پوستر چيست ؟ یکی دیگر از ابزارهای مهم و پرکاربرد که جنبه عمومی دارند و بیشتر در معرض دید همگان قرار می گیرند پوسترها هستند که در سایزها و ابعاد متفاوتی چاپ و طراحی می‌شوند که در مدت زمان کوتاهی وظیفه انتقال اطلاعات عمومی را بر عهده دارند.

پوستر چيست؟

پوستر چيست؟

پوستر چيست؟

پوستر (poster) یا آفیش کاغذهایی در ابعاد مختلف هستند که بنابر نوع کاربردی که دارند از طرح ها، تصاویر و مطالب مختلف در آنها گنجانده می شود.هدف اصلی از طراحی پوسترها اطلاع رسانی در سطح عمومی در جامعه است.

دریافت قیمت پوستر

تاريخچه استفاده از پوستر

تاريخچه استفاده از پوستر

پوستر چيست

پوستر یکی دیگر از آثار چاپی و هنری است که با سابقه طولانی و با نام‌های متفاوتی مانند اعلان، آفيش،پلاکارت و…. در بین همگان شناخته شده است و به طور دقیق نمی توان گفت که تاریخچه پوستر به چه سالی برمی گردد اما می توان گفت که از سال ۱۹۲۰ به بعد  با به وجود آمدن هنر عکاسی رفته رفته با تلفیق عکس و تصویر سبب ايجاد پوسترهاى هنرى زيبا شده است و  در جنگ جهانی دوم استفاده از پوسترها برای انتقال پیام‌های سیاسی بسیار رونق یافته و تاریخچه پوستر در ایران را می‌توان به همان تصوير سازی تزیینی که بیشتر جنبه فضاسازی مذهبی را داشتند و به ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردند اشاره کرد.

كاربرد پوستر چيست؟

پوسترها یکی از ساده ترین ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی هستند که کاربردهای بسیاری دارند از جمله:

1)  شناسایی و معرفی یک برند تجاری به همگان

2)  شفاف سازی و اطلاع رسانی در زمینه های مختلف کاری

3)  تبلیغات شرکت و سازمان های اداری و تجاری مختلف

4)  آموزش و رساندن مفاهیم مورد نظر مخاطب

5)  اطلاع رسانی از اخبار و رویداد مهم

و…

پوسترها در چه زمينه هاى قابل استفاده هستند؟

پوستر ها ابزار و وسیله تبلیغاتی و آموزشی و اطلاع رسانی هستند که معمولاً به صورت ورقه ای از جنس کاغذهاى متفاوت و در ابعاد و سایزهای متفاوت با تصاویر و عکس و متن کوتاه که برای موارد زیر قابل استفاده هستند:

1)  جنبه تبلیغاتی و معرفی کالا و خدمات و محصولات شرکت و اداره ها و سازمان های تجاری و صنعتى

2)  جلب نظر همگان به رویدادهای مهم و خاص از قبیل سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی ،هنری و…

3)  بیان و تفهيم و گسترش و ترغیب اندیشه خاص در بین عموم افراد

4)  از آنجایی که پوسترها جزء بازوان قوی و مهم تبلیغات در سطح شهر  هستند برای آموزش و ایجاد فرهنگ خاص در بین عموم افراد قابل استفاده هستند.

انواع پوسترها

پوستر یک ورقه یا کاغذی یا اعلام گرافیکی است که  علاوه بر متن شامل تصاویر و طرح‌های مرتبط با متن است که به منظور انتقال و به اشتراک گذاشتن اطلاعات موردنظر با مخاطب در ابعاد مختلف بر روی دیوار یا سایر سطوح دیگر نصب می شود و بسته به نوع کاربرد آن انواع و اقسام مختلفی دارد از قبیل :

پوستر تبليغاتى

پوستر چيست

1) پوستر تبليغاتى:  پوستر تبلیغاتی با هدف تبلیغ محصولات و کالا و خدمات خاص جزء رایج‌ترین استفاده ها و کاربردها از پوستر می باشد که در عین اینکه جز ساده ترین ابزارهای تبلیغاتی به شمار می‌رود ولی جزء پرکاربردترین آنها نیز می‌باشد زیرا  به خاطر نصب آن بر روی دیوار در مکان های پرتردد باعث جلب توجه رهگذران و عابران بیشتری می شود بنابراین باید در این نوع پوستر چندین پارامتر رو رعایت کرد از جمله:

  •  داشتن يك تصوير جالب وجذاب از محصول
  •  معرفى لوگو ونام  وبرند شرکت
  •  شعار شرکت
  •  متن کوتاه درباره مزاياى محصول
  •  آدرس ، شماره تماس ،ساير اطلاعات مورد نياز مخاطب.

