اولین اقدام موثر جهت رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ خود در زندگی و کسب موفقیت های روز افزون داشتن یک برنامه اصولی و منظم امری لازم و حیاتی است.پلنر یا دفتر برنامه ریزی با دارا بودن صفحات زمان بندی و جدول بندی یک ایده بسیار عالی است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا با نظم بخشیدن به برنامه ها و هدفمند کردن فعالیت های روزانه و ارائه راهی درست و منطقی جهت رسیدن به اهداف و برنامه ها از اتلاف وقت، هزینه و انرژی در طی کارها و امور روزانه جلوگیری کنید.

دفتر پلنر یا برنامه ریزی چیست

اولویت ما در موسسه هرمس دیزاین رسیدن شما عزیزان به اهدافتان و دیدن شما در اوج موفقیت است به همین منظور در این مقاله سعی داریم دفتر پلنر و برنامه ریزی را به شما معرفی کنیم تا با شناخت کافی از ویژگی ها و مزایایی آن جهت تسهیل در روند کارها و مدیریت زمان و رفع هرگونه بی نظمی و فراموشی در کارها و فعالیت هایی خود از آن بهره گیرید تا شاهد پیشرفت های شما در عرصه های مختلف باشیم.


طراحی پلنر اختصاصی


پلنر یا دفتر برنامه ریزی چیست

پلنر یا دفتر برنامه ریزی چیست

امروزه مسئله زمان و اولویت بندی در وقت و بهره وری اصولی از آن و داشتن یک برنامه ریزی عالی و یک نقشه و مسیر راه اصولی جهت رسیدن به اهداف مورد نظر از مهمترین مسائل به ویژه در کارهای روزمره افراد است.

 

پلنر یا دفتر برنامه ریزی، دفتری با صفحات زمانبندی و جدول بندی منظم و دقیق است که به راحتی این فضا را برای شما در هر زمینه و فعالیتی چه درسی و چه کاری و چه در امور مختلف روزانه فراهم می کند تا با ارائه یک برنامه دقیق و منظم، نقشه و مسیر راه کار را برای شما مشخص می کند.

 

امروزه به دلیل توجه ویژه افراد به این گونه دفترها نمونه های مختلفی از دفتر های برنامه ریزی در سایز و اندازه های گوناگون طراحی و تولید شود.

ویژگی های دفتر پلنر

ویژگی های دفتر پلنر

دفتر پلنر یا دفتر برنامه ریزی بسته به نوع اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت، سلیقه، سبک زندگی و سایر شرایط دارای ویژگی های گوناگونی است تا بتواند با ایجاد یک مدیریت حرفه ای در زمان و نظم دهی به امور و روند کارها شما را در رسیدن به مقاصدتان یاری کند ویژگی هایی از قبیل:

_ آموزش صحیح زمان بندی مهمترین ویژگی دفتر پلنر بحث زمان بندی و ایجاد زمینه مناسب جهت تسهیل در روند تنظیم زمان و وقت شما است که برای هر کاری مدت زمان مشخصی تعیین می کند تا بتوانید با زمان بندی مناسب در کمترین زمان به اهداف مورد نظر خود دست یابید.

_ دفتر برنامه ریزی اولویت بندی کارها را به شما یاد می دهد یکی از راه های موفقیت و پیروزی در کارها اولویت بندی در کارها است به طوری که کارها را درجه بندی کرده و کارهای اهم و مهم را در اولویت قرار می دهد و برای کارهای جزئی و پیش پا افتاده زمان کمتری وقت تعیین می کند.

_ دفتر پلنر دفتری جهت ارزیابی کارها و فعالیت شما است، جهت موفقیت در هر کاری لازم است که در فواصل معین روند پیشرفت کار ارزیابی شود تا نقاط ضعف و قوت کار مشخص شود و بتوانید با اولویت بندی درست در زمان، نقاط ضعف خود را تقویت کنید و نقاط قوت خود را به خوبی حفظ کنید‌.

_ شناسایی فرصت ها به کمک دفتر برنامه ریزی، بهره گیری درست و به موقع از فرصت ها به شما این امکان را می دهد که در بازه زمانی مشخص به هدف مورد نظر دست یابید پس دفتر برنامه ریزی با یک برنامه منظم و دقیق زمینه را جهت بهره گیری مناسب از فرصت های موجود برای شما فراهم می کند.

