تراکت تبليغاتى چيست؟

تراکت یک برگه چاپی است که عمدتا به صورت یک رو است و جزء ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی برای معرفی کسب و کار به همگان است که قابلیت نشر و توزیع بسیار بالایی در بين افراد زیادی در مدت زمان کوتاهی دارد.

دریافت قیمت تراکت تبلیغاتی

كاربرد تراكت تبليغاتى چیست؟

تراکت تبلیغاتی برای مصالح و موارد متفاوت قابل استفاده از جمله:

 

كاربرد تراكت تبليغاتى چیست؟

تراکت تبليغاتى چيست

  • جنبه تبلیغاتی و بازاریابی و معرفی کسب و کارها به همگان
  • جنبه تجاری بر پایه فروش محصولات
  • انتقال پیام های مهم از قبیل پیام سیاسی ،مذهبی ،اجتماعی در بین عموم مردم
  • برای خبر دادن از اتفاق و رویداد مهم مانند کنسرت، جشنواره یا مراسمات خاص
  • به کار بردن تراکت برای  آگهی استخدام شرکت های مختلف

و کاربردهای متفاوت دیگر…

دلايل اهميت تراكت در امور بازاريابى

تراکت یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که در دنیای رقابتی امروز با توجه به روش‌های متفاوت بازاریابی و تبلیغات مجازی و حضوری در بین صاحبان کسب و کارهای متفاوت بسیار مورد توجه و استقبال است زیرا:

1) مقرون به صرفه است:  طراحی و چاپ و توزیع و پخش تراکت جز محدود ابزار های چاپی است که بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه است و این خود دلیل بسیار مهمی برای انتخاب تراکت در بسیاری از مشاغل براى تبلیغات کسب و کار خود است.

دلايل اهميت تراكت در امور بازاريابى

تراکت تبليغاتى چيست

2) ارتباط با مخاطبين:  جالب است که بدانید اولین ابزار تبلیغاتی که به صورت مستقیم با مخاطبین زیادی از رده های سنی متفاوت و با عقاید و فرهنگ های متفاوتی ارتباط برقرار می کند تراکت تبلیغاتی است.

3) در طراحى تراکت محدودیتی نیست و مى توان خلاق بود:  نکته قابل توجه این است که در طراحی تراکت می‌توان از ایده‌های مختلف استفاده کرد و محدود به طرح ثابت و یکنواخت نبود و باتوجه به خلاقیت و نوآوری طراح در این زمینه یک تراکت خاص و منحصر به فرد را ارائه کرد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند.

نکات طراحى و چاپ تراکت تبليغاتى

خوب است که بدانیم یکی از سریع ترین و کم حجم ترین و کم هزینه ترین ابزارهای تبلیغاتی در هر کسب و کاری تراکت است بنابراین برای اینکه بتوانیم به اهداف خود در زمینه بازاریابی و تبلیغات دست یابیم  و بتوانیم در رقابت با سایر کسب و کارها و محصولات دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم بايد تراکتی خلاق وبه روز تر داشته باشيم  هر چه طراحی تراکت حرفه ای و جذاب تر باشد باعث ارتقاء در کسب و کار می شود به گونه ای که مخاطب را جذب خود کرده و آن را ترغیب به خواندن مطالب تبلیغات بر روی کاغذ تراکت می کند  بنابراین در طراحی تراکت لازم است نکاتی را رعایت کنیم از قبیل:

1) تصاوير هنرمندانه ومنحصر به فرد:  نقش و اثرگذاری تصاویر جذاب و هنرمندانه در تبلیغات بر روی مخاطب فوق العاده بود به گونه ای که مخاطب را علاقه مند به خرید و استفاده از کالا و خدمات شما می کند.

2) متن مناسب:  متن زیبا و مناسب در حالی که کوتاه و مختصر باشد تاثیر گذاری دو چندانی در جذب مخاطب به خود دارد.

3) عنوان متناسب:  عنوان ها و تیتر های جذاب و جالب باعث جلب توجه مخاطب بیشتری به خود می شوند.

4) فونت خوانا و مناسب:  فونت نوشته ها باید به گونه‌ای باشد که برای همگان خوانا و قابل درک باشد.

5) برجسته کردن مطالب مهم:  طراحى مطالب و مزیت های مهم که تأثیر بسزایی در کسب و کار و فروش شما دارند از قبیل تخفیف و فروش ویژه و …به صورت برجسته و درشت نمایی بر روی تراکت مى باشند.

6) رنگ هاى متناسب:  برای جذب مشتری بیشتر در دنیای تبلیغات، رنگ ها حرف اول را می زنند زیرا رنگ ها به خودی خود باعث تحریک عواطف و احساسات مخاطب می شود و استفاده از رنگ مناسب با توجه به کسب و کار شما یکی از نکته های مهم در طراحی تراکت است.

