دستگاه بسته بندی سیل چیست؟

دستگاه بسته بندی سیل چیست

این دستگاه برای بسته بندی مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف و در ابعاد متفاوت که بیشتر در هتل ها کیترینگ ها،تولیدی مواد غذایی،فروشگاه ها،بستنی فروشی ها و …. استفاده می‌شوند کاربرد دارد این دستگاه یا همان سیل پک با خالی کردن هوای داخل بسته بندی باعث افزایش ماندگاری محصول می‌شوند و یک روکش پلاستیکی محکم با حرارت روی ظرف کشیده می شود که از این دستگاه بیشتر برای بسته بندی وکیوم کردن مواد غذایی که لازم است رنگ،بو،طعم آنها حفظ شود استفاده می شود،این دستگاه علاوه بر اینکه هوای داخل بسته را خالی می‌کنند می‌تواند گازهای مانند CO2،N2 را به جهت جلوگیری از اکسید شدن و بو گرفتن محصول به داخل بسته تزریق می کند،و از دیگر مزایای این دستگاه سرعت بالا،اتوماتیک بودن آن و کاملاً بهداشتی بودن آن حین فرایند بسته‌ بندی است و همچنین اپراتور آن نیاز به تخصص و مهارت خاصی ندارد،این دستگاه دارای انواع و اقسام متفاوت است از قبیل:

۱) دستگاه سیل وکیوم:

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

این دستگاه همان دستگاه سیل است با این تفاوت که قبل از کشیدن پلاستیک روی بسته بندی هوای درون ظرف کامل خارج می شود و بیشتر برای بسته بندی موادی که زود فاسد می شوند مانند مرغ،گوشت،ماهی استفاده می شود و به صورت دستگاه سیل وکیوم ریلی یا رومیزی موجود است.

۲) دستگاه سیل خانگی یا سیل دستی:

دستگاه سیل خانگی یا سیل دستی

این دستگاه بیشتر برای بسته بندی خانگی و به صورت دستی است که برای بسته بندی انواع سالاد و دسر و …. استفاده می شود.

۳) دستگاه سیل لیوان:

دستگاه سیل لیوان

از این دستگاه جهت بسته بندی ظروفی با شکل گرد یا بیضی است باید توجه داشت که شکل و فرم و سایز و اندازه ظرف بسته بندی یکی از مهم‌ترین موارد انتخاب دستگاه سیل است که بیشتر برای بسته بندی انواع نوشیدنی و دسر استفاده می شود.

باید توجه کرد که پلاستیک مصرفی دستگاه بسته بندی سیل،رول سیل است که بسته به نوع دستگاه جنس های متفاوتی مانند سلفون،استرچ،فویل آلومینیوم،نایلون شیرینگ و…. دارد.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم چیست؟

در دنیای صنعتی و پیشرفته امروز و با وجود تبلیغات فراوان یکی از مهم ترین عوامل برای انتخاب شدن محصول و قرار گرفتن آن در سبد خرید مشتریان در بین کالاهای مشابه فراوان وجود یک بسته بندی ایده آل و منحصر به فرد است.امروزه با افزایش مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نسبت به قبل نیاز به یک بسته بندی بهداشتی که مصرف ظروف پلاستیکی را نیز کاهش دهد بسیار احساس می‌شود جالب است بدانید که بسیاری از رستوران ها،هتل ها،کیترینگ ها،بستنی فروشی ها صنایع مواد خوراکی و غذایی،صنایع داروسازی،آرایشی بهداشتی،صنعت چاپ،لاستیک و پلاستیک،حوزه آب و فاضلاب و…. محصولات خود را به وسیله دستگاه سیل در بسته بندی وکیوم به مشتری و مخاطب خود عرضه می‌کنند.

 

دستگاه سیل وکیوم یا همان سیل پک یک راهکار بسیار عالی برای حل مشکلات صنعت بسته‌ بندی به ویژه در صنعت غذایی و توزیع و فروش است به طوری که این دستگاه مواد غذایی را در ظروف یکبار مصرف بسته بندی می کند و به وسیله ایجاد خلا هوای داخل بسته را تخلیه می‌کند که باعث ماندگاری و تازگی بیشتر محصولات می‌شود و با وکیوم کردن رنگ بو و طعم مواد غذایی را حفظ می‌کند و علاوه بر این در صورت نیاز با تزریق گازهای نگهدارنده مانند CO2 وN2 مانع از اکسید شدن و بو گرفتن محصولات به ویژه مواد غذای داخل بسته می‌شود.