_ کاهش خطا و اشتباه در روند کار توسط دفتر برنامه ریزی، شما با داشتن یک برنامه منظم و دقیق کمتر دچار اشتباه و فراموشی می شوید و اگر در اثر بی توجهی و کم دقتی اشتباه رخ دهد یا برنامه ای را فراموش کنید دفتر برنامه ریزی به شما یادآوری می کند و با مراجعه به دفتر برنامه ریزی متوجه می شوید که کجای راه را اشتباه کرده اید و به راحتی می توانید آن را جبران کنید.

و همچنین دفتر پلنر شامل  ویژگی هایی مانند برخورداری از جلد مقاوم و مستحکم در برابر عوامل گوناگون‌، بهره گیری از کاغذ های با کیفیت، استفاده از صفحات کلاسوری که این امکان را برای شما فراهم می کنند تا صفحات‌ دفتر را کم یا زیاد کنید.


طراحی سالنامه اختصاصی


انواع پلنر

انواع پلنر

با توجه به اهداف گوناگون جهت برنامه ریزی های مختلف، دسته بندی های گوناگونی برای پلنر ایجاد می شود که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم‌.

انواع پلنر بر اساس تقسیم بندی زمانی: زمان یکی از مولفه های مهم در هر برنامه ریزی و فعالیت های گوناگون انسان است. برخی از اهداف در کوتاه مدت حاصل می شوند و برخی در درازمدت با توجه به همین مسئله انواع گوناگونی از پلنر با توجه به زمان بندی های مختلف ایجاد می شود مانند:

۱) پلنر روزانه (Daily planners ): هدف گذاری شما به صورت روزانه است و برنامه ریزی آن به صورت روز شمار است و باید تمام جزئیات کار در طی روز ذکر شود و برای تمام لحظات و ساعت خود برنامه ریزی کنید مانند یادداشت میزان مخارج، برنامه روزانه ورزشی، قرارهای کاری در روز و….. پلنر روزانه بهترین گزینه به شمار می آید.

۲) پلنر هفتگی ( Weekly planners ): یکی از دفتر های یادداشت بسیار پرکاربرد است که به دفتر کیفی یا جیبی نیز معروف است و بیشتر جهت یادآوری کارهای مهم و کلی در طی هفته به کار می رود به طوری که در هر صفحه روزهای هفته و در مقابل آن جدول بندی برای یادداشت کارهای مهم از قبیل جلسات هفتگی، رویدادها و…… در طی هفته است.

۳) پلنر ماهانه( ‌Monthly planners ): برخی از فعالیت ها دیر بازده است و نیازمند بازده زمانی ماهانه است یک دفتر برنامه ریزی ماهانه به شما این امکان را می دهد که یک برنامه کلی ولی دقیق و منسجم جهت تسهیل در روند امور ماهانه خود داشته باشید.

۴) پلنر سالانه (  Annaal planners ): پلنر سالانه یا دفتر تقویمی جهت برنامه ریزی اهداف بلند مدت که در طی یک سال  قابل اجرا است را یادداشت کنید  و یک نمای کلی از فعالیت شما در طی یک سال را ارائه می دهد تا با مراجعه ماهانه به آن از روند پیشرفت کار خود یا عدم پیشرفت در کارهایتان مطلع شوید.

انواع پلنر بر اساس اندازه: با توجه به سایز و اندازه پلنر  که برای اهداف و مقاصد گوناگونی کاربرد دارد نیز انواع مختلفی دارد.

انواع پلنر بر اساس موضوع: که با توجه به موضوع هدف گذاری و برنامه ریزی نیز انواع های گوناگونی دارند از جمله:

۱) پلنر شخصی ( Personal planners ): اگر کارها و فعالیت های شما چه در زندگی شخصی و چه حرفه ای زیاد است برای تفکیک هر کدام از آنها می توانید یک پلنر جداگانه داشته باشید که پلنر شخصی یک دفتر برنامه ریزی بسیار عالی جهت تعظیم زمان و یادآوری قرار ملاقات ها، رویدادهای مهم زندگی از قبیل سالگرد تولد، ازدواج، لیست خرید و….. را برای شما فراهم  می کند تا در طول روز با وجود کارها و دغدغه های ذهنی و فکری بی شمار مسائل بزرگ و کوچک را فراموش نکنید.