 

2) پوستر سياسى:  استفاده از پوستر برای اطلاع رسانی امر سیاسی از جنگ جهانی دوم و قرن نوزدهم مورد استقبال قرار گرفت و این نوع استفاده از پوستر جزء پرکاربرد ترین موارد استفاده از پوستر است به خصوص در امر انتخابات بسیار مورد استقبال کاندیدا قرار می‌گیرد.

پوستر تلفيقى وانگيزشى

پوستر چيست

3) پوستر تلفيقى وانگيزشى:  پوستر تلفیقی و انگیزشی جزء پوستر هایی است که علاوه بر دادن اطلاعات مورد نیاز مخاطب با به کاربردن متن یا تصویر انگیزشی و احساسی به‌دنبال برانگیخته کردن احساسات و عواطف به مخاطب خود هستند  تا با خواندن متن يا با دیدن تصاویر نام و برند در ذهن آنها ماندگار شود و باعث ترغیب و تشویق آنها به استفاده از کالا و برند مورد نظر شود.

4) پوستر فيلم و سريال:  یکی دیگر از کاربردهای مهم پوستر معرفی فیلم و سریال و تائتر و یا کنسرت به همگان است ها که به معرفی نام برنامه ،تصویری از نمایش و کنسرت و دادن آدرس و شرایط خرید بلیط و… مى پردازد و علاوه بر این که باعث دادن اطلاعات لازم به مخاطب از برنامه مورد نظر می شود باعث ایجاد انگیزه برای دیدن فیلم و کنسرت در مخاطبین نیز می شود.

پوستر فيلم و سريال

پوستر چيست

5) پوستر رويداد:  بدون ترديد می توان گفت جزو اولین ابزارهایی است که هرکسب وكار و یا شرکت و سازمانى براى معرفى اولین ورود خود به بازار کار یا از اولین اتفاقات مورد نظر خود از قبيل معرفی و تبلیغ رویداد خاص ،کنفرانس ،مسابقه های گوناگون و… که از همگان دعوت می کند تا در این رویداد خاص شرکت کند.

6) پوستر مسافرتى:  یکی دیگر از انواع پوستر ها، پوستر مسافرتی است که در جهت پیشرفت صنعت توریست و به جهت تشویق و ترغیب افراد به مسافرت و معرفی آژانس ها و تورها و هتل‌ها و مکانهای گردشگری بسیار خوب به افراد مختلف به کار برده می شود.

7) پوستر آموزشى:  یکی از راه‌های موثر تبلیغات، تبلیغات غیر مستقیم می باشد مانند آموزش دادن و دادن اطلاعات مورد نیاز به مخاطب به جای تبلیغات مستقیم خود کالا و محصولات بدین ترتیب مخاطب با یاد گرفتن  اطلاعات مورد نیاز نام و برند شرکت  در ذهن خود را به یاد می سپارد علاوه بر این بسیاری از شرکتها و ارگانها برای آموزش و فراگیری همگانی از پوستر استفاده می کند.

8) پوستر سياه:  پوسترهای نور سیاه جز پوسترهای است که هنرمندان و طراحان زیادی از دهه ۶۰ میلادی به بعد را به خود جذب کرده است که با استفاده از اشعه ماورای بنفش جلوه های هنری و خلاق را به وجود آورده و نمونه بارز آن را می‌توان به پوستر اوج مایکل باومن اشاره کرد.

مزايايى پوستر

همه شرکت ها و ارگان ها و صاحبان کسب و کارهای مختلف به خوبی می‌دانند که در دنیای رقابتی امروز باید هر روز به فکر ارتقاء سطح کیفی و کمی و تبلیغاتی و معرفی خود به همگان باشند تا بتوانند بر رقبای خود پیشی بگیرند و نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند  که یکی از بهترین گزینه ها و ابزارهاى تأثير گذار در این امر را می‌توان پوسترهای تبلیغاتی نام برد که مزایای بسیار زیادی دارد از جمله :  این که پوستر یک بنر و اعلان تبلیغاتی عالى است که اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار عموم مردم می گذارد و مطالعه و خواندن آن وقت و  زمان زیادی را نمی گیرد  و همچنین استفاده و نصب آن در اماکن عمومی و جاهای مختلف و پرتردد سبب می شود که نظر افراد زیادی را به خود جلب کند  و یکی دیگر از مزایای بسیار خوب استفاده از پوستر  در جهت توسعه و زیباسازی شهرها است  که بسیار حائز اهمیت است.

