تایپو گرافی چیست و چه تاثیری بر روی طراحی دارد

تایپوگرافی چیست

شما می توانید برای طراحی سایت یا آرم و لوگوی خود از نوشته ها بدون هیچگونه تصویر یا تلفیقی از هنر به صورت رسمی و خشک استفاده کنید.

اما امروزه اکثر طراحان برای تقویت ویژگی بصری حروف، ایجاد جذابیت محتوا و تولید اثر هنری زیبا و چشم نواز و همچنین خوانایی هرچه بیشتر کلمات از تایپوگرافی یا هنر چیدمان حروف به صورت زبان تصویری و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویر استفاده می کنند تا به راحتی مفاهیم مورد نظر خود را به صورت حرفه ای و منحصر به فرد مخاطب منتقل کنند‌.

به همین جهت است که این هنر زیبا و نوظهور به ابزاری پرطرفدار در بین تمامی طراحان و صاحبان کسب و کار ها تبدیل شده است با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با هنر تایپوگرافی یا هنر طراحی خلاقانه و چیدمان حروف آشنا کنیم.

معنی تایپوگرافی

واژه تایپوگرافی ( typography ) کلمه یونانی است که از دو بخش تایپس ( typos ) به معنی شکل و گرافیا ( graphia ) به معنای نوشتن تشکیل شده است که وقتی این دو بخش را در کنار هم استفاده می کنیم معنای شکل نگاری یا شکل نویسی می‌یابد و این واژه دارای معنای گوناگونی نظیر: هنر چیدمان کلمات، هنر پردازش متن، زبان بصری و هنر نوشتن کلمات به صورت سبکی خاص که قابلیت تصویر پردازی ویژه را دارد، است.

تایپوگرافی چیست

تایپوگرافی یا همان در واقع هنر چیدمان و تنظیم حروف در کنار هم با استفاده از شکل و ساختار قلم به صورت زیبا و حرفه ای برای ایجاد یک زبان تصویری است.

یک شاخه از هنر گرافیک است که با استفاده از تکنیک های خاص و دستکاری و تغییر گوناگون در عناصر متن مانند: تغییر فونت، فاصله بین حروف، شکل نوشتاری حروف، رنگ حروف، فضای خالی، فاصله بین خطوط و فاصله  پاراگراف و… سبب ایجاد ویژگی های بصری منحصر به فرد با خوانایی دو چندان و وضوح و زیبایی متن و جذابیت بصری بسیار چشمگیر و ایجاد احساسات و انتقال پیام به صورت خاص و زیبا به مخاطب می‌شود.

جالب است بدانید که تایپوگرافی در طیف وسیعی از کارها به ویژه امور هنری مانند: ساخت فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب، طراحی مالتی مدیا و…. کاربرد دارد‌.

تاریخچه تایپوگرافی

تاریخچه تایپوگرافی ابتدا به قرن سیزدهم میلادی زمانی که اروپاییان قرون وسطی از قالب های سفالی تک حروف برای نوشتن بر روی دیوار استفاده می کردند بر میگردد، اما اختراع تایپوگرافی به صورت حرفه‌ای را میتوان به قرن پانزدهم با اختراع ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ برای چاپ کردن نوشته ها به صورت متفاوت و زیبا دانست.

تایپوگرافی در طول قرن‌ها دستخوش تغییرات شده و از شکلی به شکل دیگر مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت تایپوگرافی مدرن به صورت امروزی توسط باهاوس و تیش هولد در اواخر قرن نوزدهم به وسیله کد های کامپیوتری به وجود آمد.

باهاوس در زمینه حروف نگاری از اصول و شیوه های جدید استفاده کرد و با توجه به قواعد صفحه آرایی و استفاده از عناصر تزیینی و ترکیب بندی متقارن و استفاده از حروف دست ساخت تمامی اصول و قواعد صفحه آرایی را شکست و با ایجاد یک هویت بصری زیبا و منحصر به فرد نگاه مخاطبان را به خود جلب کرد.

تایپوگرافی در ایران

تاریخچه تایپوگرافی در ایران پیشینه قدیمی دارد و به تاریخ خوشنویسی و صدها سال قبل برمی گردد و این که هنرمندان ایرانی به خوبی خط و حروف را میشناسند و میدانند که برای خلق یک اثر هنری زیبا چطور خط را به صورت زیبا و خوش به کار بگیرند.

اما تعریفی که ما از تایپوگرافی در ایران داریم مقوله ای مجزا از تعریف غرب نسبت به خط و تایپوگرافی است زیرا در کشور غربی تایپوگرافی فقط شامل کارهایی است که از حروف تایپی که در آن اثر گرافیکی استفاده می شود، است.