نکات طراحى و چاپ تراکت

تراکت تبليغاتى چيست

7) طراحى لوگو: طراحى لوگو در تراکت باعث میشود که مخاطب شما را زودتر بشناسد و سبب ایجاد حس اعتماد بیشتری به شما می شود.

8) چاپ تراکت:  نکته قابل توجه دیگر که بسیار حائز اهمیت می باشد کیفیت چاپ تراکت است که در مرحله چاپ تراکت باید این موضوع به خوبی مد نظر باشد تا تراکت حرفه‌ای و زیبایی را ارائه دهید.

روش چاپ تراکت

تراکت ها یا با استفاده از چاپ ریسو به صورت تک رنگ (سياه يا قرمز) چاپ مى شوند که البته چاپى کم هزينه و مقرون به صرفه است و زودتر از بقيه چاپ ها آماده مى شود و يابه صورت تمام رنگی که از چاپ افست استفاده می شود. جالب است که بدانید که بیشتر از کاغذ افست یا تحرير یا گلاسه در چاپ تراکت استفاده می شود و همچنین نوع دیگری از چاپ وجود دارد به نام چاپ ديجيتال که باعث افزایش کیفیت چاپ تراکت می شود البته در تیراژهای پایین از این نوع چاپ بهره می گیرند.

نکاتى که در طراحى و پخش تراکت اهميت دارند

یکی از بهترین گزینه های تبلیغاتی در ذهن صاحبان کسب و کارهای متفاوت برای تبلیغات و بازاریابی کار خود تراکت است  بنابراین لازم است برای این که تراکت موفق برای امر تبلیغات داشته باشیم تا بتوانیم عامل مهمی برای جذب مخاطب و ترغیب آنها به خرید و افزایش فروش شود به جای اینکه بی فایده و بی ثمر باشد و راهی سطل زباله شود از اصول صحیح طراحی  و چاپ و توزیع تراکت اطلاعات لازم و کافی را داشته باشیم تا بتوانیم به مطلوب خود دست یابیم بنابراین لازم است که نکاتی را رعایت کنیم از جمله:

1) اهميت عنوان اصلى:  باید دقت داشت که اولین چیزی که در تراکت به چشم مخاطب می‌خورد و می‌توانند آن را جذب خود کنند عنوان اصلی است که تراکت برای آن توزیع و پخش می شود بنابراین باید جملاتی را در عنوان به کار ببریم که در عین اینکه مطلب اصلی را به مخاطب می رساند زیبا و دلنشین باشد تا مخاطب را تشویق و ترغیب به خواندن مطالب تراکت کند.

2) شناخت مخاطبين:  برای این که تراکت موفق در امر تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم مهم ترین گزینه در امر طراحی و  تهیه و توزیع تراکت شناخت مخاطب و بازار هدف تراکت می باشد زیرا تا زمانی که مخاطب را به خوبی شناسایی نکنیم از قبیل سلیقه، جنس ، سن و …نمی‌توانیم طراحی موفق و در نتیجه توزیع مناسبی از تراکت داشته باشیم.

3) توزيع صحيح تراكت:  نکته حائز اهمیت دیگر که بعد از طراحی تراکت باید مورد توجه باشد نحوه صحیح توزیع و پخش تراکت است که به گونه ای صحیح و موثر توزیع شود تا در دسترس مخاطبین بیشتری قرار بگیرد.

4) مکان و زمان مناسب جهت پخش:  جالب است بدانید که مکان و زمانی را که برای پخش و توزیع تراکت خود انتخاب می کنید بسیار مهم است زیرا در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت افراد و مخاطبین خاصی رفت و آمد می کند بنابراین برای اینکه نتیجه مطلوب  از توزیع و پخش تراکت خود داشته باشید باید مکان‌ها و زمان‌های مختلفی را بررسی کنید تا مکان و زمان مطلوب از جهت رفت و آمد مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید ها  تا با توزیع مناسب بتوانيد آنها را به مشتری واقعی تبدیل کنيد.

5) روش پخش:  برای اینکه تراکتهای شما در زمان و مکان مناسب در دسترس مخاطب بیشتری قرار بگیرد روش‌های گوناگونی برای پخش آن وجود دارد از قبيل:

  • پخش تراکت در بین عموم مردم در خیابانها و معابر
  • یا چسباندن تراکت ها در معابر  یا بر روی دیوار ها
  • پخش تراکت ها به صورت خودرو به خودرو
  • پخش و توزیع تراکت ها در بین شرکت ها و سازمان های تجاری مختلف

 بنابراین باید همه موارد را بررسی کنیم تا گزینه مناسب را با توجه به نوع کسب و کار خود برای توزيع و پخش تراکت های خود انتخاب کنیم. 

