با پیشرفت صنعت چاپ روش های متنوعی ایجاد شده است و دستگاه های زیادی در این زمینه بوجود آمده است که هر کدام با یک روش خاص به کار چاپ می پردازند، امروزه با ارتقاء دستگاه های چاپ، قابلیت چاپ پیشرفت چشمگیری کرده است که یکی از این روش ها، چاپ یووی UV است که سال های اخیر به وجود آمده و بسیار پر کاربرد است و در مدت کوتاهی نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است.

در این چاپ که در واقع نوعی دیگر از چاپ دیجیتال است انواع طرح های گرافیکی با کیفیت و وضوح عالی توسط جوهر چاپ و اشعه فرابنفش که جوهر را به سرعت خشک می کند ایجاد می شود که دارای دوام و ماندگاری بالا است و درعین حال ظاهری زیبا و شکیل به کار می بخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چاپ یووی در ادامه این مقاله با موسسه هرمس دیزاین همراه باشید.

چاپ یووی چیست

چاپ یووی چیست

چاپ یووی یکی از روش های جدید چاپ دیجیتال است که توسط فناوری ( Ultraviolet ) UV یا همان اشعه فرابنفش جهت خشک کردن جوهر و مرکب چاب یا در واقع پخته شدن جوهر طراحی شده است.

و بدین صورت عمل می کند که ابتدا جوهر توسط هد دستگاه پرینتر طبق الگوی داده شده به دستگاه چاپ بر روی بستر چاپ پاشیده می شود و بلافاصله چراغ های فرابنفش درون پرینتر روشن می شود و مطابق فرایند فوتومکانیک سریع جوهر را خشک می کند و اجازه پخش شدن به جوهر بر روی سطح کار را نمی دهد و همین امر موجب می شود جزئیات طرح دقیق و با کیفیت و وضوح بهتری ارائه شود و منجر به درخشندگی و زیبایی بیشتر طرح می شود و همچنین به طرح جرم داده و سبب برجسته شدن طرح مورد نظر می شود.

و نیز به جهت خشک شدن سریع جوهر فرارهای آلی و تبخیرات کمتری تولید می کند و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد به خاطر همین امراز این چاپ به عنوان چاپ سبز نیز یاد می شود.

چاپ اکوسالونت چیست و چه کاربردی دارد

انواع دستگاه چاپ یووی

انواع دستگاه چاپ یووی

دستگاه چاپ یووی موجود در بازار برحسب سطحی که کار چاپ بر روی آن انجام می شود دارای مدل های مختلفی است که برای چاپ متریال های گوناگون مانند کاغذ، کارت، پاکت نامه، پارچه، بوم، شیشه، فلز، کاشی، سرامیک، سنگ و….استفاده می شود نظیر:

_ دستگاه فلت بد

فلت بد یعنی تخت تخت و در واقع دستگاهی مخصوص چاپ بر روی اجسامی با سطح صاف و مسطح و تخت و سخت یا دارای قسمتی تخت مانند شیشه، سرامیک، فلز، قاب گوشی، سر رسید یا هر متریال مسطح دیگری امکان چاپ توسط دستگاه فلت بد بر روی آن میسر است.

_دستگاه رول به رول

دستگاهی با تکنولوژی پیشرفته که دارای غلتک بزرگ است که ساختار ارگونومیک به آنها می دهد و برای سطوحی که منعطف است و به صورت رولی می باشد مانند پارچه، بوم، برچسب و…. کاربرد دارد.

_دستگاه دوار یووی

دستگاهی با تکنولوژی بالا مخصوص چاپ سطوح استوانه ای است.

_دستگاه ترکیبی ( هایبرید )

دستگاهی با تکنولوژی پیشرفته که همزمان توانایی چاپ فلت بد و هم چاپ رول به رول را برای شما فراهم می کند.

ویژگی های چاپ یووی

ویژگی های چاپ یووی

_ قابلیت چاپ بر روی بسترهای چاپی مختلف: چاپ یووی بر خلاف سایر چاپ های موجود در بازار قابلیت چاپ بر روی تمام متریال ها نظیر: قاب گوشی، لیوان و ماگ تزئینی، چرم، کاغذ، پارچه، سرامیک، رزین، شیشه، چوب، فلز و..‌.. را دارا است.

_ عدم نیاز به آماده سازی بستر چاپ: چاپ یووی قابلیت چاپ همزمان بدون نیاز به آماده کردن بستر چاپ قبل از هر گونه عملیات چاپ را دارد مگر سطوحی مانند کاشی و شیشه که از کوتینگ جهت ماندگاری و براق کردن سطح کار استفاده می شود.

_ مقاوم در برابر عوامل محیطی: جوهر یووی به جهت استفاده از اشعه فرابنفش در مقابل تغییرات محیطی مانند آفتاب، رطوبت، پاک کردن، خراش و…. مقاوم است.

_ برخورداری از سرعت بالا در روند چاپ: به جهت بهره گیری از اشعه فرابنفش جهت خشک کردن سریع جوهر این چاپ نسبت به سایر چاپ ها روند سریعتری در تولید محصولات چاپی دارد.