در حالی که در ایران تایپوگرافی یک نگرش نسبت به حروف بر اساس تاریخچه قدیمی و خوشنویسی در ایران بهمراه نفوذ مکاتب با بینش نوع است به خصوص در دهه اخیر که بحث تایپوگرافی جزء مباحث مهم و پرطرفدار در بین طراحان بیشمار قرار گرفته است.

و در نمایشگاه مختلف شاهد آثار هنری و کارهای بی نظیر در زمینه تایپ و گرافی هستیم مثل: حروف تایپی، حروف طراحی شده با دست (خوشنویسی و انواع آن) در کنار تصویر ( تصویر سازی، عکس ) و…. که تمامی این طرح های هنری در کشورهای صاحب سبک تعاریف مخصوص خود را دارد ولی دار ایران به قرار گرفتن این کارها در کنار هم تایپوگرافی ایرانی گفته می شود.

تایپوگرافی فارسی

یکی از  مباحث مهم و بحث انگیز بین طراحان ایرانی در حوزه هنر، طراحی و گرافیک به خصوص در دهه اخیر رابطه بین تایپ و تصویر است و تاثیر بی شمار تایپوگرافی فارسی بر روی طراحی ایرانی که می‌توان نقطه عطف این رویداد را به پنجمین رویداد طراحان گرافیک به نام دوسالانه سرو نقره ای در نیمه دوم سال ۹۶ که اولین نشست تخصصی این رویداد حول موضوع تایپوگرافی با محوریت تایپ دیزاین قرار گرفت، اشاره کرد.

فرایند تایپوگرافی

اگر بخواهیم دقیق مراحل و فرایند تایپوگرافی را بررسی کنیم ابتدا بر می‌گردد به همان اطلاعاتی که قرار است با یک نوشته و تایپ در اختیار مخاطب قرار دهید.

واژه ها را تایپ فیس تایپ می کند و سپس گروه فونت ها را انتخاب می‌کند و با تکنیک های ( ویژوال آرت ) فونت، رنگ، سایز نوشته را تغییر میدهد و در آخر زمان هنرنمایی و نمایش خلاقیت طراح است که با ادغام هنرهای دیداری نظیر:کشیدگی ها، خم خوردگی، بافت، چیدمان، ترکیب فونت، چرخش و… ظاهری زیبا و یک هنر مصور و تایپوگرافی بی نظیر را از یک نوشته ساده با فونت معمولی خلق می کند.

ویژگی های یک تایپوگرافی حرفه ای چیست

تایپوگرافی هنر تنظیم حروف و متن است و شامل سبک و ساختار قلم است به طوری که سبب خوانا و واضح تر شدن متن می شود و هویت بصری زیبا به آن می بخشد و منجر به برانگیخته شدن احساسات مخاطب و انتقال پیام های خود به مخاطب می‌شود.

بنابراین مهمترین ویژگی یک تایپوگرافی حرفه‌ای خوانا بودن و وضوح حروف چاپی است و اینکه تغییرات در فرم حروف باید به گونه ای باشد که با معانی اثر ارتباط داشته باشد و در عین حال ترکیب زیبا و منحصر به فردی ارائه شود به طوری که نوشته به خوبی ماهیت و هویت خویش را حفظ کند زیرا خوانایی و وضوح اثر سبب میشود که خواننده به راحتی جذب شود و فرد را وادار به مقایسه کند تا توانایی طراح را بسنجد که آیا توانسته است بین نوشته و تصویر ارتباط برقرار کند و تا چه اندازه در برقرای پیوند بین ماهیت نوشته با ماهیت تصویر موفق بوده است.

فونت ها و تایپ فیس ها

فونت ها و فیس ها

یکی از اشتباهات رایج در بین افراد این است که فونت را با سبک حروف یا تایپ فیس یکی می دانند در حالی که این دو با هم تفاوت دارند، هرچند که اغلب افراد در مورد تفاوت بین تایپ فیس و فونت سردرگم هستند.

ولی در واقع سبک حروف و تایپ فیس (Typefce ) یا طرح حروف در واقع طرح کاراکتر های متن و یک سبک طراحی است که شامل تعداد زیادی از کاراکترهای مختلف با اندازه و وزن متفاوت است و شامل گروهی از فونت های مشابه و مرتبط است که شامل  سه نوع اصلی، سریف، سان سریف، تزیینی است که طراحان برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بیش از سه فونت استفاده نمی‌کنند و استفاده از فونت تزئینی را در طرح خود به حداقل می رسانند.

