یکی از مهمترین امور در تولید و ارائه کالا و محصولات اصل صحیح و درست بسته بندی است زیرا یک محصول در بسته بندی شکیل و زیبا و در عین حال استاندارد باعث ایجاد تبلیغات، حس اعتماد مخاطب به کالاها و خدمات شما می شود و از طرفی با وجود تنوع و افزایش روز افزون کالاهای مختلف نیاز به دستگاه بسته بندی متنوع برای داشتن یک بسته بندی خوب و مناسب و منحصر به فرد روز به روز افزایش یافته که می‌توان به یکی از بهترین دستگاه های بسته بندی به خصوص در صنعت مواد غذایی و خوراکی اشاره کرد، دستگاه بسته بندی شیرینک دار است.

دستگاه بسته بندی شیرینک

شیرینک(shrink) یا همان شیرینک پک یک اصطلاح و واژه انگلیسی است به معنای جمع و جور و کوچک و بیشتر اشاره به این مطلب دارد که در این دستگاه با توجه به رول نایلون شیرینک که شامل غشای نازکی از متریال پلاستیکی است و زمانی که این رول (سلفون) حرارتی می‌بیند و مثل یک پک نایلونی جمع می شود و به‌ دور محصول مورد نظر می چسبد و شکل و فرم محصول را به خود می گیرد و با از بین رفتن فضای خالی سبب جمع شدن و کوچکتر شدن محصول می شود و به همین منظور نام دستگاه را شیرینک گذاشته اند.

جالب است بدانید که پلاستیک یا نایلون شیرینگ را می‌توان به وسیله سشوارهای صنعتی حرارت داد و محصول را بسته بندی کرد و یا اینکه با گذراندن محصول از تونل حرارتی پلاستیک را به دور آن چسباند شایان ذکر است که انواع و اقسام این دستگاه با توجه به ظرفیت و حجم تولید و نوع محصول و تکنولوژی به کار رفته در آن متفاوت است و دستگاه قیمت‌های مختلفی نیز دارد. دستگاه شیرینگ یا شیرینک در صنایع مختلف و برای محصولات متعددی به کار برده می شود ولی بیشتر و مهمترین کاربرد آن در صنایع غذایی است زیرا سلامت موادغذایی ارتباط مستقیم با سلامت افراد دارد و یک بسته بندی و پلمپ ویژه در این بخش بسیار حائز اهمیت می باشد و با دستگاه شیرینگ می‌توان با خالی کردن کامل هوای درون کیسه و حرارت دادن پلاستیک به دور آن سلامت  مواد خوراکی را از هرگونه آلودگی تضمین کرد و به نوعی بسته بندی شیرینگ یک بسته بندی نهایی محصول به حساب می‌ آید برای مثال انواع آبمیوه، آب معدنی، نوشابه در آخرین مرحله شیرینگ می‌شوند تا برای حمل و نقل آماده شوند و علاوه بر محافظت از محصول سبب زیباتر شدن محصول و دادن یک چیدمان مرتب و منظم و یک فرم و یکپارچه و کنار هم به صورت محافظ در برابر اتفاقات ناگهانی در حمل و نقل است.

دستگاه بسته بندی پیلوپک چیست؟

کاربرد دستگاه بسته بندی شیرینگ

کاربرد دستگاه بسته بندی شیرینگ

یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه بسته بندی شیرینگ مزیت ها و کاربردهای ویژه آن است که تولیدکنندگان را راغب به استفاده از این دستگاه برای بسته بندی محصولات خود می کنند از جمله:

۱) مهمترین مزیت این دستگاه این است که مانع رسیدن نم و رطوبت به داخل محصول می‌شود.

۲) یکی از ویژگی‌های خاص این نوع بسته بندی شفاف بودن بسته بندی است که قابلیت این را برای محصول فراهم می کند که به راحتی قابل مشاهده باشد.

۳) با قرار دادن محصولات کنار هم سبب ایجاد بستری برای حمل و نقل راحت و آسان کالا می‌شود.

۴) یکی از بهترین روش ها برای بسته بندی کردن انواع لوازم آرایشی، بهداشتی، شوینده ها و مواد خوراکی به حساب می‌آید زیرا  بیشترین رعایت بهداشت در بسته بندی کردن همین روش شیرینک است.

دستگاه بسته بندی درب بند چیست

نحوه کارکرد دستگاه بسته بندی شیرینگ

نحوه عملکرد دستگاه شیرینک

روش کار این دستگاه بدین صورت است که ابتدا رول که همان غشای نازک از متریال پلاستیکی (نایلون شیرینگ) را داخل دستگاه شیرینگ قرار می‌دهد و بعد محصول مورد نظر توسط نوار نقاله داخل دستگاه برده می‌شود و سپس با عبور دادن محصول از داخل مخزن (کوره) فیلم بسته‌ بندی به دور آن چسبیده می شود، حرارت در بیشتر دستگاه ها قابل تنظیم است و در انتها دوباره از کوره استفاده می شود اما این بار برای خنک کردن تا لایه خشک شده دور محصول را به خوبی بگیرد و کاملاً با آن بچسبد و محصول به طور کامل درون پوشش قرار بگیرد.