۲) پلنر سلامتی و تناسب اندام ( Health And Fitness ): یک برنامه دقیق و منظم به شما انگیزه بیشتری می دهد تا در جهت حفظ سلامتی و تناسب اندام خود طبق برنامه مشخص تمرین ها و برنامه غذایی خود را دنبال کنید.

۳) پلنر تحصیلی ( Training planners ): دفتر مختص دانش آموزان و دانشجویان و افرادی که در حال تحصیل هستند و به ویژه افرادی که آزمونهای مهم نظیر کنکور سراسری یا آزمونهای ورودی و استخدامی را پیش رو دارند و نیازمند یک برنامه ریزی دقیق، منظم و منسجم هستند و نیاز دارند که برنامه ای همزمان هم به صورت روزانه و هفتگی و هم به صورت بلند مدت نظیر ماهانه یا سالانه و جمع بندی مطالب داشته باشند.

۴) پلنر کاری (Work planners ): شما درهر کسب و کار و فعالیتی باشید برای پیشرفت در کار و حرفه خود نیازمند یک برنامه ریزی کاری بسیار دقیق و منظم جهت پیگیری کارهای خود هستید تا از بروز هر گونه بی نظمی، اختلال، کم کاری، ضعیف و…. در کار خود جلوگیری کنید و همین امر به ظاهر ساده به شما کمک می کند تا علاوه بر اینکه کارهای خود را سامان دهی کنید و به صورت منظم و مرتب انجام دهید اعتماد مخاطب و مشتری را به خود جلب کنید.

۵) پلنر خالی( Blank planners ): یک دفتر برنامه  ریزی بسیار عالی است و مانند یک بوم خالی است که این فرصت را به شما می دهد تا هر گونه که دوست دارید  برنامه ریزی خود را جهت کارهای مختلف مالی و کاری بدون هیچ محدودیتی انجام دهید.

۶) پلنر مالی(Financial planners ): یک دفتر برنامه ریزی دقیق و منسجم جهت برنامه ریزی مالی خود که به راحتی می توان از آن برای ثبت صورت حساب های ماهانه، فیش های واریزی، بودجه بندی مالی جهت کارهای متفاوت، گزارش هزینه ها، میزان سرمایه گذاری، پس انداز، بدهکاری ها یا طلب موجود و…… مدیریت کنید.

۷) پلنر فانتزی(  Fantasy planners ): این دفتر برنامه ریزی مخصوص کودکان پیش دبستانی یا دبستانی است که با طرح های فانتزی و به کارگیری رنگ های شاد و متنوع در عین زیبایی و جذابیت کودکان را از سنین کودکی ترغیب و تشویق می کند که از همان ابتدای راه برای کسب موفقیت های بیشتر و دستیابی به اهداف آموزشی خود باید برای تک تک لحظه های خود برنامه ریزی دقیق و منظمی داشته باشند.

پلنر انگیزشی: یک‌دفتر برنامه ریزی با در دست داشتن صفحات مناسب جهت برنامه ریزی و همچنین طرح و نقش زیبا و امید بخش انگیزه لازم جهت رسیدن به اهدافتان را به شما می دهد.

فواید استفاده از دفتر پلنر

فواید استفاده از دفتر پلنر

دفتر پلنر یک ابزار بسیار عالی جهت تشویق و ترغیب افراد برای اینکه اهداف خود را دنبال کنند و با ارائه یک برنامه دقیق و منظم از اتلاف وقت خود جلوگیری کنند و از زمان خود بهترین بهره گیری را داشته باشند. استفاده از دفتر پلنر فواید بی شماری دارد از جمله:

_ تقویت حس مسئولیت پذیری در افراد: زمانی که شخص دفتری داشته باشد که برای تک تک لحظاتش برنامه داشته باشد خود را مسئول  می داند که طبق برنامه خود عمل کند تا به نتیجه مطلوب خود دست یابد.