درحالیکه فونت یک طرح خاص و نمایش گرافیکی از کاراکتر متن با ارتفاع و پهنا و سبک و اندازه و شکل مشخص است و در واقع سبب خوانایی متن می شود و جلوه‌ای زیبا به متن می بخشد و شامل: وزیر، ایران سنس، یکان و… است که شکل خاص از نگارش حروف را با وزن و حالت های مختلف ارائه می دهد.

تضاد یا کنتراست

تضاد یا کنتراستی که یک طراح در تایپوگرافی خود به کار می برد به جهت معنا دار کردن متن و دقیقا بیانگر میزان توجهی است که طراح به آن بخش خاص داشته است و به منظور انتقال ایده یا پیامی که قصد دارد روی آن تاکید بیشتری داشته باشد و توجه خواننده را به آن جلب کند استفاده می کند و معمولا اکثر طراحان با استفاده از فونت و ایجاد حروف مختلف، رنگ ها، سبک ها، اندازه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر متن، تضاد و کنتراست را در طرح خود ایجاد می کنند.

ثبات

استفاده از یک الگوی ثابت از فونت و پایبند بودن به یک نوع تایپ فیس برای انتقال اطلاعات به مخاطب امری ضروری است تا از سردرگمی مخاطب و بی نظمی در طرح جلوگیری شود اما توجه داشته باشید که گاهی طراح مجبور است که در طرح خود بیش از یک فونت استفاده کند اما استفاده بیش ازسه فونت مختلف در یک طرف به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کاربرد تایپوگرافی در گرافیک

همانطور که قبلا اشاره کردیم هدف اصلی از کاربرد تایپوگرافی تنظیم چینش حروف و کاراکتر های متن با حالت های مختلف به منظور برجسته تر کردن و افزایش وضوح و خوانایی متن و… است به همین جهت شاهد استفاده و کاربرد گوناگون این هنر در طیف وسیعی از طراحی و کارهای گرافیکی نظیر: لوگو، صنایع بسته بندی محصولات، طراحی جلد کتاب، بیلبورد تبلیغاتی و…. هستیم.

جالب است بدانید که طراحان گرافیک از تایپوگرافی برای تنظیم متن درون طرح ها به منظور ایجاد طرحی با جلوه های هنری بی نظیر و جذابیت‌های بصری منحصر به فرد و همچنین تولید محتوایی با هدف خاص جهت القای ایده های خود به مخاطب به صورت هدفمند استفاده می کنند.

چرا تایپوگرافی اینقدر طرفدار پیدا کرده است

در دنیای امروز فضای رقابتی بسیار زیادی در بین کسب و کارها برای بدست آوردن بازار هدف و جذب حداکثری مخاطب وجود دارد و هر کسب و کاری تلاش می‌کند که هویت و برند خود را به صورت متمایز تری برای معرفی و جلب نظر مخاطب استفاده کند.

که یکی از ابزار های حیاتی در طراحی و تبدیل متن به تصویر و ایجاد رابط کاربردی استاندارد در این زمینه تایپوگرافی است که با ایجاد یک سلسله مراتب بصری بسیار قدرتمند و ایجاد تعادل گرافیکی در طرح و طراحی تم کلی محصول به صورت اختصاصی و ایجاد یک برند تجاری منحصربه‌ فرد که بیانگر و نشان دهنده صنعت و تجارت شما است پیام برند شما را به مشتریان انتقال می دهد و به آسانی در دسترس مخاطبان قرار می گیرد و کاربران را به راحتی هدایت می کند.

بنابراین با استفاده هوشمندانه از تایپوگرافی به دلیل خلق تجربه فوق العاده برای کاربر و ارائه اطلاعات خوانا و واضح و جذاب و در دسترس که دسترسی مشتری را به آن ها آسان می کند و مخاطب را جذب مطالب خود میکند تا برای مطالعه سایت و مطالب شما زمان بیشتری را اختصاص دهند و این دلایل و سایر دلیل های دیگر است که تایپوگرافی را به یک ابزار قوی و پرطرفدار برای طراحی کارهای گرافیکی و وب سایت تبدیل کرده است.

تاثیر تایپوگرافی بر روی طراحی چاپ

تایپوگرافی به دلیل ایجاد هویت بصری زیبا و یک پل ارتباطی بسیار قوی با رابط کاربری و فراهم کردن تعادل گرافیکی طرح و وب سایت و ارائه تم کلی محصول با قابلیت بالا و خوانایی و دسترسی آسان برای مخاطب یک تجربه عالی و بی نظیر را برای افراد مختلف به ارمغان می آورد و مزایای بی شماری برای سایت و کارهای گرافیکی دارد از جمله:

معرفی و شناسایی برند با استفاده از تایپوگرافی

یک تایپوگرافی عالی و بی نظیر نه تنها به سایت و طرح شما هویت می‌بخشد بلکه منجر به پررنگ شدن نام و نماد تجاری شما در ذهن مخاطب می شود و آن را به یک اثر به یاد ماندنی در ذهن مخاطب تبدیل می کند و اعتماد مخاطب را به خود جلب می کند و سبب افزایش روز افزون هویت طرح و برند شما و پیشبرد نام تجاری شما به همگان می شود.