معايب پوستر

پوستر هم مانند سایر ابزارهای تبلیغاتی دیگر در کنار مزایای فراوانی که دارد ،دارای معایبی نیز می باشد از جمله پارگى وکثيفى پوستر زیرا استفاده پوسترها در مکانهای عمومی و پر رفت و آمد است و همین سبب می شود که پوستر زودتر دچار پارگی و کثیفی شود.

اهمیت رنگ در طراحی پوستر

یکی از پارامتر های اصلی در طراحی پوستر  رنگ ها هستند که دقت و توجه در انتخاب مناسب و به جای رنگ مانند انتخاب رنگ ملایم برای زمینه همانند رنگ خاکستری و یا استفاده از رنگ‌های مکمل مانند زرد و قرمز و…  که با هم ارتباط نزدیک دارند و به خوبی همدیگر را پوشش می دهند یا استفاده از رنگ های متضاد که سبب جلب توجه مخاطب به خود می شوند  باعث تأثیر گذاری بیشتر پوستر و جلب توجه و نظر مخاطب بیشتری به آن می شود.

اهمیت رنگ در طراحی پوستر

پوستر چيست

یک پوستر خوب چه ویژگی هایی دارد

هر وسیله و ابزار تبلیغاتی باید یک سری ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند در امر تبلیغات مفید و موثر واقع شود  پوستر هم از این امر مستثنی نمی باشد و باید دارای ویژگی‌های خوب و چشمگیر  باشد تا بتواند مخاطبین بیشتری را به خود جلب کند از جمله یک ایده و طرح بسیار زیبا و جذاب است به طوری که هر بیننده ای که پوستر را می بیند تحت تاثیر قرار بگیرد و فرد را راغب  و مشتاق به خواندن پوستر کند و همچنین مطالب و متن زیبا و خوانا است که در عین زیبایی و کوتاهی جذاب هم باشد که مخاطب را خسته نکند و استفاده از رنگ های مناسب و همچنین سایز و اندازه درست و به جا و داشتن زاویه دید مناسب که به خوبی در معرض دید همگان قرار بگیرد.

پارامترهای اصلی در چاپ پوستر

۱) رنگ:  شناخت درست و صحیح از ترکیب رنگ ها مانند رنگ گرم و سرد و کاربرد آنها در ترکیب رنگهای مختلف و استفاده درست از ترکیب رنگهای مناسب و دانستن روانشناسی رنگ ها از جمله مواردی است که باید در چاپ پوستر  حائز اهمیت باشد و مورد توجه واقع شود.

۲) فرم:  یکی دیگر از پارامترهای اصلی در چاپ پوستر دانستن و استفاده درست و به جا از فرم های مناسب است مانند استفاده از خطوط سنگین برای تبلیغات شرکت های صنعتی بزرگ مانند خودروسازی و استفاده از خطوط منحنی برای مواد خوراکی و یا عروسک سازی و… است.

۳) فونت:  یکی از مواردی که در چاپ پوستر بسیار حائز اهمیت است رعایت اصول استاندارد و فونت های متفاوت در چاپ پوستر است مانند اینکه فونتی که برای پوستر استفاده می شود با فونتی که برای تبلیغ کارتونی استفاده می‌شود متفاوت می‌باشد.

در انتها این که تمام عوامل و پارامترها اگر در کنار هم و به درستی و مناسب اجرا شوند باعث می شود که شما یک پوستر زیبا،خلاق و جذاب و با رعایت تمام نکات برای تبلیغات کار و محصول خود را در معرض دید همگان قرار دهید که موسسه هرمس دیزاین با چاپ پوستر  با طراحی زیبا و کیفیت بالا در کاغذ و استفاده از بهترین دستگاه ها و جوهر ها برای چاپ،شما را در رسیدن به هدف نهایی خود برای جذب توجه مخاطبین بیشتر یاری می کند. شما هموطنان عزیز می توانین از طریق سایت تبلیغاتی هرمس دیزاین پوستر یا هر گزینه تبلیغاتی که مد نظر دارید را سفارش دهید.