 

جهت انجام مشاوره و سفارش بسته بندی محصولات خود به سایت هرمس دیزاین مراجعه نمایید یا با مشاور امور تبلیغات و بسته بندی ما در این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

انواع دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

انواع و اقسام متفاوتی از دستگاه سیل وکیوم در صنایع مختلف استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی و کاربرد مختص به خود را دارند مانند:

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم دستی

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم دستی

از این دستگاه بیشتر جهت بسته بندی و بست و محکم کردن درب بطری استفاده می شود بدین صورت که ابتدا بطری و درب آن درون دستگاه قرار داده می‌شود و پس از چرخاندن دستگیره درب بطری پرس می شود.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم کشویی:

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم کشویی

از این دستگاه برای بسته بندی مواد غذایی مانند انواع خورش،ماست فست‌ فود و… استفاده می‌شود و روش کار این دستگاه بدین صورت است که حرکت قالب ظرف گیر آن به صورت کشویی می باشد و وقتی ظرف در محل خود قرار گرفت با روشن شدن دستگاه به صورت اتوماتیک مراحل دوخت برش و تزریق گاز و ایجاد خلا صورت می‌گیرد و ظرف همانطور که به صورت کشویی داخل دستگاه شده است به صورتی کشویی نیز از دستگاه خارج می شود.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم گردان:

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم گردان

این دستگاه مناسب برای بسته بندی مواد غذایی مانند سبزی،گوشت مرغ،ماهی،میگو،سوسیس،کالباس و….است و روش کار این دستگاه به این صورت است که حرکت قالب ظرف گیر به صورت دورانی و حول حرکت یک دایره حرکت می‌کند و وقتی ظرف در محل خود در دستگاه قرار گرفت صفحه دستگاه را می چرخانیم تا در محل خود قفل شود و بعد دستگاه به صورت اتوماتیک تمامی مراحل دوخت،برش،ایجاد خلل هوا و تزریقات گاز را انجام می‌دهد و جالب است بدانید که دستگاه قابلیت این را دارد که همزمان که این کار را انجام می‌دهد در جلوی دستگاه خالی است یک ظرف گذاری دیگر انجام شود و بدین وسیله سرعت بسته بندی دستگاه بیشتر می‌شود.

دستگاه سیل وکیوم خطی:

دستگاه سیل وکیوم خطی

این دستگاه مناسب برای بسته بندی مواد خوراکی و غذایی صنایع بزرگ است زیرا دارای یک نوار نقاله است که مواد خوراکی بر روی نقاله قرار می‌گیرند و به ترتیب وارد دستگاه شده و بعد از انجام بسته بندی از سمت دیگر دستگاه بر روی نوار نقاله خارج می شود و بنابراین سرعت بسته بندی در این دستگاه بسیار بالا است.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم لیوانی:

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم لیوانی

این دستگاه بیشتر برای بسته بندی مدل هایی که به صورت استوانه ای و لیوانی هستند مانند انواع نوشیدنی ها،آب معدنی استفاده میشود.

کاربردهای دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

بیشترین کاربرد دستگاه بسته بندی سیل وکیوم در صنعت مواد غذایی خوراکی است مانند فرآورده های گوشتی (گوشت قرمز،مرغ،ماهی)،مواد پروتئینی (سوسیس،کالباس همبرگر،ناگت)،انواع سالادها برای حفظ تازگی و ماندگاری بالای آنها،ترشیجات و شوریجات،سبزیجات (تازه و منجمد )،غذاهای آماده و نیمه آماده،خشکبار و آجیل و خرما،شیرینی،آب معدنی،نوشیدنی ها و علاوه بر این در صنایع دیگر نظیر بسته بندی دارویی،مواد شیمیایی،قطعات فنی،محصولات بهداشتی،آرایشی پلاستیک و… کاربرد دارد.

مزایای استفاده از دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

مزایای استفاده از دستگاه بسته بندی

یکی از دغدغه های صاحبان صنایع مواد غذایی از گذشته تا به امروز بحث آلودگی مواد غذایی بوده است که مانع بزرگی برای انتقال و توزیع و نگهداری مواد خوراکی به مناطق دیگر است و دیگر موانع بسته بندی نامناسب است که سبب آسیب محصول در حین حمل و نقل می‌شود که با وجود دستگاه بسته بندی سیل وکیوم و مکانیکی شدن صنعت بسته بندی مواد غذایی بسیاری از این مشکلات برطرف شده و علاوه بر حفاظت در برابر آلودگی به طوری که دستگاه سیل وکیوم با استفاده از خلا و یا تزریق گاز های نگهدارنده باعث ماندگاری و تازگی مواد غذایی می شود و باعث می شود که تاریخ انقضا و نگهداری مواد غذایی بیشتر شود و مانع فاسد شدن مواد خوراکی می شود مزیت دیگر این دستگاه اتوماتیک بودن آن است که علاوه بر این که باعث سرعت کار می شود سبب تضمین بهداشت نیز می‌شود و دیگر مزیت بارز این دستگاه این است که امکان برنامه‌ ریزی جهت بسته بندی محصولات مختلف را به طور همزمان انجام می دهد و همچنین با دادن ظاهری زیبا و شکیل سبب جلب نظر مشتری می‌شود و حمل و نقل محصولات و مواد غذایی را نیز راحت تر و آسانتر می کند.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم چگونه کار می کند؟