جلب توجه خوانندگان طراحی با استفاده از تایپوگرافی

طراحی گرافیکی وب سایت و کارهای گرافیکی شما بسیار حائز اهمیت است و باید برای مخاطب به گونه‌ای جذاب و بیاد ماندنی باشد و یکی از ابزارهایی که در این زمینه نقش بسزایی دارد تایپوگرافی است.

تایپوگرافی حرفه ای و زیبا سبب جلب توجه مخاطب می شود و باعث می شود که مخاطب از سایت شما خوشش آید و از آن استقبال کند و زمان بیشتری را برای مطالعه سایت شما وقت بگذارد و همین امر منجر به رشد و افزایش بازخورد سایت شما می شود.

دفرماسیون چیست

یکی از کارهای هنری بسیار زیبا که با وجود این که در آثار قدیمی نیز مشهود است اما جزء کارهای نو ظهور در عرصه هنر شناخته می‌شود کاریکاتور است.

که در واقع کاریکاتور به معنای تغییر فرم اصلی بر پایه اغراق و گاهی زشت نمایی بنا شده است و یک شاخه از این هنر که اغلب در نقاشی و مجسمه سازی معروف تر است ولی در صنعت تایپ و طراحی گرافیک وب سایت نیز بسیار پرکاربرد است و جز تکنیک های پرطرفدار در بین اکثر طراحان و تایپوگرافی می باشد، تکنیک دفرماسیون می باشد که نوعی تغییر و دستکاری در فرم‌های فونت و نوشته به صورت کشیدگی، کج شدن حروف، شکستن آنها، خمیدگی، پیچیدن حروف و….. به طوری که حروف از شکل و ظاهر اصلی خود خارج شود و به اصطلاح دفرمه می شود و  جزء پایه های اصلی و مهم این تکنیک محسوب می شود.

کالیگرافی حروف چیست

کالیگرافی حروف چیست

کالیگرافی یک شاخه از هنر نقاشی بر اساس خط و سایه و همچنین چیدمان نماد ها در کنار هم با یک نظم و هماهنگی خاص است.

و تایپوگرافی یک روش خاص برای طراحی حروف به صورتی که در هم فرو می روند و ترکیب زیبا و منحصر به فردی ایجاد می‌کند است که تاثیرگذاری متن را دوچندان کرده و نقش ماندگاری در ذهن و خاطر مخاطب ایجاد می‌کند.

کالیگرافی حروف که در واقع سبک تکرار حروف و کلمات به منظور تاثیر هر چه بیشتر بر متن است یک اصطلاح غربی برای این هنر هست هر چند که این هنر به صورت اصیل و سنتی در ایران از زمان های دیرباز تا به امروز به اسم خوشنویسی در بین علاقه مندان و طرفداران خود شناخته شده است.

یادگیری اصول کرنینگ ( Kerning )

کرنینگ در واقع بیانگر فاصله بین حروف است و به روند تنظیم فضای بین دو کاراکتر و دیگر عناصر تایپوگرافی در یک طرح و نوشته اشاره دارد و بر روی ظاهر تایپ تمرکز می کند.

و همچنین مربوط به زمانی است که طراح برای طبیعی جلوه دادن طرح، فاصله بین حروف یا دو کارکتر را تغییر می دهد این عمل با وجود اینکه یک فرایند ساده است اما سبب ایجاد تفاوت های بسیار در طرح می شود.

یک کرنینگ خوب به شما این اطمینان را می دهد که یک متن و طرح زیبا و خوانا و منحصر به فرد تنظیم شود که پیام طرح و متن را به خوبی به مخاطب منتقل کند.

باید در این زمینه بسیار دقت نظر داشت زیرا یک کرنینگ نامنظم یکی از مهمترین دلایل نقص در طراحی و تایپوگرافی به حساب می آید، بنابراین برای یادگیری اصول کرنینگ باید چندین نکته را رعایت کنیم:

_ دقت داشته باشید که متن را به اجزاء و قسمت های کوتاه تری تقسیم کنید زیرا کار کردن با دو حرف در یک زمان مشخص یک راه حل برای ایجاد کرنینگ موفق است.

_ تشخیص اشتباهات خود در مراحل اولیه یاد گیری کاری دشوار است بنابراین بهتر است در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید.

_ برای پی بردن به نقاط ضعف و به دست آوردن چشم اندازی از طریق نوشته خود بهتر است که آن را در اندازه های مختلف چاپ کنید.

