اصطلاحات نوشتاری در طراحی و چاپ تبلیغاتی

اصطلاحات نوشتاری و تبلیغات

در صنعت طراحی و تبلیغات و چاپ دنیای از اصطلاحات نوشتاری و تخصصی وجود دارد که آگاهی از برخی از این اصطلاحات برای فعالان صنعت چاپ و طراحی و مشتریان این صنعت اهمیت زیادی دارد از این رو در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به بعضی از اصطلاحات مهم و پرکاربرد بپردازیم تا به طور اجمالی و مختصر از این اصطلاحات آگاهی پیدا کنیم.

فاصله گذاری: فاصله گذاری در واقع این حروف آرایی است که بیشتر برای حروف بزرگ جهت جلوگیری از ناهمسانی بین آنها و رعایت فاصله بین شان استفاده می شود و در واقع سبب فاصله گذاری منظم و برابر بین حروف که یک جلوه پیوسته و زیبا به کار می دهد.

فوچرا (حروف چاپی):

حروف چاپی

یک نوع حروف چاپی که پل ریز طراحی کرده و اولین بار در شرکت حروف ریزی بائر ساخته شد(1927- 1930) که در واقع یک نوع حروف چاپی به صورت کلاسیک و بدون سریف آلمانی با طیف کاملی از اندازه ها و شکل های مختلف که نوعی خاص و متمایز از حروف چینی متن وحروفچینی هندسی را به نمایش می گذارد.

فونت:

فونت

در واقع یک اصطلاح قراردادی در تایپ و حروف ریزی است که در واقع بیانگر شکل هر نوع قلم نوشتاری است که از یک فلز مذاب برای مجموعه کامل از حروف الفبا به یک اندازه که هم حروف بزرگ و هم کوچک و هم حروف رومی و حروف بزرگ و کوچک ایتالیک و حروف بزرگ و کوچک سیاه و علائم سجاوندی و… را شامل می شود.

البته این تعریف در حروف چینی نوری به صورت دقیق نمی باشد زیرا در این روش قابلیت کوچک و بزرگ کردن و تغییر شکل دادن حروف و ایجاد حروف با اندازه های متفاوت امکان دارد.

کامئو: اصطلاحی که برای هر نوع حروفی که به صورت مجزا و سفید بر روی یک زمینه صلب  و سایه دار چاپ شود گفته می شود.

کلاژ: یک روش بسیار جذاب که در آن تکه هایی از کاغذ، روزنامه، پارچه کنار هم چیده و به هم چسبانده می‌شود که یک اثر زیبا و هنری خلق شود که طراحان و تصویرگران زیادی از قدیم تا به امروز مانند برادران بگاراستاف و تورت شویترز و همچنین سورئالیسم (فراواقع گرایی) استفاده کرده و آثار زیبا و ماندگاری از خود به جای گذاشته اند که هنوز هم در بسیاری از آثار تصویرسازی، تبلیغاتی و فیلم های ویدیویی پاپ استفاده می شود.

گرم بر متر مربع: حروف اختصاری است که بیانگر مواد کاغذ بر حسب وزن آن است.

گروتسک: گروتسک یا گرتیک در زبان ایلات متحده امریکا در واقع یک واژه در اصطلاحات چاپ است که بیانگر فرم اولیه حروف چاپی بدون سریف که متعلق به دهه 1850 به بعد است.

لایه گذاری: یک نوع روش برای روکش کردن و پوشاندن کاغذ و مقوا است که  به صورت حرارتی یا فشاری یک لایه از فیلم پلاستیکی که بسیار محکم و شفاف است به جهت حفاظت و دوام بیشتر و استفاده طولانی مدت از اسناد و بروشور بر روی آنها کشیده می شود.

لتراست: حروفچینی تا قبل از سال ۱۹۶۰ به صورت مرطوب که همان روش عکسبرگردان است انجام می شد که روش زمانبر بود ولی از سال ۱۹۶۰ به بعد ابتدا در بریتانیا و سپس در سراسر جهان روش لتراست یا همان انتقال خشک بسط و گسترش یافت و به صورت گسترده طیف عظیمی از طرحهای حروف چینی و عناصر گرافیکی از این روش استفاده کردند زیرا یک روش بسیار سریع برای حروفچینی محسوب می شود.