روش کار دستگاه تمام اتوماتیک سیل وکیوم بدین گونه است که محصولات مورد نظر به صورت پشت سر هم و کشویی روی میز کار قرار می‌گیرند و بعد از داخل شدن محصول درون دستگاه با سرعت مشخصی که در پنل دستگاه از قبل معین شده است بسته بندی ها صورت می گیرد.در این دستگاه هوای داخل بسته بندی ها توسط پمپ وکیوم خارج می‌شود و سپس در صورت نیاز گاز CO2 و N2 داخل بسته تزریق می شود که این کار ازکپک زدن، فاسد شدن و اکسید شدن و خرابی داخل بسته جلوگیری می‌ کند.و در دستگاه نیمه اتوماتیک آن تمامی مراحل به کمک یک اپراتور صورت می‌گیرد به طوری که اپراتور بسته را داخل قالب روی میز کار می‌گذارد و سینی را می‌چرخاند و بعد دستگاه کار بسته بندی وکیوم را انجام می‌دهد و در انتها اپراتور بسته را داخل قالب مورد نظر می‌گذارد.

نکات مربوط به ظرف بسته بندی استفاده شده در دستگاه سیل وکیوم

۱) ظرف بسته بندی قابل استفاده در دستگاه از جنس پلاستیک یکبار مصرف مانند PE وPET وPP و… است.

٢) می‌توان از شکل های متفاوت ظروف یکبار مصرف مانند مربع،مستطیل،دایره،مثلث و حتی زوذنقه استفاده کرد فقط باید به ابعاد دهانه ظرف دقت کرد که قالب را با توجه به ابعاد دهانه ظرف ساخته شود.

تفاوت دستگاه سیل وکیوم و سیل حرارتی چیست؟

دستگاه سیل وکیوم شبیه دستگاه سیل است ولی از جهت های بسیاری با دستگاه سیل متفاوت می باشد از جمله:

۱) دستگاه سیل وکیوم مانند دستگاه سیل عمل کرده و با کشیدن پلاستیک بر روی ظرف عملیات بسته بندی را انجام می دهد با این تفاوت که در دستگاه سیل وکیوم پمپ تخلیه هوا وجود دارد و هوای داخل وکیوم خارج می‌شوند و برای مواد خوراکی که نیاز به ماندگاری بیشتری دارند استفاده می شود برخلاف دستگاه سیل که  فاقد این پمپ است و برای محصولاتی که نیاز به ماندگاری ندارند استفاده می شود.

۲) دستگاه سیل وکیوم برخلاف دستگاه سیل نیاز به پلاستیک خاص جهت بسته بندی ندارد و با انواع نایلون ها عملیات بسته بندی وکیوم را انجام می دهند.

۳)دستگاه سیل وکیوم رومیزی مصارف خانگی نیز دارد و برای مشاغل خانگی که کار بسته بندی در تیراژ پایین را در خانه انجام می دهند بسیار مناسب است.

ویژگی های دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای دارد از قبیل:

۱)عملکرد اتوماتیک،۲) برق تک فاز یا سه فاز،۳)بدنه استنلس استیل و تیغه برش استیل ضد زنگ،۴)کنترل مقدار وکیوم و گاز توسط سیلندر خلا،۵) پانچ و پرس اتوماتیک،۶)قابلیت باز و بسته شدن رول به صورت اتوماتیک،۷) مجهز به سیستم کنترل میزان کشش رول سیستم و سیستم مانیتورینگ برای کنترل عملیات دستگاه،۸) کنترل زمان دو دوخت و درجه خرارت،۹) سهولت در تعویض قالب در کمترین زمان،۱۰) مجهز به شمارنده سیکل کارکرد،۱۱)امکان نصب تاریخ زن بر روی دستگاه،۱۲)مجهز به قالب کشویی  بخشی از  ویژگی های دستگاه بسته بندی سیل وکیوم است.

 

 

برای کسب اطلاع از انواع دستگاه بسته بندی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

دستگاه بسته بندی چیست