_ مشکلات و اشتباهات خود را یادداشت کرده و در زمانی که اقدام به تنظیم و ترکیب حروف در متن و طرح می کنید مشکلات خود را در آن بررسی کنید تا از نبود آن در طرح و متن خود اطمینان حاصل کنید.

_ برای رسیدن به هدف و دستیابی به نتیجه مطلوب در زمینه کرنینگ تمرین کردن و در معرض عوامل کلیدی برای تنظیم متن و طرح و رعایت اصول کرنینگ قرار گرفتن یک امر بسیار ضروری است.

درک فونت ها

فونت ها بیانگر وزن، استایل، اندازه و شیوه نمایش یک حرف است که دارای اثر مخصوص به خود می باشد که با حس زیبا شناختی که به مخاطب انتقال میدهد سبب افزایش انتقال پیام مورد نظر به مخاطب بیشتری می شود.

یک طراح حرفه‌ای باید انواع فونت های مختلف و کاربردهای متفاوت آن را بشناسد زیرا فونت ها دارای نوع و شکل های گوناگونی است که بر اساس موضوع و نوع کارایی که برای آن تایپوگرافی صورت می‌گیرد انتخاب می شود، تا یک طرح و یا متن خوانا و زیبا و تاثیرگذار داشته باشید که سالیان سال به دلیل زیبایی و خوانایی آن مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید که عدم توجه به انتخاب صحیح و درست فونت مناسب سبب خستگی ذهن مخاطب می شود و بدون اینکه فرد مطالب سایت را مطالعه کند آن را کنار می‌گذارد و رفته‌ رفته سبب از دست دادن مخاطب بیشتری می شود، در حالی که شما با انتخاب درست و مناسب یک فونت طرح و متن خود را خوانا و جذاب و تاثیر گذار تر می کنید و به راحتی سبب افزایش مخاطب و جلب نظر افراد بیشتری می شوید.

برای تفکیک فونت ها به دسته های کلی و تقسیمات مختلف اطلاعات توصیفی متعددی نظیر cursive_ monospaced serif_ sans-serif وجود دارد که اغلب مربوط به فونت های سنتی متن است.

وزن فونت

وزن یک فونت نسبت ضخامت یک کاراکتر یا طرح کلی یک حرف در مقایسه با ارتفاع آن است و در واقع بیانگر میزان ضخامت یا نازک بودن فونت است که می توان آن را بر اساس بازده عددی بین ۱۰۰ تا ۹۰۰ قرار داد که بدین ترتیب شاهد وزن های مختلفی برای فونت ها هستیم که پرکاربردترین آنها در بین طراحان عبارتند از:

نازک ( Thin)

فوق سبک ( ultra-light )

سبک‌ ( Light )

معمولی ( Normal )

متوسط ( Medium )

نیمه پررنگ ( Semi-bold )

پررنگ ( bold )

فوق العاده پررنگ ( Ultra-bold )

سنگین( Black )

فوق العاده سنگین ( Ultra-black)

که طراحان حرفه‌ای با توجه به میزان اهمیت نوشته برای مخاطب و ایجاد یک سلسله مراتب بصری زیبا از وزن های مختلف در طرح و نوشته خود استفاده می کنند مثل اینکه برای بزرگنمایی و جلوه بیشتر از وزن bold و برای متن های عادی از regular استفاده می کنند.

سایز فونت

انتخاب درست سایز فونت ( font-size ) در هر متن و ثبات کلی آن در نوشته یکی از نکات مهم در تایپوگرافی است که سبب خوانایی و ایجاد ارتباط چشمی بسیار مناسب با مخاطب می‌شود به طوری که خواننده در نگاه اول متوجه قسمت های مختلف و مهم متن میشود و سبب تمرکز بیشتر خواننده و ماندگاری و تاثیر گذاری هرچه بیشتر آن می شود و ذهن مخاطب را خسته نمی‌کند.

رنگ فونت و کنتراست

کنتراست به معنای تضاد و تقابل است که کنتراست رنگ در تایپوگرافی بدان معنا است که رنگ نوشته، متن تضاد مناسبی با رنگ پس زمینه داشته باشد بنابراین رعایت کنتراست، رنگ فونت با زمینه سایت و داشتن ثبات کلی آن در طرح و متن یکی از مهم ترین نکاتی است که در تایپوگرافی باید بدان دقت داشت تا خواننده بتواند راحت تر با آن ارتباط برقرار کند و برای خواندن متن دچار مشکل نشود.

