزان نفوذ آب به لایه های داخلی کارتن کمتر می‌شود.

 

آیا کارتن های دایکاتی سازگار با محیط زیست هستند

 

کارتن های دایکاتی مانند سایر کارتن ها و جعبه های سلولزی از مقوا ساخته می‌شوند و به دلیل اینکه مقوا قابلیت بازیافت دارد و به راحتی تجزیه پذیر است و به آسانی در طبیعت جذب می شود و سازگار با محیط زیست می باشد برای حفاظت از محیط زیست بسیار مناسب است و به همین علت مورد حمایت سازمان‌های بین‌المللی زیادی قرار گرفته است.

آیا احتمال واژگونی محصولاتی که توسط کارتن دایکات بسته بندی می شود وجود دارد

به خودی خود و در حین حمل و جابجایی معمولی و یا در ضربات جزئی و خفیف به دلیل استحکام بالای کارتن های دایکات اتفاقی برای محصولات درون کارتن پیش نمی آید و احتمال واژگونی آن ها بسیار اندک است ولی در ضربات شدید مانند سوانح رانندگی به احتمال زیاد محصول درون کارتن واژگون شود ولی با وجود استحکام بالای جعبه احتمال آسیب دیدن کالا و محصول درون کارتن بسیار اندک است.