حروف الفبا لتراست که خود متأثر  از طراحی حروف چاپ بود سبب تغییر گرایشات طراحان در چاپ حروف شد به طوری که حروف لتراست برای طراحانی که با فناوری جدید رایانه کار می‌کنند به واسطه نرم افزارهای جدید همچون لترا استودیو، لترانفونت برای استفاده از اپل مکینتاش قابل دسترس افراد قرار گرفته است.


اصطلاحات کاغذ و مقوا


مصری: حروف مصری یا باستانی اصطلاحی در حروفچینی است که مربوط به طرح حروف چاپی که دارای سریف گوش دار هستند ولی اختلاف ضخامت های سریف گوشه دار و خطوط قائم حروف مصری بسیار کم می باشد و بیشتر برای طراحی پوستر و آگهی تبلیغاتی استفاده می شود.

مکتب نیویورک: طراحان ساکن نیویورک که شاخص ترین آنها می توان به پل راند، آلوین لاستیگ، برادبوری تامپسون، جورج چری، بنگاه تبلیغات دویل دان برنباخ و..‌. اشاره کرد که در دهه ۱۹۴۰ نوعی زبان گرافیکی متمایز از زبان گرافیکی رایج آن زمان که به صورت واژگان فرمی مدرنیسم اروپایی با تلفیقی از تمایزات ارزشی و فرهنگی و شخصی ایالات متحده، زبان گرافیکی جدید به نام مکتب نیویورک ابداع کردند.

نامگذاری حروف: یک اصطلاح عامیانه برای وصف بخشهای یک واحد منفرد در حروف چاپی برای حروف فلزی در روش چاپ برجسته مورد استفاده قرار می گیرد.

واژه تصویر: نوعی اصطلاح قراردادی در بین طراحان که برای بیان یک ایده جدید یا یک جمله از تصویر یا نماد به جای کلمه استفاده می کنند که صدای این تصاویر و نمادها هنگام تلفظ با اضافه یا کم یا حذف برخی حروف تغییر پیدا می‌کند.

یکسان سازی فاصله حروف: یک اصطلاح برای بیان اندازه فاصله بین برخی از حروف چاپی و جلوگیری از تداخل آنها به طوری که وقتی کنار هم قرار می‌گیرد اندازه و فاصله و فضای بین آنها یکسان و مساوی متناسب باشد و این یکسان سازی و تداخل حروف را در بین حروفی مانندTO ،VA که فضای بین دو حرف به صورتی است که برای اینکه بهتر خوانده شوند و اتصال بهتری داشته باشند باید تداخل داشته باشند بهتر درک می شود.

دراکثر سیستم‌های حروفچینی روی فیلم و حروفچینی رایانه ای دربند برنامه های تنظیم فاصله و یکسان سازی فاصله حروف وجود دارد.

انواع اعداد در چاپ: دو نوع عدد در حروفچینی وجود دارد یکی از اعداد رومی و دیگری اعداد عربی است که اعداد رومی: یک نوع سبک نوشتاری عدد که مبتنی بر ترکیب نماد ها و حروف بزرگ که رفته رفته این نوع سبک نوشتاری برای اعداد منسوخ شده و جای خود را به اعداد عربی داده است و خیلی کم فقط برای سرفصل یا بخش استفاده می شود.

اعداد عربی: این نوع عدد اولین بار در سال ۵۰۰ میلادی توسط یک فرد هندی ابداع شد و در سال ۱۱۰۰ میلادی توسط عربها به اروپا برده شد و در سال ۱۴۰۰ میلادی به صورت عمومی فراگیر شد.