جالب است بدانید که در طرح های گرافیکی رنگ فونت را با توجه به تئوری رنگها و مباحث روانشناختی رنگ انتخاب می‌کنند و برای ایجاد کنتراست زیبا و تاثیرگذار رنگ فونت را متضاد و متفاوت با رنگ محیط و زمینه انتخاب می‌کنند به همین منظور اکثر طراحان رنگ های تیره را برای فونت متن و رنگ های روشن مانند سفید را برای پس زمینه آن انتخاب می کنند.

یا از ترکیب حروف سریف serif و سنز سریف sans-serif در کنار هم استفاده می کنند.

(نکته فونت های سریف serif شامل نوشته هایی است که در اجزای نوشته خطوط کوچکی دارند درحالی‌که فونت سنز-سریف فاقد این خطوط می باشد.

دقت در انتخاب سایز برای چاپ

انتخاب سایز مناسب فونت برای چاپ باید بر اساس نوع طرح و کاربرد آن باشد نه تنها بر اساس یک عدد دلخواه بلکه با توجه به شرایط موجود از نسبت متن و میزان هدفی که از محتوای متن درک می شود انتخاب شود تا تاثیرگذاری هرچه بیشتر خود را بر مخاطب داشته باشد.

جالب است بدانیم که اندازه فونت هایی که در کارهای چاپی متفاوت استفاده می شود متفاوت است ولی به طور معمول از فونت سریفserif برای چاپ کتاب، روزنامه و مجلات مختلف و همچنین چاپ طرح های مختلف طراحان استفاده می شود.

هم ترازی متن

تراز بندی در واقع یک معیار است برای بیان میزان نظم صفحه و تقسیم وزن و طرح در صفحه و یک فرآیند برای متحد سازی اجزای مختلف طرح مثل ترکیب متن، گرافیک و تصاویر و اطمینان حاصل کردن از وجود فاصله و اندازه مناسب و مساوی بین عناصر مختلف آن است

معمولاً نظم و ترتیب خاصی در متن کتاب، روزنامه، مجلات و… است به گونه ای که نقاط ابتدایی و انتهایی در متن با هم، هم راستا و مرتب هستند که منجر به زیبای بصری متن می شود و توانایی خواننده را برای خواندن متون طولانی بیشتر کرده و مانع خستگی افراد از مطالعه متن می شود.

شما میتوانید برای ایجاد هم ترازی در متن و طرح خود متن را در نرم افزار تایپ کرده و سپس با استفاده از گزینه justify متن را به طور دلخواه هم تراز کنید.

اهداف تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر پردازش متن و چیدمان کلمات در کنار هم است  که با توجه به روش های گوناگون و اقدامات مختلف که بر روی سبک، شکل و ساختار قلم و نوشته انجام می شود تا یک متن به صورت زنده و پویا به مخاطب انتقال یابد و اهدافی نظیر:

_ کمک کردن به مخاطب برای درک بهتر و بیشتر متن

_ تاثیر شگرف در درک مخاطب از اطلاعات منتقل شده توسط متن

_ ثبت و ماندگاری هر چه بیشتر در ذهن مخاطب

_ برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب برای درک هرچه بیشتر قابلیت‌های طرح و نوشته

را دنبال میکند.

قوانین مهم تایپوگرافی چیست

تایپوگرافی هنر چیدمان خلاقانه حروف در کنار هم است که با قابلیت و توانایی بی نظیر خود به کلمات و جملات شما بار تصویری منحصر به فردی می‌بخشد و به راحتی سبب تمایز برند و نام تجاری شما نسبت به رقبای دیگر می شود و بر تصمیم مخاطب اثر می گذارد و به راحتی تصمیم مخاطب را در لحظه به سمت هدف و دیدگاه شما تغییر می دهد.

بنابراین باید تایپوگرافی خلاق و خلاق منحصر به فردی را ارائه کرد که لازمه این امر آشنایی و شناخت کافی طراح از فونت و نحوه کار با آن و رنگ و گرید بندی و داشتن یک برنامه منظم است زیرا تک تک عناصر در طراحی تایپوگرافی در یک مخاطب از محصول شما تاثیر گذار است برنامه لازمه این امر رعایت قوانین مهم در این زمینه است مانند:

_ همانطور که پیشتر اشاره کردیم شناخت کافی از فونت و انتخاب درست و مناسب آن

_ انتخاب درست و به جای وزن فونت با توجه به اهمیت نوشته

_ سایز فونت باید به درستی انتخاب شود

_ استفاده درست و بجا از کنتراست و تضاد ها در طرح و نوشته

_ استفاده درست از فونت های مناسب و ترکیب های درست و محدود از فونت

_ از تحریف فونت خود بپرهیزید

_ تا حد امکان در طرح خود به ویژه متن های تخصصی که نیاز به توجه بیشتر دارند از فونت های شلوغ و سر درگم کننده استفاده نکنید.