_ بهره گیری مناسب از زمان و افزایش بهره وری خود: برنامه ریزی دقیق و منظم برای تمامی لحظات فرد سبب می شود فرد که دچار سردرگمی نشود و تحت فشار کاری و حجم وسیع از فعالیت های مختلف از بخشی از برنامه های خود عقب نماند یا دچار فراموشی نشود و بدین صورت با یک زمان بندی دقیق و استفاده درست از زمان بهره وری خود را در تمامی فعالیت ها افزایش دهد.

_ برقراری نظم و انضباط در کارها: با در دست داشتن یک برنامه ریزی دقیق شما دیگر می دانید که هر لحظه باید چه کاری را انجام دهید و بدین ترتیب به زندگی شما و کارها و فعالیت های روزمره شما نظم می بخشد.

_ تقویت خلاقیت و نوآوری: یکی از مزایا و فواید بهره گیری از دفتر پلنر ایجاد زمینه مناسب جهت رشد فکر و خلاقیت افراد است شما با یک برنامه دقیق می توانید با بهره گیری درست از زمان به یک نوآوری جدید و یا ابتکار منحصر به فرد دست یابید.

_ کاهش اضطراب و استرس و ایجاد آرامش ذهنی و تعادل روحی: داشتن استرس و اضطراب نتیجه بی نظمی و شلوغ بودن فعالیت ها و به هم ریختگی کارها و درگیری ذهنی به جهت کمبود وقت است که کارها به موقع و سر وقت و درست انجام نشود، دفتر پلنر با برنامه ریزی دقیق و منظم برای تک تک لحظات شما مسیر پیش رو را کاملاً روشن و مشخص می کند و با ارائه یک برنامه منسجم اضطراب و استرس شما را کاهش می دهد تا با یک آرامش خاطر و تعادل روحی خوب به انجام فعالیت های خود بپردازید.

_ روشن شدن راه موفقیت برای شما: مهمترین مسئله در دست یابی به موفقیت داشتن یک مسیر مشخص است و یک برنامه ریزی دقیق و منظم تا به راحتی بتوانید این مسیر را با آسودگی خاطر طی کنید.

_ شناخت نقاط ضعف و قوت و رقابت با خود: یکی از مهمترین مسائل در شکست افراد و نرسیدن به نتیجه مطلوب عدم شناخت نقاط ضعف و قوت خود و مقایسه کردن خود با دیگران است در صورتی که هر فرد از توانایی های خود آگاهی داشته باشد و به جایی اینکه دائم خود را با دیگران مقایسه کند با خود رقابت داشته باشد و به دنبال ایجاد زمینه ای برای تقویت نقاط قوت و بر طرف کردن نقاط ضعف خود باشد، رفته رفته به موفقیت مطلوب خود دست می یابد، دفتر پلنر یا برنامه ریزی مشخص شما را در رسیدن به این هدف یاری می کند.

_ مانعی برای فراموشی و افزایش حافظه: در طولانی مدت یکی از مشکلات افراد به دلیل مشغله های زیاد ذهنی فراموشی کارها به ویژه کارهای مهم است که با در دست داشتن یک دفتر برنامه ریزی  و مراجعه به آن و یادآوری کارها دیگر نگران فراموشی کارهای خود نباشید.

طراحی پلنر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فعالیت ها و حیطه های مختلف کاری، شلوغی  و بی نظمی در کارها و فعالیت ها یکی از معضلات و دغدغه ها کمبود وقت و نرسیدن به موقع به کارها و بی نظمی در فعالیت ها و انجام نشدن بسیاری از برنامه ها و در نهایت عدم دستیابی به نتیجه دلخواه است اما با وجود ابزارها و وسایل کاربردی نظیر دفتر پلنر و برنامه ریزی دیگر نباید نگران این مسائل باشید زیرا با توجه به مطالب ارائه شده در می یابیم که دفتر برنامه ریزی یک ابزار بسیار عالی و کارآمد جهت نظم بخشیدن به روند کارها و هدفمند کردن آنها است.

موسسه هرمس دیزاین  با ارائه طرح های زیبا و شکیل و متنوع و ارائه  محتوای کامل جهت برنامه ریزی دقیق و منسجم به همراه صحافی سیمی و دوخت های بادوام جهت ماندگاری بالای دفتر در طولانی مدت در ابعاد مختلف و مدل های گوناگون برای همه سنین است، جهت ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان از طریق راه هایی ارتباطی موجود تماس حاصل فرمایید.