انواع سبک نوشتاری و جنبش های هنری

سبک ها و جنبش های هنری و نوشته های زیادی وجود دارند از جمله:

 آرت دکو: یک نوع سبک تجملی و تزیینی که بیشتر در زمینه مد، معماری، تزئینات و دکوراسیون داخلی، سرامیک و طراحی صنعتی به کار رفته است که در این سبک بیشتر از نقوش گل و گیاه و تصاویر هنری با رنگ های زنده و درخشان استفاده می‌شود و می‌توان گفت منشا این سبک به اوایل سده بیستم زمانی که طراحان به دنبال سبک جایگزینی برای سبک آرت نوو بودند که  سبکی با نقش و نگار طبیعی و پر انحنا بود و بسیار متضاد با سبک آرت دکو که کمتر از طراحی گرافیکی که جنبه تزئینی دارند استفاده می‌شود بیشتر برای طراحی شکل و نقوش هندسی با انواع حروف چاپی راست خط است بودند و در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۳۹ به صورت فراگیر در بین همگان رایج شد.

آرت نوو: ( آرنوو، هنرنو ) سبکی که از سال ۱۸۹۰ در سراسر اروپا و آمریکا فراگیر شد و در آلمان به عنوان یوگند شیتل ( سبک جوان ) و در ایتالیا به عنوان استیل لیبرتی ( سبک آزاد ) معروف بود و سبکی فراتر از توصیف نقوش گیاهان و …. است و می توان آن را سبک‌ حروف نگاری نامتقارن و فرم های تزیینی حروف چاپی که بیشتر در طراحی معماری، مبلمان، محصولات خانگی، مدل لباس، گرافیک و…. کاربرد دارد.

ایتالیک جانسری: ( نوشتاری ) اولین بار این سبک توسط پاپ جانسری در روم در سده پانزدهم و شانزدهم به کار رفته که به صورت سبکی دستنویس و پر از انحنا با بخش‌های صعودی و نزولی کاملا آشکار که در واقع ابداعی برای حروف چاپی ایتالیک است.

پاپ آرت: ( هنر مردمی ) یک نوع ترکیب جسورانه از رنگهای تخت با تصاویر و نیم سایه بزرگنمایی شده که یک عرصه جدید برای طراحان گرافیک و تصویرگران فراهم کرده که در سال ۱۹۵۰ در بریتانیا و اوایل دهه ۱۹۶۰ در آمریکا ظهور یا و اکسپرسیونیسم رایج آن زمان را به چالش کشاند و در واقع این نوع سبک بر اساس برخی جوانب سوررئالیسم و اشیاء آماده شكل گرفته است و از تصاویر اتفاقی و رایج در تلویزیون بهره می گیرند و جنبش هنری تصویرپردازی آگهی‌های تبلیغاتی همگانی را ( در دسته بندی – کمیک استریپ ) تا سطح هنرهای زیبا ارتقا می دهد و در واقع هنرمندان پاپ آرت در ابعاد بزرگ کار می کنند و رابطه بین مشتری و مصنوعات مصرفی را برجسته می کنند.

پانک: در واقع این یک نوع جنبش خیابانی ویرانگر و یک نوع اعتراض و رفتار هرج و مرج طلبان را بیان کرده که در دهه ۱۹۷۰ در لندن شکل گرفته که بیشتر هنرهای زیبا موسیقی و مد را شامل شده و نمونه بارز آن در مجله D-i در سال ۱۹۸۰ با طراحی جونز منتشر شد و معرف پانک و الگوی شاخص برای مجلات مد بود.

پلاکاتشیتل: یک نوع جنبش طراحی پوسترهای تبلیغاتی تجاری به صورت هنری که به صورت پوستر عینی و تصاویر مرکزی قوی حروف ضخیم ولی ساده و رنگ های چشمگیر است و ویژگی اصلی این نوع پوسترها اختصار و سادگی آنهاست.

جنبش انتشارات خصوصی: جنبش صنعتگری دستی و منابع کیفیت بالای چاپ و استفاده از مواد و حروفچینی نفیس در تولید کتاب که قبل از ماشین شدن صنعت چاپ رایج بود.

جنبش هنر و صنایع دستی: جنبش هنرهای تزئینی و معماری در دهه ۱۸۷۰ در واکنش به شرایط غیر انسانی و محصولات نامرغوب انقلاب صنعتی صورت گرفته و بیشتر در جهت ایجاد زمینه طراحی کتاب و محصولات سعی کرده است تا حروف ریزی تقلیدی و بد سلیقه، کاغذ نامرغوب و چاب بد و… روش‌های سنتی کنار گذاشته شود.