لیدینگ ( LEADING ) در تایپوگرافی چیست

لیدینگ در تایپوگرافی چیست

لیدینگ در واقع به فضای عمودی بین چند خط اشاره می کند که اندازه آن می تواند به اندازه دو خط تایپ یا اندازه های متفاوت در متن باشد ولی به طور کلی برای راحتی در خواندن متن و یکپارچگی بین خطوط اندازه لیدینگ باید ( ۱/۲۵ تا ۱/۵ ) برابر از اندازه فونت به کار رفته بیشتر باشد‌

جالب است بدانیم که علت نامگذاری آن مربوط به زمان های قدیم است که برای حروف چینی از فلزی با نوارهای سربی ( Lead ) که برای فاصله گذاری بین خطوط  استفاده می شده، گرفته شده است.

آیا میتوانم با استفاده از فونت ها یک لوگوی شرکت بسازم

بله شما از تایپوگرافی به صورت گسترده در طراحی لوگو، کارت ویزیت، وب سایت، بروشور و… می توانید به راحتی بهره بگیرید حال به عنوان طراح حرفه ای یا مبتدی می توانید با ترکیب فونت ها در سایز و وزن های مختلف و استفاده از ترکیب رنگ بندی مناسب و چیدمان آنها به صورت زیبا و حرفه‌ای کار طراحی خود را انجام دهید فقط کافی است که قبل از طراحی در مورد هویت برند و لوگو به خوبی فکر کنید تا بتوانید لوگوی مناسب طراحی کنید تا پیام شما را به خوبی به مخاطب منعکس کند.

چگونه بهترین تایپوگرافی را برای برند خود طراحی کنیم

به یاد داشته باشید که استفاده از تایپوگرافی به صورت حرفه ای و هنرمندانه برای طراحی لوگو فقط جنبه بصری ندارد بلکه نوع نوشتاری طرح را نیز شامل می‌شود و در اولین برخورد مخاطب با آن یادآور نام برند شما است و درک مخاطب از نام تجاری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نگرش مخاطب را نسبت به نام و برند تجاری شما تغییر می دهد.

بنابراین حال که با عناصر، اصول و قوانین مختلف تایپوگرافی و چگونگی تاثیر آن بر نگرش مخاطب آشنا شدیم جا دارد که عوامل و فاکتورهای مختلف را که سبب طراحی بهترین تایپوگرافی برای برند شما می شود معرفی کنیم و به بررسی آنها بپردازیم:

_ ابتدا باید درک درستی از نوع کار و کسب و مورد نظر داشته باشید و تا حدودی با هنر طراحی آشنایی داشته باشید‌.

_ در مورد هویت برند خود فکر کنید: برای طراحی یک لوگو حرفه ای و بی نظیر لازم است که قبل از هرگونه طراحی در مورد آن فکر کنید و بیندیشید که چگونه میخواهید آرم و لوگو خود را به مخاطب معرفی کنید و در نگاه اول از دیدگاه مخاطب برند شما چگونه به نظر برسد.

_ انعکاس پیام به مخاطب: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برای یک تایپوگرافی حرفه ای این است که پیام برند و آنچه که مد نظر شما است را با همان لحن به مخاطب انتقال دهید مانند اینکه برای لحن جدی پیام و انتقال مطالب مهم مخاطب باید از فونت های ساده و بدون طراحی استفاده کرد ها به خوبی مخاطب و راهنمایی تا مخاطب تا مخاطب از متن و طراحی پرت نشود.

_ نوع کارکرد تایپوگرافی: کارکرد تایپوگرافی بر اساس فرم و ظاهر آن بسیار مهم است زیرا اگر چه زیباترین تایپوگرافی را نیز طراحی کنید اما مخاطب را سردرگم کند منجر می‌شود که پیام به درستی به مخاطب منتقل نشود، تایپوگرافی باید به گونه‌ای طراحی شود که خوانا واضح و قابل درک باشد و مخاطب را به درستی راهنمایی کند.

_ عملکرد را در نظر بگیرید: باید دقت داشته باشید که نوع فرمت فونت به درستی و برای نوع نشر مخاطب انتخاب شود برای مثال اگر تایپوگرافی خود را برای وب سایت طراحی میکند از فونت و فرمت مناسب برای وب سایت استفاده کنید در غیر این صورت تایپوگرافی شما اثر و تاثیر و عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

_ الهام بگیرید: یکی از کارهای بسیار مهم برای طراحی در تایپوگرافی ایده پردازی برای شکل و نوع آرم و برند است آهنگ حال اگر ایده خاصی برای  طراحی تایپوگرافی به ذهنتان نمی‌رسد بهتر است از کارهای دیگر و طراحی رقبا استفاده کنید و ایده های جالب برای طراحی خود را از آنها کسب کنید.

