صنعت چاپ از جمله صنایعی است که همواره در راستای پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفت های چشمگیر در مسیر توسعه و تکامل خود داشته است به گونه ای که صنعت چاپ امروز به هیچ وجه قابل مقایسه با صنعت یک یا دو دهه قبل نیست و هر روز شاهد ظهور دستگاه های جدید با توان و قدرت های منحصر به فرد و روش های مختلف چاپ با ویژگی ها و کیفیت های مختلف هستیم که یکی از پرکاربردترین روش های چاپ، چاپ فلت بد Flatbed printing یا چاپ روی سطوح صاف و مسطح است.

با ظهور این روش تحول گسترده ای در صنعت چاپ ایجاد شده است به گونه ای که شما به راحتی امکان چاپ بر روی اجسام و متریال های غیر منعطف نظیر کاشی، سرامیک، سنگ، پلاستیک، شیشه، فلز، چوب و … برای شما فراهم کرده است تا طرح دلخواه خود را چاپ کنید.

جالب است بدانید که این چاپ توسط دستگاه دیجیتال معروف به دستگاه همه کاره انجام می شود که قادر است هر طرحی را با هر نوع سبک ارائه دهد.

ما در موسسه هرمس دیزاین کوشیده ایم تا اطلاعات لازم و کافی جهت آشنایی هرچه بهتر و بیشتر در زمینه چاپ فلت بد،کاربرد این نوع چاپ و مزایا و معایب آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

چاپ پلکسی چیست

چاپ فلت بد چیست

چاپ فلت بد چیست

فلت بد Flatbed printing یا چاپ سطوح صاف با قابلیت های منحصر به فرد که تحول عظیمی در صنعت چاپ ایجاد کرده است و در واقع یکی از چاپ های پر طرفدار به ویژه در امور تبلیغاتی به خصوص تبلیغات محیطی و دکوراتیو است و قابلیت طراحی و چاپ بر روی متریال های گوناگون و سطوح مختلف صاف و منسجم و غیر منعطف همانند سنگ و چوپ، شیشه وپلاستیک، کاشی و سرامیک و…. دارد یکی از تفاوت های عمده این چاپ با سایر روش های دیگر در نحوه خشک کردن جوهر توسط اشعه فرابنفش است که با سرعت بسیار زیادی جوهر خشک می شود و همین امر موجب افزایش سرعت چاپ می شود و همچنین به طرح جرم داده و منجر به برجسته شدن طرح مورد نظر می شود.

کاربردهای چاپ فلت بد

کاربردهای چاپ فلت بد

چاپ فلت بد بیشتر در تبلیغات محیطی و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد و محصولات این روش چاپ را در گالری های نقاشی، آتلیه های عکاسی، فضاهای نمایشگاهی و هنری، نمای ساختمانی، پروژه های تبلیغاتی تجاری، زیبا سازی فضای شهری، بج سینه، ساخت تابلوهای راهنمایی، چاپ بک لایت، آسمان مجازی، هدایای تبلیغاتی و…. نمونه های بارز چاپ فلت بد بر روی  اجسام سخت و غیر قابل انعطاف است و بر روی متریال های گوناگون نظیر: پلی کربنات، پی وی سی، کامپوزیت، چوپ، ام دی اف، چرم طبیعی و مصنوعی، پلاستیک، فوم برد، موکد، چمن مصنوعی، فلز، سنگ‌، کاشی، سرامیک، شیشه و…. قابل اجرا است.

مزایای دستگاه فلت بد

مزایای دستگاه فلت بد

دستگاه فلت بد یکی از دستگاه های بروزی است که سبب تحول شگرف در عرصه صنعت چاپ شده است و دارای مزایای بسیار است که مهمترین آنها عبارتند از:

_ امکان چاپ بر روی سطوح مختلف صاف و ناهموار، سخت و نرم، منعطف و یا غیر منعطف و اجسام مدور در ضخامت های مختلف، را برای شما فراهم می کند.

_ فراهم شدن امکانی ِبرای چاپ برجسته یا مسطح در طرح مورد نظر.

_ قابلیت خشک شدن سریع جوهر در این چاپ منجر به افزایش سرعت و روند چاپ می شود‌.

_در چاپ فلت بد شما ضایعات کمتری را مشاهده می کنید و همین مزیت سبب می شود که هم در متریال به کار رفته و هم در هزینه ها ی چاپ صرفه جویی شود.

_ کیفیت و رزولوشن بالا .

_ سازگاری بسیار بالا با محیط زیست.

_ طرح و تصاویر تا مدت ها در این چاپ باقی می ماند به همین خاطر یکی از چاپ های ماندگار به شمار می آید.

_ قابلیت چاپ بر روی کاغذ های گوناگون در کم ترین زمان ممکن.

_ قابلیت تشخیص خودکار ارتفاع اجسام.

_ دستگاه فلت بد این قابلیت دارد که به راحتی اجسام را توسط وکیوم بر روی سطح آن ثابت کند.

_ قابلیت تعمیر کردن هدهای دستگاه به صورت مجزا و خودکار.

_ قابلیت نصب نرم افزارهای حرفه ای جهت تفکیک رنگ برای دریافت رنگ‌ ایده ال با بهترین کیفیت و کمترین تغییر رنگ‌ نسبت به فابل اولیه.