 

جهت انجام مشاوره و سفارش بسته بندی محصولات خود به سایت هرمس دیزاین مراجعه نمایید یا با مشاور امور تبلیغات و بسته بندی ما در این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

انواع دستگاه شیرینگ

با توجه به نوع محصول عملکرد و روش دستگاه شیرینگ نیز متفاوت می‌شود که باید متناسب با محصول خود دستگاه شیرینگ را انتخاب کرد که انواع و اقسام دستگاه شیرینگ عبارتند از:

۱) دستگاه شیرینک کابینی: از این دستگاه بیشتر برای بسته بندی مواد غذایی به خصوص در رستورانها و هتلها و کیترینگ ها و کارگاه های تولیدی کوچک و خانگی و محصولات کوچک و سبک استفاده می‌شود و جالب است بدانید که دستگاه شیرینگ کابینی هم دوخت و هم بسته بندی محصولات را در یک مرحله و به صورت همزمان انجام می دهد و برای همه نوع فیلم شیرینگ از قبیل pp po ،pvc قابل استفاده است و برای محصولاتی که نیاز به هزینه اندک و سرعت کم دارند استفاده می شود.

۲) شیرینگ تونلی: از این دستگاه بیشتر در بنگاه ها و کارگاه های تولیدی بزرگ و صنعتی و محصولات بزرگ و سنگین استفاده می‌شود و به دلیل نداشتن فک دوخت از سرعت بیشتری نسبت به مدل کابینی برخوردار است و جالب است بدانید که دستگاه شیرینگ تونلی دارای محفظه پخت فیلم است و به دلیل اینکه محفظه جز بخش های اصلی دستگاه به حساب می‌آید دیوارهای آن برای جلوگیری از هدر رفت گرما توسط پشم سنگ عایق شده است و کار با این دستگاه راحت می باشد به طوری که با عبور دادن تعداد محصولات ابتدا پلاستیک بر روی آنها کشیده می‌شود و با استفاده از حرارت ملایم یا تابشی توسط هیتر حرارتی یا حرارت بخار آب داغ محصول را بسته بندی می کند.

۳) دستگاه شیرینگ پلی اتلین: از این نوع دستگاه بیشتر برای بسته بندی کردن محصولات و بسته‌ های سنگین مانند بسته چند تایی آب معدنی، نوشابه و … استفاده می شود و به خاطر همین در این نوع از دستگاه از نایلون های شیرینی که دارای استقامت بسیار زیادی هستند استفاده می شود.

۴) دستگاه شیرینگ اتوماتیک کانواید دار: این دستگاه دارای مزیت های ویژه‌ای است که آن را از سایر دستگاه متمایز کرده است مانند سرعت بسیار بالای این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های شیرینگ است و همچنین قابلیت تنظیم حرارت، سرعت و زمان بسته بندی در این نوع دستگاه و مزیت ویژه دیگر آن وجود نوار نقاله کوچک است که برای بیرون آوردن محصول از کابین دستگاه بعد از بسته بندی استفاده می شود.

۵) تفنگ شیرینگ(سشوار صنعتی): از این دستگاه بیشتر برای شیرین کردن محصولاتی با حجم بزرگ و سنگین و تعداد بالا استفاده می شود که با قرار دادن پلاستیک شیرینگ بر روی محصول به وسیله سشوار حرارتی محصول مورد نظر را شیرینک می کند.

۶) دستگاه شیرینگ فریم: از این نوع دستگاه بیشتر برای بسته بندی کالا و محصولاتی که بلند و بزرگ هستند مانند درب ساختمانی، رادیاتور، پنجره های دو جداره و لوله های پلاستیکی …. استفاده می شود و بدین صورت است که دستگاه ترموپلاستیک را به دور محصول می پیچد.

۷) تانک آب داغ(deep tank): این دستگاه به وسیله تانک آب داغ محصولات را شیرینک می‌کند و برای محصولاتی مانند پنیر که در برابر حرارت بالا حساسیت دارند بسیار مناسب است و روش کار آن به این صورت است که پس از قرار دادن محصول در ترموپلاستیک آن را داخل آب داغ فرو می کند و بدین صورت محصول موردنظر را بسته بندی میکند.

ابعاد دستگاه

ابعاد دستگاه شیرینگ تونلی داری طول ۴متر، عرض ۹۰ سانتیمتر، ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر

ابعاد دهانه تونل دستگاه شیرینگ تونلی طول ۱۲۰ سانتیمتر، عرض ۷۰ سانتیمتر، ارتفاع ۶۰ سانتیمتر

ابعاد استاندارد کابین دستگاه شیرینگ کابینی طول ۴۰ سانتیمتر، عرض ۳۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ سانتیمتر

برق مصرفی دستگاه

برق مصرفی دستگاه

دستگاه شیرینگ تونلی به دوصورت برقی وگازی کار می کند و برق مصرفی دستگاه بنا بر سفارش مشتری به صورت تک فاز یا سه فاز می باشد ولی دستگاه کابینی فقط با برق کار می کند که هم می تواند به صورت تک فاز و سه فاز باشد.

 

برای کسب اطلاع از انواع دستگاه بسته بندی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

دستگاه بسته بندی چیست