_ اختصاص زمان کافی برای بررسی و آزمایش: برای انتخاب فونت مناسب برای طراحی برند تنها با بررسی و آزمایش های پی در پی و بازخورد مختلف در افراد گوناگون می توان بهترین و مناسب ترین فونت برای طراحی لوگو و آرم در طراحی تایپوگرافی خود دست یافت.

مهمترین وظیفه طراح در تایپوگرافی چیست

تایپوگرافی ترکیبی از نوشتار و تصویر و ترکیب هوشمندانه و متعادل بین هنر و تجارت است تا طرحی به یاد ماندنی از آرم و لوگو شما را به مخاطب عرضه کند بنابراین طراحی خلاقانه و بی نظیر برای برند تجاری یکی از ملزومات حیاتی برای فروش هر چه بیشتر و کسب بازارهای رقابتی بیشتر در هر کسب و کاری است.

بنابراین یک طراحی زیبا و منحصر به فرد سبب می‌شود که آرم و نشان محصول تکراری و خسته کننده نباشد و مخاطب بیشتری را به خود جذب کند بنابراین طراح و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، وظیفه دارند که اصول طراحی گرافیک را به خوبی بشناسند و با دانش تایپوگرافی کاملا آشنا باشند و مهارت های لازم در این زمینه را به خوبی کسب کرده باشند تا به راحتی به طرح لحن و به محتوا شکل دهند و به جهت اینکه تایپوگرافی عملی فراتر از حروف و به جهت اینکه تایپوگرافی عملی فراتر از حروف چینی است.

طراح وظیفه دارد که خلاقیت داشته باشد تا به بهترین شکل مطالب مورد نظر را به مخاطب ارائه دهد و به گونه ای حرفه ای و هوشمندانه عمل کند تا متن ماهیت و هویت خود را حفظ کند و در عین حال یک ترکیب بی نظیر ایجاد شود و البته تنها خلاقیت در این زمینه کافی نیست بلکه طراح وظیفه دارد که اصول اساسی در طراحی تایپوگرافی رعایت کنند اصولی نظیر:

تأكيد: یکی از وظایف مهم طراح در تایپوگرافی تاکید به هدف شرکت در طراحی لوگو یا پوستر است نظیر آنچه که مهم است مانند نام گروه را که مرکز توجه قرار گیرد و به کمک تایپوگرافی و ترکیب رنگی خاص آن را مورد تاکید قرار دهد.

تعادل: در طراحی تایپوگرافی یک خط فرضی تصور کند و هر عنصر در مقابل عنصری در این خط فرضی قرار دهد.

کنتراست: یکی از عوامل مهم که تاثیر چشمگیری در ایجاد تفاوت در عناصر طراحی دارد تفاوت رنگ و کنتراست است و در عین حال کارایی وضوح و قابل درک بودن طرح و همچنین برای جلوه بیشتر عناصر مهم را پررنگ تر قرار دهد.

تکرار: طراح به کمک تکرار رنگ یا شکل، یک طرح یکپارچه ایجاد می کند البته به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد در این زمینه منجر به تکراری بودن و کسل کننده بودن طرح نشود.

تناسب: یک طراح باید دقت داشته باشد که بین اندازه و وزن عناصر بصری تناسب وجود داشته باشد.

حرکت: یکی از وظایف مهم طراح کنترل عناصر در ترکیب کردن آنها است تا چشم از یک عنصر به عنصر دیگر منتقل شود زیرا اگر طراحی بیش از حد از نظر رنگی یا سایت تفاوت داشته باشد سبب می‌شود که نگاه شما ساکن شود و حرکت نکند.

فضا: یک طراح برای ارائه یک طراحی خاص باید به فضاهای تنفسی توجه داشته باشد زیرا در صورت نبودن فضا در عین عمل طراحی بر عناصر آن اثر زیادی به جای می گذارد.

طراحی تایپوگرافی امروزه از جایگاه ویژه‌ای در سطح دنیا برخوردار است چرا که توسط آن می توان هم جذابیت بصری بیشتری به متن ها داد و هم سبب ارتقاء طرح و متن شد. بنابراین اگر به دنبال یک طراحی و تایپوگرافی حرفه ای، خلاق و هنرمندانه برای ماندگاری آرم و نشان تجاری خود هستید و قصد دارید که برند خود را در یاد و خاطر همگان ماندگار کنید، می توانید در این زمینه با طراحان گرافیک حرفه ای ما در موسسه هرمس دیزاین مشورت کنید و کار تخصصی و منحصر به فرد خود را به آنها بسپارید.