_ مجهز به هیترهای خشک کن چاپ‌ است.

معایب و محدودیت های دستگاه چاپ فلت بد

معایب و محدودیت های دستگاه چاپ فلت بد

دستگاه چاپ فلت بد با وجود تمام مزایایی بی شمار مانند سایر دستگاه های چاپ این دستگاه نیز دارای محدودیت و معایبی است از قبیل:

_ محدودیت در تنظیم و انتخاب ارتفاع اجسام زیرا هیچ یک از دستگاه های چاپ فلت بد موجود در ایران توانایی چاپ اجسام با ارتفاع بیشتر از ۱۵ سانتی متر را ندارند‌.

_ یکی دیگر از معایب این دستگاه کوچک بودن اندازه سینی دستگاه است که دارای ابعاد  ۲۰۰ در ۳۰۰ سانتی متر است به همین خاطر دستگاه قادر به چاپ متریال با اندازه های بیشتر از ابعاد سینی نیست.

_ حمل و نقل مواد در این روش چاپ بسیار دشوار است.

و….. از جمله معایب این دستگاه به شمار می آیند.

قابلیت های دستگاه چاپ فلت بد

قابلیت های دستگاه چاپ فلت بد

دستگاه چاپ فلت بد با قابلیت های بی شمار خود تحول بی نظیری در عرصه صنعت چاپ ایجاد کرده است و این امکان را فراهم کرده است که اکثر افراد بتوانند به راحتی از خدمات این نوع چاپ بهره مند شوند که برخی از این قابلیت ها عبارتند از:

_ قابلیت سازگاری بسیار بالا با مواد مختلف از جمله اجسام سخت و یا انعطاف پذیر مانند اکرلیک، ABS، کلورپلاست، آلومینیوم و……

_ ارائه کیفیت بسیار بالا و رزولوشن عالی چاپ.

_ قابلیت چاپ بر روی هر گونه متریال بدون محدودیت در جنس آن مانند: چوب، فلز، سرامیک، کاشی، وینیل، چرم، کاغذ، اکریل، فوم برد.

_ قابلیت چاپ در ابعاد ۳۰*۴۰

_ امکان استفاده در صنایع مختلف از جمله شیشه و گاز خانگی و اجسام بدون کتینگ.

_ فراهم کردن زمینه چاپ بر روی یخچال های صنعتی

_ قابلیت خشک کردن جوهر به صورت هم زمان

_ ارائه ظاهری شکیل و خیره کننده

_ دوام و طول عمر بالای چاپ

_ دارا بودن میز بزرگ و مسطح که این امکان را فراهم می کند که برای چاپ اجسام سخت بر روی آن قرار گرفته و نیاز به حرکت و جابه جایی آن نباشد و تنها با حرکت هدهای دستگاه عمل چاپ بر روی آن انجام شود.

البته در دستگاه های پیشرفته که امکان هم زمان حرکت میز دستگاه با هدهای دستگاه فراهم شده است.

دستگاه چاپ فلت بد چگونه کار می کند

دستگاه چاپ فلت بد چگونه کار می کند

چاپ فلت بد توسط چاپگرهای مخصوص خود که به صورت صفحه مسطح و تخت است انجام می شود و بدین گونه است که محصول چاپی مورد نظر بر روی سینی چاپگر قرار گرفته و توسط گیره های مکانیکی دستگاه ثابت می شوند و در ادامه اطلاعاتی که اپراتور از طریق رایانه به دستگاه می دهد هدهای دستگاه در جهت طول و عرضی و از سمت چپ و راست بر روی بستر چاپ حرکت می کند و عمل چاپ انجام می گیرد تنها باید دقت داشت که جهت افزایش کیفیت چاپ، بستر چاپ سطحی صاف و بدون تاشدگی داشته باشد.

یکی از قابلیت های ویژه این دستگاه قابلیت تنظیم ارتفاع است، تنظیم ارتفاع هد دستگاه سبب می شود که چاپ بر روی انواع ضخامت های مختلف از مقوا تا سطوح فلزی و….. به راحتی انجام شود.

دستگاه فلت بد از جوهرهای مشابه پرینتر های خانگی استفاده می کند که اساس این جوهرها بر پایه جوهر UV است و در واقع ار مونومرهای اکرلیک ساخته می شود که برای خشک کردن جوهر در معرض اشعه فرابنفش قرار می گیرد تا مونومرهای سازنده جوهر طبق عمل پلیمریزاسیون به هم متصل شوند و به همین خاطر سبب ماندگاری طرح و چاپ مورد نظر به خصوص در برابر نور خورشید می شود و همین امر موجب می شود که چاپ فلت بد بر خلاف سایر چاپ های موجود در صنعت چاپ مناسب برای فضاهای بیرونی است و برای فضاهای شهری و نماهای بیرونی بسیار کاربرد دارد.

ما سعی کرده ایم با ارائه این مقاله هرچه بهتر و بیشتر شما عزیزان را با چاپ فلت بد و مزایا و کاربردهای گوناگون آن آشنا کنیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در این زمینه و ثبت سفارش خود کافی است با راه های ارتباطی ما تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما در موسسه هرمس دیزاین شما عزیزان را راهنمایی کنند.