_ قابلیت برجسته سازی همزمان اثر چاپی: یکی از ویژگی های منحصر به فرد چاپ یووی امکان چاپ برجسته است که ظاهری زیبا و درخشنده به کار می بخشد و سبب جذابیت بصری فوق العاده می شود به خصوص برای بسته بندی محصولات مختلف کارایی ویژه دارد.

_ قابلیت چاپ لایه های رنگ مختلف به طور همزمان: دستگاه چاپ یووی این امکان را فراهم می کند که به طور همزمان لایه های رنگ متفاوت را ایجاد کنید.

_ ایجاد زمینه مناسب جهت خلاقیت و نوآوری: به خاطر دقت و کیفیت بالای این نوع چاپ زمینه مناسبی برای خلاقیت و نوآوری در زمینه های مختلف را برای شما فراهم می کند.

_ سازگار با محیط زیست: جوهر یووی بر خلاف سایر جوهرها به خاطر عدم تولید الکل و فرارهای الی و نداشتن بوی بد جوهری دوستدار محیط زیست است.

مزایای چاپ یووی

مزایای چاپ یووی

امروزه چاپ یووی یکی از پر طرفدارترین چاپ های دیجیتال موجود در جهان است که نسبت به چاپ های دیگر از ماندگاری و دوام بیشتری برخوردار است و این امکان را برای شما فراهم می کند تا بر روی بسترهای گوناگون از این چاپ بهره گرفت چاپ یووی دارای مزایا و برتری های بی شماری لست که عبارتتد از:

_ قابلیت چاپ بر روی بسترها و سطوح مختلف: یکی از مزیت های این نوع چاپ امکان چاپ بر روی متریال های گوناگون است نظیر انواع پارچه، کاغذ، فلز، پلیمرهای پلاستیکی، چرم، چوب، کاشی، سرامیک، کارتن، فوم برد، پلکسی گلس، شیشه و… با بالاترین کیفیت است.

_ بی نیاز از هر گونه آماده سازی بستر قبل از عملیات چاپ: چاپ یووی به گونه ای است که نیاز به آماده سازی بستر ندارد مگر بعضی از سطوح مانند کاشی و شیشه که از پوشش مخصوص کوتینگ جهت ماندگاری و لاک مخصوص وارنیش جهت براق شدن کار استفاده می کند.

_ ماندگاری و مقاومت بالا: یکی از قابلیت های ویژه این نوع چاپ مقاومت و ماندگاری بالا در برابر عوامل مختلف مانند تغییرات آب و هوایی، گرما، آفتاب، بارندگی، پارگی، انواع شوینده ها و …..است که تغییر رنگ نمی دهد و از بین نمی رود و امکان بهره گیری از این چاپ برای تبلیغات محیطی و فضاهای باز را فراهم می کند.

_ خلاقیت و نوآوری بالا در این نوع چاپ: بهره گیری از چاپ یووی بر روی سطوح مختلف و دقت و کیفیت بالا، امکان ایجاد هر گونه خلاقیت و نوآوری در زمینه طراحی را فراهم می کند‌.

_ جذابیت و جلوه های بصری ویژه: قابلیت چاپ لایه های رنگی مختلف به صورت همزمان به طوری که منجر به ایجاد جذابیت و جلوه های بصری ویژه می شود.

_ سرعت بالای چاپ: خشک شدن سریع جوهر توسط اشعه فرابنفش سبب افزایش سرعت تولید و چاپ تعداد بیشتری در مدت زمان کوتاهی می شود‌.

_ قابلیت شستشو: چاپ یووی قابلیت شستشو و تمیز کردن را دارد و امکان راحت بهره گیری از این چاپ در محیط های داخلی و بیرونی را برای شما فراهم می کند.

_ تنوع در چاپ: به جهت دقت و سرعت بالا، کیفیت و ماندگاری و بهره گیری از طیف وسیعی از سطوح مختلف در چاپ یووی و استفاده کردن از اشعه فرابنفش جهت خشک کردن جوهر دارای تنوع گسترده ای است.

_ سازگاری با محیط زیست: چاپ یووی از جمله چاپ های است که گرما اندکی تولید می کند و به همین جهت سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

_ چاپ سبز و سالم: جوهرهای مورد استفاده در چاپ یووی بر خلاف سایر جوهرهای دیگر ایزوپروپیل الکل تولید نمی کند و ترکیبات آلی فرار (VOCs ) را وارد جو نمی کند و بوی نامطبوعی نیز به وجود نمی آورد و نیاز به تهویه ندارد و بدین خاطر به محیط زیست آسیب وارد نمی کند.

_ قابلیت تعویض کارهای چاپی در دستگاه در عرض ۵ دقیقه.

_ قابلیت برجسته سازی و بهره گیری از این ویژگی در صنعت بسته بندی جهت افزایش فروش.

_ چاپی مناسب و مقرون به صرفه

_ دور ریز و برگه های باطله کمتری در این روش تولید می شود.