6) جلب توجه با كلمات برجسته:  تراکت ها به دلیل اینکه تک برگه ای بوده و دارای فضای محدود و کم می‌باشد و این که به صورت فرد به فرد بدون تبلیغات دیگر صورت می‌گیرد بنابراین برای جذب و جلب توجه بیشتر مخاطب در نگاه اول  لازم است که کلمات مهم و کلیدی را به صورت برجسته و شفاف به کار ببریم تا تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب داشته باشد.

7) قراردادن کلمات وسوسه کننده چون تخفيف:  بايد در نظر داشت که چون تراکت ها را شما در بین افراد زیادی پخش می کنید و فرصت و زمان کافی برای بیان و توضیح بیشتری در رابطه با کسب و کار خود ندارید لازم است که در متن تراکت از جملات و کلمات چشمگیر و وسوسه کننده از قبیل تخفیف و … استفاده کنید.

8) انتخاب رنگ ،فونت و تصاوير متناسب با كسب وكار:  صاحبان کسب و کاری که از تراکت برای تبلیغات کار خود استفاده می‌کند به خوبی می‌دانند که برای جلب نظر مخاطب بیشتری باید از ترفندهای متفاوتی از قبیل رنگ که باید در نظر داشت هر رنگی بیانگر کسب و کار خاصی می باشد و فونت های جالب و زیبا که ظاهری خاص و هنرمندانه به تراکت می‌بخشند و همچنین اضافه کردن تصاویر متناسب با کسب و کارشان استفاده کنند که این امر باعث می‌شود که تراکتی خلاق و منحصر به فرد را داشته باشند.

نکاتى که در طراحى و پخش تراکت اهميت دارند

تراکت تبليغاتى چيست

9) گرماژ، جنس و روکش تراکت:  تراکت ها به دلیل اینکه بین افراد زیادی توزیع و پخش می‌شود و ممکن است در بین تعداد افراد زیادی دست به دست شوند بنابراین کیفیت و جنس کاغذ به کار برده شده برای تراکت بسیار مهم است، جنس کاغذی که برای تراکت به کار می‌رود یا گلاسه یا تحرير با گرماژهای بين ۸۰ تا ۳۰۰ گرم است و همچنین برای حفاظت بیشتر از تراکت ها می‌توان از روکش ها با جنس های متفاوت مانند سلفون مات ،براق و… استفاده کرد.

انواع تراکت تبليغاتى

تراکت یک ابزار ساده ولى بسيار پر کاربرد و اساسی در امر تبلیغات  در حوزه همه صنایع ها و کسب و کارها است  که انواع و اقسام متفاوتی دارند و در موسسه هرمس ديزاين انواع متفاوتی از آنها ارائه می شود که عبارتند از:

بر اساس نوع كاغذ:(گلاسه، تحرير،كرافت و…)

بر اساس ابعاد واندازه:(A7 ،A6 ،A5 ،A4 ،DL ،مربعى)

بر اساس نوع چاپ:چاپ افست، چاپ ديجيتال،چاپ ريسو(يك رو، دو رو)

بر اساس رنگ:(تک رنگ، تمام رنگ)

ابعاد تراکت

تراکت ها ابزارهای بسیار قوی برای تبلیغات و بازاریابی کار و کسب های متفاوت هستند که در ابعاد و سایزهای متفاوت از قبیل:

(7/4×A7(10/5

(10/5×14/8)A6

(14/8×21)A5

(21×29/7)A4

(9/9×21)DL

(14×14)،(21×21) مربعى

جنس تراکت

جالب است  بدانید که یکی از ویژگی های مهم  تراکت که بسیار چشمگیر می‌باشد و تاثیر بسزایی در جذب و جلب  مخاطب دارد جنس کاغذ استفاده شده برای تراکت می باشد که معمولا در هرمس دیزاین از کاغذها با جنس گلاسه و تحرير با گرماژهاى بین ۸۰ تا ۳۰۰ گرم استفاده می شود.

چگونه تراکت تبليغاتى حرفه اى داشته باشيم؟

چگونه تراکت حرفه اى داشته باشيم؟

تراکت تبليغاتى چيست

تراکت حرفه ای با طراحی خلاق و تصاویر زیبا و هنرمندانه و مطالب جذاب و جالب می تواند یک اثر منحصر به فرد برای جذب مخاطب باشد و سبب ترغیب و تشویق آنها به خرید و افزایش فروش محصولات شود  بدین ترتیب به هدف خود از تهیه و توزیع تراکت که دست یافتن به بازار مطلوب فروش کالا و خدمات خود می باشد برسند،  موسسه تبلیغاتی هرمس ديزاين با سابقه طولانی در امر طراحی و چاپ تراکت های بی نظیر و منحصر به فرد این امکان را برای شما ایجاد می‌کند تا تراکتی خاص و جذاب برای تبلیغات و معرفی خود به همگان داشته باشید.