_ ایجاد زمینه مناسب جهت ارائه طرح های خلاقانه به خاطر انعطاف پذیری موجود در دستگاه های چاپ.

معایب چاپ یووی

معایب چاپ یووی

چاپ یووی با وجود تمام مزایای بی شمار خود دارای معایبی نیز دارد که عبارتند از:

_ چاپ یووی به گونه ای است که برای چاپ نیاز به گرمای زیاد و استفاده از چراغ های مخصوص فرابنفش دارو بنابراین نیازمند دستگاه های مخصوص است که زمینه چاپ ییوی را فراهم کند.

_ چاپ یووی گرمای زیادی تولید می کند که باید در زمان چاپ کاملاً مراقب باشید و نکات ایمنی را کامل رعایت کنید زیرا در غیر این صورت امکان آسیب دیدن چشم و پوست شما است.

_ یکی دیگر از معایب چاپ یووی عمر کوتاه چراغ های فرابنفش نسبت به چراغ های ال ای دی است و همچنین بازدهی انرژی بسیار اندک این نوع چاپ است.

_ این معایب و سایر موارد دیگر باعث بالا رفتن هزینه های چاپ می شود.

جوهر یووی چیست

جوهر یووی چیست

جوهر یووی یک جوهر خاص که مناسب برای چاپ دستگاه های دیجیتال می باشد که روند خشک شدن آن تحت تاثیر اشعه فرابنفش است و به اصطلاح پخته می شود و نوع ترکیب آن نسبت به جوهرهای اکوسالونت و سالونت کاملاً متمایز است و دارای برتری هایی است از قبیل:

_ انعطاف پذیری و دوام بی نظیر

_ بوی اندک و حافظ محیط زیست

_ مقاومت بسیار عالی در مقابل عوامل گوناگون از جمله الکل، تغییرات آب و هوایی، گرما، رطوبت، خراش، پارگی و…

_ خشک شدن سریع و افزایش سرعت چاپ

_ جرم دادن و ایجاد حالت برجسته در طرح و فراهم کردن زمینه ایده ال برای خلاقیت و نوآوری در عرصه صنعت چاپ

_ امکان استفاده بر روی متریال های گوناگون

_ ماندگاری بیش از ۳ سال در محیط ها و فضاهای باز

کاربرد های چاپ یووی

کاربرد های چاپ یووی

چاپ یووی بر خلاف چاپ های دیگر که فقط در یک بخش یا چند بخش کارایی دارند و قابل اجرا هستند چاپ یووی به جهت امکان‌استفاده از آن برای تمام سطوح و متریال های مختلف و همچنین انعطاف پذیری و ماندگاری و نیز مقاومت بالایی این نوع چاپ در مقابل عوامل گوناگون و قابلیت اجرا در همه ی زمینه هایی که نیازمند به اجرای چاپ است را دارد و همچنین به خاطر قابلیت ایده پردازی و نوآوری فروان در زمینه های گوناگون کاربرد دارد از جمله:

_ هدایای تبلیغاتی و انواع وسایل تزئینی و کادویی مانند ماگ ها، سرامیک، پد موس، قاب های گوشی و…

_ به خاطر ایجاد حالت برجستگی و براق بودن طرح برای چاپ کارت ویزیت و لوگو بسیار مناسب است

_ کارایی فراوان برای چاپ بر روی انواع پارچه، بوم، پرده، لباس و طاق پوش ها با جلوه های بصری زیبا جهت فضا سازی و دکوراسیون داخلی

_ در صنایع بسته بندی و لیبل محصولات گوناگون نظیر دارویی، ورزشی و…

_ بهره گیری از این چاپ برای انواع قوطی های غذایی و نوشیدنی مانند انواع کنسرو و آب میوه ها

_ بهره گیری از این نوع چاپ بر روی انواع چوب، ام دی اف و فلزات گوناگون و شیشه، سرامیک و…

_ کارایی بالا این چاپ در صنعت تبلیغات به ویژه بنرها و پوستر های تبلیغاتی برای فضاهای باز

_ بهره گیری از آن برای چاپ عکس بر روی بسترهای مختلف

قیمت چاپ یووی

چاپ یووی به جهت بهره گیری آن بر روی طیف گسترده ای از متریال ها، ابعاد طرح، میزان جوهر، مدت زمان چاپ و سایر عوامل موثر در تعین قیمت، نمی توان قیمت مشخص و واحدی را ارائه کرد هر چند که قیمت این نوع چاپ نسبت به سایر چاپ های موجود در بازار با توجه به کارایی ویژه خود و کاربردهای فراوان آن مناسب تر و مقرون به صرفه تر است.

موسسه هرمس دیزاین همراه تیم حرفه ای و خلاق خود با به کارگیری به روزترین و با کیفیت ترین دستگاه های چاپ دیجیتال و البته با کمترین هزینه آماده ارائه هرگونه خدمات و مشاوره به شما عزیزان است جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کافی است که از طریق راه های ارتباطی ما تماس حاصل فرمایید.